Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av rør forsterker


Anbefalte innlegg

Har endelig fått penger til å oppgradere til ny amp. Jeg har sett meg ut VOX AD100VTH som ett

alternativ og Marshall AVTX series som et annet.

Type musikk som skal spilles er metal og rock.

Prisklasse 7000-8000kr

Er det noen som kan peke i den riktige retningen? Synspunkter og/eller tips? Priser, butikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Du sier du er på jakt etter en rørforsterker. De to nevnte forsterkerne, har bare rør i preampen (12ax7 om jeg ikke tar feil), du får altså en hybridforsterker, og ikke rørforsterker. En rørforsterker har rør i preamp og sluttrinn.

For at vi skal hjelpe deg best mulig, så kan du nevne noen artister du liker lyden til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vell, så strengt tatt er ikke de nevnte ampene rørforstekere? Da er jeg i såfall blitt feil-informert. Rør i preamp gjør ikke førsterkeren til en rør forsterker, am i wrong?

Personer med tøff gitar lyd:

  • ElCaco - Anders Gjesti
  • Metallica - James Hetfield
  • Queens of the Stone age - Josh Homme
  • Pantera - Dimmebag

Det var de jeg kom på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er ikke en ren rør amp... altså hybrid... en fullbloods rør amp har i sluttrinn og preamp...

vox er så langt ifra en metal/rock amp du kan komme.

marshall.. ja marshall er marshall.. boooring

noen av de banda du nevner bruker amper som er i en litt dyrere prisklasse.

ca 15 . 20.000kr.

Peavey- 5150/5150ll/xxx osv.

Engl - Savage/powerball osv.

Diezel - Vh4/herbert

Marshall jmc800/mode four, osv

randall - osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Will do! Takk for tipset!

Dette med forsterker oppbygning, preamp osv. Noen som vet mye om det og har lyst til å brife med kunnskapene sine? :wub:

jau. kan litt hovedsaklig om peavey 5150.. men helt rene rør amper uten noe dill dall er i hovedsak ganske like.. men ogsp forskjellige... men hva lurer du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke deler består forsterkeren av og hvilke deler er det som radikalt kan forrandre lyden? Forskjellen på rør og transistor?

rør type kan forandre radikalt på lyden... noen amper tar flere forskjellige rør...

men fabrikant av rør har også mye og si... i 5150 bruker man 6L6 rør i slutt trinnet og 12Ax7 i preamp

TAD og tungsol er bra... min favoritt er Tung-sol utrolig bra rør..

man kan fikse slik at man kan ta ut 1 eller fler preamp rør for og forandre på lyden (det er her f.eks distortion lyden blir laget) man kan også ta ut sluttrinn rør, da kan det ble veldig rar og asymetrisk lyd.. med også minde effekt.

du kan juster Bias på sluttrinn røra.. rundt 40 er bra da holder røra lenge nok.

jo høyere bias jo fortere blir røra slitt, siden det går mer watt igjennom dem.. men lyden blir mye bedre, så det er verdt det.

forskjellen på rør og tranistor er som natt og dag...

rør er mye bedre attack, krafigere, lyden... sa jeg lyden?

engang spilt på rør altid rør... kommer aldri aldri til og kjøpe noe transistor greier..

bare en liten oppsumering.. det er mer og mer forklart.. bare og spørre om noe som du vill ha nærmere forklart

Endret av Tearjack
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All info mottas med takk!

Jeg har drevet å spillt på en 50W Yamaha transistor og prøvde å spille på en Marshall AVT50, det var som om jeg pluttselig hadde blitt bedre til å spille, hehe, klart stor forskjell på lyden.

Det jeg mente med forskjeller, var i forsterkerens oppbygning. Hvordan blir lyden forsterket i rørene? Fungerer de på samme måte som transistoren?

Gir rør KUN i forforsterkeren mye dårligere rør lyd en hvis det også var rør i slutt trinnet. Hvilken del av forsterkeren avgjør dette? Brukes det ta transistorer i slutt trinnet på f.eks. en AVT50?

(Føler jeg spørr litt mye nå, men er bare nyskjerrig :blush: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønte ikke helt hva du vill fram til men prøver..

slutrinnet alså de store røra (oftest 4 stk) som sitter midt i ampen de man kan se.. er der kraften kommer fra.

120w = 4 rør.. ta vekk 2 stk får 60W sånn. ca- disse blir også kalt power tubes..

i en rør amp blir lyden bedre jo høyere volum.. siden på høyere volum får du lyden fra sluttrinnet og preampen (da blir det heftig)

preamp.. er som oftest 5 til 7 stk.(små rør som sitter inne i ampen.. jo fler preamp tubes jo mer vrenger ampen.. og fuzz, lyd blir det..

her blir lyden som ampen produsere laget. men det har også mye og si på hvordan strukturen i ampen er..

veldig enkel forklaring hvordan det fungere:

gitar---input---preamp---EQ---- sluttrinn----kab

Endret av Tearjack
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.