Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gilmours beste soloer?


PerA

Anbefalte innlegg

JEg står fortsatt for et jeg mener jeg :) Men det gjør meg ingenting at andre er uenige

For et argument :shock: :shock:

Det er som folk sier her, de tingene Gilmoure spiller er ikke nødvendigvis de kjappeste arpeggios'ene, eller den mest innviklede teorien, det handler mer om å få sangen til å gli, på en rolig og ikke minst pen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

JEg står fortsatt for et jeg mener jeg :) Men det gjør meg ingenting at andre er uenige

For et argument :shock: :shock:

Det er som folk sier her, de tingene Gilmoure spiller er ikke nødvendigvis de kjappeste arpeggios'ene, eller den mest innviklede teorien, det handler mer om å få sangen til å gli, på en rolig og ikke minst pen måte.

Jeg kom ikek MED et argument engang. Jeg synes bare han er kjedelig. Og det er ikke fordi han ikke bruker "avanserte" teknikker som arpeggioer og slikt, for hadde du lest mye av det jeg har skrevet her på forumet så hadde du skjønt at jeg ikke er FOR det i utganskpunktet.

Jeg synes bare han er kjedelig. kort og godt. Endeløst lange soloer..trekker ut låtene. Med en tone som ofte er overlesset m ed effekter noe jeg heller ikke liker. Nei, jeg kan fint stå over ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste soloene er på disse låtene

Comfortably Numb

Hey You

Shine On Your Crazy Diamond

Men Dark side of the moon skiva er bra og det er

Welcome To The Machine

Another Brick In The Wall (part2)

Wish You Where here også

Og uansett hvor mye man vrenger og vrir på det så er Gilmour

en bra gitarist. Greid og bli mange millioner og Dark Side Of The Moon er jo en av verdens mest solgte album...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Thriller av Michael Jackson ligger stødigt på førsteplass, iallefall i Guinness, etterfulgt av Beatles Sgt. Pepper Lonely Heartsclub Band

Fine soloer er da seff Another brick in the Wall (part2) og Money, iallefall de jeg liker. Synes også outroen på Sheep er genial

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt så har han en lei tendens til å komponere soloene sine. Det liker ikke jeg. Tenker på at han tar mange opptak og setter sammen de partiene han liker best. Greit nok i og for seg... Men resultatet blir for meg lite spennende.

Etter det jeg har hørt, så har han spilt inn flere versjoner av samme solo (ikke del for del) og plukket ut de beste delene og satt de sammen til en solo. Er ikke heeelt sikker... :|

I det med at Gilmour trekker ut sangene med "endeløst lange soloer" så er det ikke alltid faktum. I flere sanger så komper Dave nesten ikke i det hele tatt, men ligger og spiller toner, licks, ++, i bakgrunnen mens Wright, Waters og Mason gjør sine kunster, og senere i sangen så "skyves" gitaren hans opp i sangen, og utgjør soloen...

Men ikke i alle, da.

Hører man på soloene som en del for seg selv, så kan de gjerne bli litt langtrekkelige, men hører man på de som en del av sangen så hører det straks annerledes ut. Han er en djevel på å lage stemning! Sjekk ut DVD hans "Live +etellerannet" der han trollbinder publikum med en enkel akustisk gitar. Og utløser enorm applaus med noen enkle toner...

Ikke mange som lager en sånn atmosfære like bra.

tHeMuTh|n: Har støtt på flere som synes at Gilmour er kjedelig og er ikke klokere... Kan skjønne deg til en viss grad, AMLoR er jo ikke det mest spennende albumet jeg vet om. Men, smak og behag. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger Dave, en av mine favorittgitarister. Pink Floyd er for meg tidenes beste band. De har så mye forskjellig og stemningsfull musikk, det finnes ingen som ligner på dem. Gitarsoloene er flotte, men det er helheten som er så spesiell.

Tarin: Først likte jeg ikke AMLoR i det hele tatt. Men egentlig er det et vilt bra album, hør på låter som Sorrow, Learning To Fly og den altfor undervurderte On The Turning Away.

Alle de tre har noen psyko gitarsoloer også.

Andre er Shine On You Crazy Diamond, High Hpoes, Have A Cigar, Echoes, Time, Any Colour You Like, Dogs, Sheep, Careful With That Axe Eugene, Hey You, Marooned, Comfortably Numb og en hel del andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GalRompe: Vi har tydeligvis samme musikksmak!

Jeg digger Floyd vilt! Verdens beste band i mine øyne!

Når det gjelder AMLoR, så sa jeg aldri at jeg ikke likte det. Faktisk så liker jeg det meget godt! On the Turning Away ER undervurdert, ja. Helt enig. Synd at han ikke liker den sangen like godt selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller ikke meg selv et Pink Floyd fan .

For å være ærlig , så klarer jeg ikke å høre mer enn 1 sang fra Dark Side of the Moon lissom...

Men jeg har enorm respekt for det de har gjort for musikken , og de sangene de har som er perler , er PERLER ...

High Hopes for eksempel ..

Pink Floyd er på en måte et band som er immunt mot negativt snakk :D

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt, det med immuniteten...

Dark Side of the Moon er jo en genistrek, men kan godt fatte at ikke alle gidder å høre Any Colour you like og Nowhere to Run...

Men Time, Money, Us and Them og The Great Gig in the Sky er jo sinnsvakt råe saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSOTM var det første Pink Floyd-albumet jeg skaffa meg, og en del av låtene måtte jeg høre en del ganger får jeg tålte dem.

Mye på den plata er for spesialt for mange, f. eks. den unike The Great Gig In The Sky. Hvilket annet band ville finne på å lage en låt som hovedsaklig bygger på enkle pianoakkorder og en dame som skriker? (husk at dette var 70-tallet, og alt uten gitar ble regnet som homomusikk).

Diggbart at du også liker dem, Tarin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rota gjennom pappas platesamling en gang. Mest Evert Taube og Cornelis Wresettelerannet... Men en plate så ekstremt tøff ut. En svart en med et prisme på. Forelsket ved første øyeblikk!

Noen sanger gled ikke helt inn med det første, men jeg digget den for det meste. Og digger den enda mer i dag!

Når det igjen gjelder sangene på DSotM, så har Waters uttalt at han synes det nesten er rart at folk lovpriser den SÅ mye. De kastet jo tross alt nesten alle tekstene bare sammen i en fei, og brukte masse tid på å lage sære lyder...

Klokkene i Time er blandt anne ca. 110 forskjellige klokker i et og samme rom, stilt inn slik at de ringer på samme tidspunkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.