Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Erstatning for Rig Kontrol - Med bilder!


Anbefalte innlegg

Morn morn. Første post.

Hobbygitarist fra det glade sørlandet.

Jeg er kjent for mine morsomme prosjekter. Dette blir nok et morsomt et.

Istedet for å koste på meg tonnevis av laken for å kjøpe en hel del forsterkere, pedaler osv, har jeg gått til anskaffelse av Guitar Rig og et Echo Mia Midi lydkort til innspilling og monitoring.

Guitar Rig software versjon vel å merke. Uten Rig Kontrol pedalen. Tight budget

Mitt første DIY-prosjekt. Muligens en tanke ambisiøst, men den som ikke sikter høyt kommer ikke høyt.

Målet er å lage min egen lille pedal ved hjelp av et modifisert tastatur (Guitar Rig tar imot tastetrykk). Problemet er hvordan jeg skal få til selve volum-pedalen. Jeg har prøvd med diverse joystick-akser for å få det til, men det virker ikke som programmet tar imot slike inputs. Noen som har noen ideer? Evt måter å få Guitar Rig til å ta imot joystick signaler. Sliter med å finne en analog kontroll på et tastatur.

Tenkte kanskje å lage en eller pedal selv med et potensiometer og koble opp mot MIDI, men har absolutt null peiling på hvordan MIDI-systemet funker.

Planen ellers er å demontere et tastatur, fjerne de fleste knappene, velge de best plasserte, og sette opp en... 9 knapper kanskje? + en pedal eller to om jeg finner en metode. Bytter da ut vanlige tastaturknapper med noe mer robuste knapper. Gjerne med fancy LED lys om jeg får til det.

Logg for prosjektet vil komme i bilder, om det i det hele tatt blir realisert ^^

Under er et bilde av den orginale Rig Kontrol. Denne skal mer eller mindre "kopieres". Muligens med flere knapper.

post-2975-1164725849_thumb.jpg

Endret av Greblak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. da var planleggingen og byggingen i full gang! Volumpedalideen er vraket, og det fokuseres på knapper ;)

Tilfelle noen kanskje hadde lignende ideer i fremtiden legger jeg opp en fotologg her :)

Tastaturet som skal massakreres er en Wolfking Warrior. Et bomkjøp jeg gjorde en gang som tydeligvis har en viss nytteverdi.

http://psdata.no/ps.asp?it=129203&mlevel=

IMG_0115lite.JPG

Jeg tok også knekken på et eldgammelt trådløst logitech som.. var litt for komplisert å fikse på, samt trådløs funker dårlig i metallbokser.

Her er "matrisen". En merkelig måte å slutte en krets på. Det ligger to plastlag med metalledninger lagt inn. Enda et plastlag ligger mellom for å hindre uønskede kortslutninger. Det er hull i dette laget der kontaktene skal møtes. Lag #1 dekker ca første halvpart av tungene, mens lag #2 dekker ca andre halvpart. Det er i alt 26 tunger, hvor 4 ikke er i bruk. Aner ikke hvorfor. Når en knapp trykkes ned, presses det øverste laget gjennom hullet i beskyttelseslaget og slutter kretsen. Problemet er å finne hvilke to tunger som sammen danner signalet for å sende en viss bokstav!

Er omtrent halvveis på dette lille prosjektet. Dette bør sjekkes i etterkant med et ohmmeter for å sjekke at man ikke har bommet her og der. De små linjene går svært tett. Trøtte øyne og dårlig lys kan lure alle og enhver.

IMG_0116lite.JPG

Her er det bittelille kretskortet som styrer hele greia. Det er de små "tungene" øverst i bildet som bryterene skal loddes på. En slags kopi/override av matrisen.

IMG_0121lite.JPG

Jeg er litt usikker hvorvidt det går å lodde to brytere på samme tunge, men tror det skal gå. Kommer tilbake til dette ;)

Angående boksen: Kakeboks! I disse juletider er jo kakeboks det klare valget! En kakeboks i metall med forsterket lokk av 4mm finerplate ;) Dette skal virkelig bli en MacGyver-pedal. Planen er å male over de noe tacky julemotivene og bestille litt egendesigna klistremerker til å sette på. Lables, kantlinje osv. Så snart en kakeboks med de korrekte dimensjoner er funnet så skal designet fikses ;)

Flere bilder kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et morsomt prosjekt. Skal du bare koble det til keyboard-inngangen da eller? Du må poste flere bilder underveis.

Det går til USB. USB keyboard så. Men skal også gå til museinngang fordi jeg har funnet en knalløsning på hvordan jeg skal få til pedalen. Litt tungvint, men eneste jeg kan komme på er rett og slett å koble en mus inn og bruke den direkte i pedaljustereren i programmet. Ideen er å koble en ikke-elastisk strikk til en vippepedal og videre til den vertikale akslingen på en "vintage" kulemus fra Microsoft. Gru så deilig det var å demontere den musa fra MS :twisted: .

IMG_0123lite.jpg

Oops havna visst et plekter med i det bildet. Jim Dunlop 1mm Nylon for å være presis :D

Den eneste ulempen med dette er at venstre museknapp må være holdt inne. Dette løser vi selvsagt med en 2-veis bryter istedet for en vanlig momentan på musekretskortet ;)

IMG_0127lite.jpg

Layout:

Guitar-Master-2006.png

Glemte å skrive på ytre/indre mål for metalplata og rammen, men dette ligger i Illustrator. Ytre mål blir ca 32cm x 20,5 cm.

Innspill? Ideer anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update fra prosjektet. Har endra litt på mål osv, og har planlagt pedalfester, regna ut hvor langt alt må gå bla bla bla, og har begynt å bygge og lodde! :D

Traff på en god smell når jeg fikk pakken fra Clas Ohlson. Alt det andre som var bestilt kom, men selvfølgelig ikke trykkbryterene mine. De har jeg fått beskjed om burde ligge på posthuset rundt nyttårstider. Heldigvis hadde vi 2 lignende brytere i hus, så det får holde med 2 til nyttår. De hadde heldigvis samme diameter som de skikkelige bryterne.

Pedalmateriale og støttemateriale under kassa(vil ha litt vinkel) blir en skjærefjøl i plast. Forhåpentligvis er det ikke tåpelig nylon som ikke kan males, men vi får se. Møtte litt trøbbel med tastaturkretskortet. Tungene er lakka med et eller annet merkverdig stoff, og dette må smeltes/skrapes vekk for å få loddetinnet til å feste. Langtekkelig prosess... Men har fått begge bryterne festa, samt vippebryteren til venstre museknapp. Trykkbryterne er satt på plass i boksen sammen med kretskortet. Alt funker hittil, men tror jeg må kutte ledningene en liiiiten smule. Dagene fremover går til å få pedalen i orden før jul.

Her er et bilde av prosessen hittil. Er veldig små brytere. Dimmen på de skikkelige blir omtrent dobbelt så stor. Venstre del av den vertikale teipbiten til høyre i bildet markerer hvor Pedalen kommer til å gå. Alt er nå plassert på millimeteren der det skal være! Leker også med noen ideer til versjon to. F.eks en liten forforsterker i kassa så jeg får alle kablene i en bunte. Har lært meg å hate kabler over alt på jord! Noen som har noen ideer til noe annet moro jeg kan stappe inn?

IMG_0131lite.jpg

*UPDATE*

Alle bryterne har kommet. Før forventet tid! Slet litt med lakken på kretskortet, men alle er nå lodda, festet, og testet! It works! Har mer eller mindre vraka ideen om forsterker inni der. Blir litt mange kabler ^^

Har imidlertid funnet en morsom liten gadgetide. Plekteroppbevaring på siden av kassa! Ideen består av 3 L-kroker og noen pennefjærer! Vurderer fremdeles om også de nederste krokene skal være fjærbelasta, men lurer på om det ikke blir litt komplisert å ta ut og sette inn plektre, samt jeg er avhengig av å treffe SVÆRT nøyaktig på mellomrommene mellom krokene og platen jeg setter de inn i er nokså tynn, derfor er det stor sjanse for at de "bøyes" slik at krokene sklir fort av. Skal teste på noe mer solid enn en papplate før jeg går løs. Jobber enda med pedalplanene. Har kjøpt en skjærefjøl i plast som skal benyttes som pedal og pedalstøtter. Eneste er aksel og festemekanisme som fremdeles er litt usikker. Men ser bra ut ;)

Update1.jpg

Ka dykk trur? Innspill til plekterideen mottas med stor takk!

Endret av Greblak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.