Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitaren sliter under bends..


Ddffgg

Anbefalte innlegg

Prøvde å forklare det i overskriften, men kan sikkert prøve å forklare igjen: Hvis jeg spiller en åpen E mens jeg driver å bender de lyse strengene blir E-tonen dypere og dypere jo lenger jeg holder benden på den lyse strengen. Jeg har en Fender Strat Highway 1 American.. Hva kan være problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å forklare det i overskriften, men kan sikkert prøve å forklare igjen: Hvis jeg spiller en åpen E mens jeg driver å bender de lyse strengene blir E-tonen dypere og dypere jo lenger jeg holder benden på den lyse strengen. Jeg har en Fender Strat Highway 1 American.. Hva kan være problemet?

Er nok som pholi sier. Vibsystemet gir etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å løse problemet posteren her har: Kjøp en hipshot tremsetter. Det er naturlig på de fleste vibsystemer at de andre strengene blir slakkere når du bender én streng, siden strengene kun holdes i spenn av fjærer på baksiden av gitaren. Tremsetter minker dette problemet og gjør at strengene returnerer til eksakt samme spenningsforhold når du slipper opp. Den vil også gjøre det hakket greiere å bende, siden du ikke må overkompensere for at strengestolen slakker opp.

Se her for info og videodemonstrasjon:

http://www.hipshotproducts.com/cart.php?m=...ct_detail&p=115

Men det er altså ikke noe galt med gitaren din, dette er bare en bieffekt av de fleste vibsystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelpen :) Noen som vet om noen norske sider jeg kan skaffe en slik en duppedings? :P

Vet ikke om det er noen i Norge som har videresalg, men det billigste er vel uansett å bestillle derfra? Med dagens dollarkurs på under 7 kroner blir det ikke så veldig dyrt når selve enheten koster $48. Kan tenke meg det blir maks $10 i frakt. Med slike småting slipper man ofte mva også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay, men jeg kan ikke skjønne at det skal gjøre susen? men det er verdt et forsøk

Så lenge du har en nut som ikke klemmer strengene i sporene så er dette det eldste trickset i boka (og det beskrives i alle de tre bøkene jeg har om gitar-setup og -mekking, i alle fall) for å minke friksjonen mellom streng og nut, slik at strengene går tilbake til pitch _etter_ bending. Det vil imidlertid ikke hjelpe på "string sag" mens du bender, slik som den opprinnelige posteren har problemer med her. Det vil kanskje fordele "sag'en" litt mer over et større område, men det kan jeg ikke tenke meg har særlig betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.