Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitaren sliter under bends..


Ddffgg

Anbefalte innlegg

Prøvde å forklare det i overskriften, men kan sikkert prøve å forklare igjen: Hvis jeg spiller en åpen E mens jeg driver å bender de lyse strengene blir E-tonen dypere og dypere jo lenger jeg holder benden på den lyse strengen. Jeg har en Fender Strat Highway 1 American.. Hva kan være problemet?

Du har ikke et problem. Årsaken er at vibsystemet er fjærbelastet - slik at når du strammer en streng, gir fjærene på baksiden av gitaren etter. Hvis du ser på vib-klossen kan du se at den løfter seg jo mer du bender.

Dette er helt normalt, og skjer på alle gitarer med flytende vibsystem.

Hvis du ønsker å gjøre noe med det, kan du kjøpe en gitar uten vib - eller kikke i retning av "tremol-no" eller Hipshots tremsetter. Sistnevnte hadde jeg i gitaren min en gang, men den er ikke noe særlig å bruke.

Hvis du spiller musikk der du er avhengig av å la noen strenger klinge mens andre bendes, må du enten ha en gitar uten vib (f.eks en telecaster), eller ha muligheten til å blokke viben med f.eks tremol-no, eller bare blokkere hele vib-systemet med en trekloss. Da mister du muligheten til å bruke vibratoarmen.

Livet er fullt av kompromisser. Sånn sett reflekter vibrato-systemer til elgitar livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor synes du ikke noe om Hipshoten ?

Fordi den sa "spjoing" når jeg brukte den, samt at man mister muligheten til forsiktig vibrato rundt tonen/akkorden man spiller. Kan jo være at min (fabrikkmontert på Strat Plus) var justert feil, men den var aldri noen revolusjon for min del. Satser heller på Tremol-no, som ser mye mer intelligent ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.