Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags rom er best for trommeopptak?


Jakob

Anbefalte innlegg

Hei. Bandet mitt skal ta opp noen sanger i nær fremtid, vi har gode øvingslokaler med alt av utstyr (kommunalt), men de har ikke så mye utvalg av rom. Vi har 3 forskjellige typer: Øvingsrom (temmelig uaktuelt, dårlig akustikk og lite rom). Studiorom, som er ganske godt lydisolert, men som dessverre er ganske lite. Konsertsal, som er stor, men som har ganske mye romklang (hugget ut i fjellet, med litt tepper osv). Vi er ikke helt sikre på om det er best å bruke studiorommet, med litt falsk klang kanskje, eller prøve salen. Hva tror dere ville vært best? Vi ønsker en tight trommelyd, men _ikke_ type heavy metal med triggere og 100 close-mic'er. Det er funkrock det er snakk om, så litt god romlyd hadde vært bra. Vi regner med å bruke Overheads, bass, skarp, evnt. rom-mic'er og evnt. tam-mic'er for å "fylle inn".

Kan legge til at salen låter ganske bra når man spiller trommene alene, men mistenker at det kan bli litt for mye klang for et studioopptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste kriteriet for trommeopptak er at det er over 3 m takhøyde. Noe lavere vil gi en pappkasselyd. Jeg ville uten tvil gått for salen. Husk at du close-mic'er, og at volumet rett ved mikken når du slår på tromma er mye, mye høyere enn klangen. Vil anta at klangen kun åpner lydbildet, og gir en luftighet som du må ha ei veldig dyr klangmaskin for å simulere. Har selv tatt opp i trommer i en diger sal av betong. Det ble utrolig bra lyd. Jeg satte opp en mic ca 15m på hver side av trommene, og brukte dette som effekt-klang (kryssfadet trommene med disse klangsporene, og la på phazer).

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.