Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

lage hjemme studio


Anbefalte innlegg

jeg skal lage meg et lite hjemme studio. har tenkt til å kjøpe echo audiofire 4 som lydkort og enten røde nt-2a eller studio prjects b1 eller studio projects c1. er lydkortet noe å satse på? hviken av de mikrofonene er best når det gjelder innspilling av vocal, oppmikking av amp og akustisk gitar? er det noe annet som er bedre til samme pris? har bare rå til en mikrofon og et lydkort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg nettopp en Roland VS2400CD. En 24 spor hardisc opptaker med Cd brenner, uttak for skjerm, mus og tastatur osv.. Synes slikt er enklere å holde på med enn datamaskin baserte opptak. Hvert til sitt bruk så klart. Men enklere å ta med seg, og enklere å komme raskt i gang med er min erfaring. Slike ting finner man en del av brukt. Fikk min for 6k, og da den egentlig koster over 20k så er jo det en grei pris. Er også en fordel at disse er mye mer stabile enn en PC er. Skal du kjøre lyd inn i en datamaskin er det Mac som gjelder.

Micer må man jo kjøpe i tillegg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg nettopp en Roland VS2400CD. En 24 spor hardisc opptaker med Cd brenner, uttak for skjerm, mus og tastatur osv.. Synes slikt er enklere å holde på med enn datamaskin baserte opptak. Hvert til sitt bruk så klart. Men enklere å ta med seg, og enklere å komme raskt i gang med er min erfaring. Slike ting finner man en del av brukt. Fikk min for 6k, og da den egentlig koster over 20k så er jo det en grei pris. Er også en fordel at disse er mye mer stabile enn en PC er. Skal du kjøre lyd inn i en datamaskin er det Mac som gjelder.

Micer må man jo kjøpe i tillegg uansett.

Er enig i av en slik løsning er veldig god, men det jeg ikke liker er at man er begrenset til hva boksen kan levere. Jeg er stort sett avhengig av de effektene og VSTi-instrumentene jeg har på PC'en min for å få til hva jeg vil, så noen HDD rec blir det nok ikke på meg med det første.

Skulle jeg kjøpt noe sånt ville det vært til å bruke som sequenser til å kjøre samples og annen morro live. Til det er de jo geniale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det jeg ikke liker er at man er begrenset til hva boksen kan levere.

nettop! Et HDrecording-system er vanvittig begrensende og har få(om noen i det hele tatt) muligheter for utbygging og oppgradering. Har man et pc eller mac-basert system kan man velge blant tusenvis av lydkort og preamper i tillegg til at man har mye større utvalg når det gjelder DAW-software.

Mulighetene for customizing er i det hele tatt mye større når man bruker datamaskiner og jeg vil påstå at en som gidder å lære seg å bruke f.eks nuendo eller cubase på en pc vil få mye mer igjen for det enn tullingene som tar snarveien og kjøper HD-recording-systemer som jeg lurer på om jeg vil gå så langt som å kalle "studio for n00bs"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg nettopp en Roland VS2400CD. En 24 spor hardisc opptaker med Cd brenner, uttak for skjerm, mus og tastatur osv.. Synes slikt er enklere å holde på med enn datamaskin baserte opptak. Hvert til sitt bruk så klart. Men enklere å ta med seg, og enklere å komme raskt i gang med er min erfaring. Slike ting finner man en del av brukt. Fikk min for 6k, og da den egentlig koster over 20k så er jo det en grei pris. Er også en fordel at disse er mye mer stabile enn en PC er. Skal du kjøre lyd inn i en datamaskin er det Mac som gjelder.

Micer må man jo kjøpe i tillegg uansett.

Er enig i av en slik løsning er veldig god, men det jeg ikke liker er at man er begrenset til hva boksen kan levere. Jeg er stort sett avhengig av de effektene og VSTi-instrumentene jeg har på PC'en min for å få til hva jeg vil, så noen HDD rec blir det nok ikke på meg med det første.

Skulle jeg kjøpt noe sånt ville det vært til å bruke som sequenser til å kjøre samples og annen morro live. Til det er de jo geniale.

Jeg ser ingen begrensninger med boksen da man kan legge inn sporer i Protools om ønskelig. Da har man jo de samme mulighetene. Fordelen er jo at den lettere kan fraktes med, tar opp flere spor samtidig enn de mindre systemene for Pc, og er enklereå bruke. Enig i at det er kjekt med plugins, men for meg personlig er ikke det noe behov, da jeg aldri går for å lage en ferdig produksjon hjemme. Bruker jo ting til låt ideer og riff ideer uansett, så at ting skal låte perfekt er ikke noe mål for min del.

Skal man ha et skikkelig studio basert på Pc, så bør man ut med en god del penger, selm om mye av softwaren kan lastes ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg aldri går for å lage en ferdig produksjon hjemme. Bruker jo ting til låt ideer og riff ideer uansett, så at ting skal låte perfekt er ikke noe mål for min del.

Der er vi nok forskjellige ;) Ikke det at jeg får til en proff produksjon hjemme, men jeg er aldri fornøyd før jeg veit at jeg har fått mest mulig ut av meg selv og de ressursene jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha et skikkelig studio basert på Pc, så bør man ut med en god del penger, selm om mye av softwaren kan lastes ned.

eh.. 6-7000 er i de fleste tilfeller nok... sett at man har pc fra før, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men mellom de to mikrofonene røde nt-2a og studio projects C1 hvilken er best? hvis jeg kjøper den røde mikken så får jeg meg ikke noe shock mount med det første er dette så viktig

Uten å ha prøvd noen av de, tror jeg at jeg ville gått for studio projects-mikken. de har rykte på seg for å være billige og skikkelig gode alternativer til de skikkelig dyre mikkene.. i tilleg, så var den mye penere enn røde-mikken.

http://www.prorec.com/prorec/articles.nsf/...256A650081ECF9/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg aldri går for å lage en ferdig produksjon hjemme. Bruker jo ting til låt ideer og riff ideer uansett, så at ting skal låte perfekt er ikke noe mål for min del.

Der er vi nok forskjellige ;) Ikke det at jeg får til en proff produksjon hjemme, men jeg er aldri fornøyd før jeg veit at jeg har fått mest mulig ut av meg selv og de ressursene jeg har.

Skjønner godt hva du mener. Var slik før, men nå har jeg rett og slett ikke tilstrekkelig med tid til å sitte hjemme å prøve å lage gode produksjoner. Derfor er jeg nok ute etter noe enklere, da de mere heavye produksjonene forhåpentligvis blir i studio med bandet i tiden fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha et skikkelig studio basert på Pc, så bør man ut med en god del penger, selm om mye av softwaren kan lastes ned.

eh.. 6-7000 er i de fleste tilfeller nok... sett at man har pc fra før, altså.

Tja, er du veldig heldig på bruktmarkedet, så er det vel kanskje mulig. Men i øyeblikket klarer ikke jeg å skaffe med f.esk Digi002, monitorer, mikrofoner osv til 6-7000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monitorer og mikrofoner er vel neppe integrert i et hard disc recording-studio...

tenkte mer på lydkort, preamp og midi-keyboard, som er det essensielle i et pc-basert hjemmestudio.

utenom micen, da... men som sagt, det følger ikke med hard disc recording-tingen heller og her prøvde jeg å finne en ca-pris for pc-studioet satt opp mot hd-rec-studioet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man bruker mia midi og kobler en yamaha mikser inn i dette får man pc støy fra dataen da eller er kortet så godt sjermet at det ikke kommer no støy? er det bedre å kjøpe echo audiofire2 og koble mikser i den? eller ville dere anbefale noe helt annet? (bruker cakewalk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.