Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Elektronikk i en USA Stratocaster


stratocasterlove

Anbefalte innlegg

Hva slags elektronikk er det vanlig at er i en standard usa stratocaster, da tenker jeg på potmeterne.

Altså , er det 2 like 250K pots og 1 volum pot?

Leste i stad på nettet at du ikke skulle bruke 250k pots hvis du hadde humbucker, men at du skulle bruke 500K, noen som vet noe om slike ting?

Drev å surra litt rundt på fender.com men jeg får ikke åpna .pdf.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humbuckere blir som regel mer artikulerte når de brukes med 500K. Bruker du 250K blir de litt grumsete. I en gitar med single coils er det som regel 250K pots. (edit: men jeg hadde selv en gitar med single coils som var koblet til 500K potmetere. Og det fungerte da lell!)

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stratocasterlove!

Det er ikke noe som heter "du skal ikke bruke ...". Det er HVA du spiller og HVORDAN du spiller som avgjør hvilken motstand du bør velge for dine tone- og volum potmetre. 250K eller 500K forteller deg hvor høy "motstand" det er i potmetret. Dersom verdien er for lav, hindrer det pickup´ene å levere maximalt utgangssignal, mens dersom verdien er for høy, vil du miste "sensitiviteten" (hurtig nivåforandring fra null til full styrke) til potmetret. Prøv deg fram. Det er godt mulig at du velger en kombinasjon av forskjellige potmetre som passer deg og din spillestil. Og så er det jo så moro å skru gitar, da!

Lykke til -

Ketil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humbuckere blir som regel mer artikulerte når de brukes med 500K. Bruker du 250K blir de litt grumsete. I en gitar med single coils er det som regel 250K pots. (edit: men jeg hadde selv en gitar med single coils som var koblet til 500K potmetere. Og det fungerte da lell!)

Hm, vil ikke 250k heller låte mer definert enn 500k? Høyere motstand mot et allerede høyimpedant signal har skjeldent vist seg å hjelpe.

Vel, 250k/500k er ganske likegyldig, hvis du har en buffer i enden av kabelen hører du ingen forskjell. Steen Skrydstrup sa jo i går at han heller ville kjøpt en 25k eller 10k volumpedal enn en 250k selv til passive pickupper.

Jeg for min del putter 250k i alle passive gitarer jeg bytter noe på eventuellt 10k med en gang en aktiv pickup kommer inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.