Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av rør forsterker


Anbefalte innlegg

Mye er sant, å mye av det er bare for ett tilefelle!!

4 rør trenger da ikke å være 120 watt. Hva hvis det er EL84 rør da? Tenker du på KT88, skal jeg være enig i at 4 rør kan levere ca. 120 watt. "Oftest 4 stk" ?? Det spørs jo om det er 100w, eller 50w eller jaa..

Når det gjelder preamprør ville jeg sagt at det er som oftest 3-5 stk. Og det er FEIL at dessto flere preamprør, jo mer fuzz, som du kaller det!

"du kan juster Bias på sluttrinn røra.. rundt 40 er bra da holder røra lenge nok."

Dette er forskjellig fra forsterker til forsterker, og antall watt!!! Kan ikke si at alt skal justeres til 40!! :o

Unnskyld meg, men her var det mye vranglære!! Det tror jeg fler er enig i også!

Det høres nesten ut som du bruker din egen amp, i det du snakker om, og at det er fasiten :P Men ikke noe vondt ment, mye er riktig.

Endret av AC_DC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye er sant, å mye av det er bare for ett tilefelle!!

4 rør trenger da ikke å være 120 watt. Hva hvis det er EL84 rør da? Tenker du på KT88, skal jeg være enig i at 4 rør kan levere ca. 120 watt. "Oftest 4 stk" ?? Det spørs jo om det er 100w, eller 50w eller jaa..

Når det gjelder preamprør ville jeg sagt at det er som oftest 3-5 stk. Og det er FEIL at dessto flere preamprør, jo mer fuzz, som du kaller det!

"du kan juster Bias på sluttrinn røra.. rundt 40 er bra da holder røra lenge nok."

Dette er forskjellig fra forsterker til forsterker, og antall watt!!! Kan ikke si at alt skal justeres til 40!! :o

Unnskyld meg, men her var det mye vranglære!! Det tror jeg fler er enig i også!

Det høres nesten ut som du bruker din egen amp, i det du snakker om, og at det er fasiten :P Men ikke noe vondt ment, mye er riktig.

ja men hvis du leser litt lengere opp så, snakker jeg hovedsaklig om 5150 siden det er den jeg kan.. sier ikke at dette gjelder alle amper..

og jo.. i min amp er det 5 preamp rør hvis jeg ikke husker feil... jeg bruker bare 4 stk i min.. altså mindre fuzzete lyd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vell, så strengt tatt er ikke de nevnte ampene rørforstekere? Da er jeg i såfall blitt feil-informert. Rør i preamp gjør ikke førsterkeren til en rør forsterker, am i wrong?

Tja, det kommer an på øyet som ser. Noen liker rør i preamp, noen liker rør i poweramp, noen liker det begge steder, noen liker det ingen steder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente med forskjeller, var i forsterkerens oppbygning. Hvordan blir lyden forsterket i rørene? Fungerer de på samme måte som transistoren?

Essensielt sett - ja. Det er ingen store forskjeller på kretsoppbyggingen med rør vs transistorer. Begge deler blir brukt som transkondukterende elementer - det vil si at det tar en spenning på inngangen, og gjør den om til en strøm på utgangen.

De rent *lydmessige* forskjellene mellom rør og transistor er blant annet:

Rør klipper mye mykere, og genererer en høy grad av likeharmonisk forvrengning når de overdrives. Transistorer klipper brått, og genererer mye av *både* likeharmonisk og oddeharmonisk forvrengning. Forskjellen på disse er at likeharmoniske overtoner lyder bra for øret, mens oddeharmoniske høres ille ut.

Videre er rør typisk MER lineære enn transistorer i de konfigurasjonene de brukes. I seg selv er ikke det så interessant, siden gitarforsterkere typisk ikke SKAL være lineære, men generere forvrengning. Men, og her mener mange nøkkelen til forskjellen ligger: Med rør kan man, fordi de er mer lineære, bruke en MYE lavere grad av negativ tilbakekobling av signalet, og i mange tilfeller sløyfe den globale tilbakekoblingen helt (Det er alltid noe lokal tilbakekobling til stede). Dette er bra i en gitarforsterker fordi global negativ tilbakekobling reduserer forvrengningen drastisk, og det gjelder like mye de likeharmoniske som de oddeharmoniske forvrengningsproduktene. Lineariteten bedres dog kraftig med slik tilbakekobling. Tradeoff.

Gir rør KUN i forforsterkeren mye dårligere rør lyd en hvis det også var rør i slutt trinnet. Hvilken del av forsterkeren avgjør dette? Brukes det ta transistorer i slutt trinnet på f.eks. en AVT50?

Det kommer HELT an på designet til forsterkeren. Det er laget plenty med hybridforsterkere som låter veldig bra. Ulempen med å satse på powerampforvrengning med rør er at den typisk har EN sweetspot der den lyder best volummessig. Ofte ender man opp med å bare spille høyt, eller aldri ha nok guff til litt større ting. Man kan selvsagt ha flere forsterkere ;)

Men det er en EVIG perpetuert myte at det MÅ være rør for å låte bra. Det må det ikke. De fleste legendariske vrengpedaler er solidstate. Og til clean er det mange som foretrekker transistorforsterkere pga at de er så nådeløst frie for forvrengning (både av god og dårlig type ;)).

Andre her sier forøvrig at rør er strammere og mer definert enn transistorer - det er de IKKE, de er sløve og treige i responsen, og når en røramp låter bra, så er det pga nevnte forvrengningskarakteristikker, ikke presisjon eller "hastigheten" til forsterkeren.

Når det gjelder antall preamprør - så er det to ulike måter å gjøre dette på. Man kan massivt overdrive ett eller to trinn, og pøse på med gain, eller man kan ha flere trinn som hver legger til en mindre andel vreng. Hva som lyder best er diskutert mye, men selv mener jeg det er bedre å ha flere trinn som overdrives mindre - da presses rørene mindre, og man unngår den verste kompresjonen som oppstår ved tyngre overdrive. Man slipper også en del høyfrekvente forvrengningsprodukter som ofte høres hvasse ut. Da blir man også mindre avhengig av rørvreng i powerampen for å finne godlyden.

En god rørpreamp med en transistorpoweramp kan lyde helt rått, om preampen er god og kabinettet matcha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt stoff! Nå vet jeg mye mer om rørforsterkere enn jeg hadde forventet.

Men når det gjelder valg av forsterker i prisklassen 7000kr?

Noe å annbefale?

Det at

vox er så langt ifra en metal/rock amp du kan komme.
stemmer vel egentlig ikke helt, På Vox sine sider er det lydklipp av forsterkeren, der det spilles med hefftig vreng. Bob Rock foretrekker Vox :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.