Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Loddeskjema til bass!


Supersvein

Anbefalte innlegg

Heisann!

For ikke så lenge siden kjøpte jeg en OLP mm2 fra den lokale musikksjappa. Jeg hadde det ganske klart for meg at dette kom til å bli en bass som måtte gjøres en del med, og det tok ikke lengre enn to timer før et av potmetrene røk og jeg måtte inn og lodde og skru. Har bestemt meg for å skifte hele elektronikken nå og lurte på om noen der ute hadde loddeskjema til slikt. Evt, kan noen tegne et hvis de har nogenlunde peil på hvordan det egentlig skal se ut inni der?

Har begrenset tiltro til Ringkøp Musikkland, så jeg får en ordentlig elektriker med meg på jobben.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har hatt en OLP MM2 for en stund siden (solgte den vel videre for et års tid siden eller noe sånt). Det jeg gjorde var at jeg kjøpte meg en switch og koblet opp slik at jeg kunne velge mellom parallell og seriell kobling av spolene på micen. Det var en meget nyttig kobling, da får du faktisk utnyttet lydpotensialet i bassen.

Så jeg koblet altså volum - switch - tone.

Det finnes skjema for dette på nettet, men jeg husker ikke i farten adressen. www.guitarelectronics.com eller noe sånt. Skal sjekke det i kveld.

Ellers kan du selvsagt sette inn en preamp, men antar at du egentlig ønsker å beholde den passiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har visst lagt det inn her (eller et annet sted) før, så jeg hadde til og med skjemaet liggende!

Dette er altså for å lage seriell/parallell-switch på bassen din, noe jeg mener er den mest nyttige modifikasjonen på en MM-mic, i hvert fall så lenge du kjører standard og passivt. Kan jo selvsagt koble inn en eller annen kul aktiv krets, som Seymour Duncan sin MM-krets, men det blir jo like dyrt som hele bassen til sammen! Med denne moden slipper du unna mye, mye billigere! ;)

series_parallell.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke dyr. Det spørs litt hva du skal ha, men vi snakker ikke om mange hundrelappene.

Dersom du skal bytte ut alt, så trenger du 1 switch, 2 potter og 1 jack. Men jacken trenger du mest trolig ikke å bytte. Tipper at potensiometer koster 30-40 kroner stk, og at switchen kanskje koster en 50-lapp? Har ikke sjekket, men tror ikke det er så veldig dyrt. :)

Så hvis vi tar i og sier at det koster under 200, så tror jeg vi er på den sikre siden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.