Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med tabs


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger desperat litt hjelp med å lese/lære å spille tabs med flere tall samtidig. Jeg klarer meg fin når det er ett og ett tall bortover hele, men sliter når det kommer mange av gangen. Har dere en enkel måte å forklare meg dette på?

Takker på forhånd!

Og jeg må også si at dette var litt av et forum. Utrolig at jeg ikke har oppdaget det før. Nå kommer jeg nok til å bli en veldig ivrig gitarist fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver linje er en streng. Hvert tall er ett bånd. Så hvis det er f. eks et 3 tall på nederste strek og 5 tall på de to under skal du holde fingrene på 3. bånd øverste streng, femte bånd på 2 og 3 streng. Altså en powercord.

Men ofte blir det veeeeldig sprik, i hvertfall med mine korte fingre. Og hvordan skal jeg da spille med høyre hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å lære deg stykker av tabulaturen i gangen, i stedet for å spille etter den. Da får du prøvd deg litt frem på egen hånd, i stedet for å kun ha øynene og konsentrasjonen på tabulaturen, og kan slik også lettere lære deg låta, altså få et innblikk i hvordan låta spilles. Å spille kun ut fra tab er ikke nødvendigvis alltid like bra, men tabs er fint til å plukke opp grunnstrukturen i låta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Keg må si jeg er imponert over dere som klarer å spille alle tabsene. Det er jo så vanskelig med så mange av gangen..? Men jeg må jo bare trene på det og, så kommer det av seg selv etterhvert?

Klarer ikke å spille det så godt jeg heller. Jeg har lest hvordan man skal tyde tabs. Sliter med å spille de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg bare lurer på hvilken av som er den lyse strengen og hvilken som er den mørke på tamsa?? er det slik att den øverste er det mørke??? husker gitar læreren min teina en gang ett grep men da var den lyse øverst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.