Gå til innhold
whiplash

litt hjelp takk

Anbefalte innlegg

Jeg tok det visst for gitt at Hucker skulle trå til her, heh.

Forskjellen går på hvilken impedans i kretsen som pedalen er beregnet for. En høy-ohmig volumpedal er beregnet for å stå mellom gitar og forsterker, hvor kretsen trenger den høye impedansen. En lav-ohmig volumpedal er beregnet for lavimpedans-kretser, dvs i effektsløyfen, etter et buffer, og lignende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Impedans

Svake sensorer som gitar pickup'er high-impedance. Utgangsmotstanden i en gitar er 250K eller 500K og det er høyt. Lavt er vanlighvis under 10K og mange opperere med 100ohm utganger.

I praksis vil det si at et høyt signal er svakt og ikke kan drive stort og vil i stor grad bli påvirket av det du kobler det til. Derfor kjøres de ofte gjennom en bufferkrets for å konvertere det til low-impedanse. Da få du et kraftigere signal og er i stand til å f.eks. gå gjennom lange kabellengder uten å ta skade av det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok det visst for gitt at Hucker skulle trå til her, heh.

Forskjellen går på hvilken impedans i kretsen som pedalen er beregnet for. En høy-ohmig volumpedal er beregnet for å stå mellom gitar og forsterker, hvor kretsen trenger den høye impedansen. En lav-ohmig volumpedal er beregnet for lavimpedans-kretser, dvs i effektsløyfen, etter et buffer, og lignende.

tidlig oppe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på norsk kanskje. lav impedans bare gitar til amp?

høy impedans også gjenom efekter og sånt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nettrom forklarte det da veldig greit synes jeg, hva mer lurer du på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

høy impedans = 250K eller 500K potmeter = hvis du plugger rett i gitaren

lav impedans = 10K = hvis du har en buffer eller en pedal med buffer før volumpedalen.

ps. volumpedaler suger baller også i 2007

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får slenge inn et par cent i diskusjonen. Det er to størrelser som er primært viktige, utgangsimpedans, og inngangsimpedans.

I et typisk signalkjede ønsker man at inngangsimpedansen skal være mye høyere enn utgangsimpedansen. Årsaken er at en utgangsimpedans i serie med en inngangsimpedans danner en spenningsdeler der signalet fordeler seg over disse proporsjonalt med hver enkelt impedans. Er utgangsimpedansen for høy sammenlignet med inngangsimpedansen, vil med andre ord for lite av signalet bli liggende over inngangen - der det ønskes.

Når det gjelder volumpedaler, så er det viktig å skille de passive fra de aktive. En aktiv pedal vil BUFRE signalet - det vil si at du som oftest har høy inngangsimpedans, og lav utgangsimpedans. Dermed vil pedalen kunne drive en påfølgende enhet godt. En passiv pedal vil på sin side kun være et potmeter i serie med signalet, og vil enda verre ha variabel utgangsimpedans med stillingen på selve pedalen. Det kan funke, men det kan også feile stygt.

En annen ting som er viktig å være klar over er at en gitars utgangsimpedans VARIERER med frekvens (dette er inneholdt i definisjonen til impedans). Ved lave frekvenser er den typisk ganske lav, noe få kOhm. Høyere opp i audioregisteret blir dne lett flere hundre kOhm. Sett slik er en gitar typisk en høyimpedant signalkilde.

Det som ødelegger for vår venn den passive volumpedalen som nevnes over er at den er sammenlignbar i impedans, og dermed vil påvirke kretsen sterkt - spesielt siden pedalpotmeteret er i parallell med gitaren. Videre vil dens utgangsimpedans variere med stillingen på potmeteret.

Bufringen til en aktiv pedal vil fjerne denne problemstillingen, siden den typisk har en inngangsimpedans i megaOhm-området, og en svært lav utgangsimpedans.

Men generelt sett: Utgangsimpedans skal være lav, og inngangsimpedans relativt mye høyere. Er den 10 ganger større er du stort sett trygg, er den lik har du et signaltap på 3dB.

I gitarverdenen har typisk en amp inngangsimpedans på en eller to MOhm, mens gitarene ligger på noen titalls kOhm og opp til 250-500kOhm avhengig av frekvens. Går fint - det eneste problemet er ved lange passive trekk der kapasitans i kabelen kan gi deg noe demping i de høye frekvensene i samspill med den høye inngangsimpedansen (normalt audioutstyr har mye lavere inngangsimpedans, typisk noe få titalls kOhm - men dette vil stjele alt signalet fra en gitar).

(Og om noen nå lurer på hva jeg syns om true bypass, så syns jeg det er unødvendig rent signalteknisk. Mange liker dog lyden bedre med litt demping i de høye frekvensene - YMMV)

Endret av hucker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp (men suger baller som alle andre passive volumpedaler, jeg liker ikke aktive heller for den sakens skyld men det er fordi jeg i motsetning til Hucker ikke liker buffere mellom gitar og amp overhodet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gluke: Viss volumpedalar ikkje er bra, kva er det då som gjer at David Gilmour (med den fantastiske riggen) bruker og alltid har brukt volumpedal?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gluke: Viss volumpedalar ikkje er bra, kva er det då som gjer at David Gilmour (med den fantastiske riggen) bruker og alltid har brukt volumpedal?

Ikke hør på ham, bare tullpreik. Volumpedaler er kommet for å bli.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.