Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp med plekter-spill


Opera Buffa

Anbefalte innlegg

Hei! Har testa en god del plekter i det siste for og finne et som passer meg bra, har prøvd det meste av størrelser og tykkelser, men av en eller annen merkelig grunn er det visst ingen plekter jeg kan spille raskere med enn når jeg holder et hvilket som helst plekter med den runde enden mot stengene... Slår altså strengene med et av de to hjørnene som skal være inni hånda... Skjønner ikke helt hvorfor dette blir enklere, men virker som om det glir over strengene med mye mindre motstand, har en tendens til og henge meg litt opp i raskt spill hvis jeg slår an med spissen, men til gjengjeld får jeg en mye skarpere lyd virker det som...

Så det jeg lurte på var om jeg burde fortsette og spille med plektert "feil" vei og få en litt mindre skarp lyd, eller går problemet med at spisse plekter henger seg opp over med mer øving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et plekter som heter Jim Dunlop Jazz, dette er et mye mindre plekter enn vanlig og kan være at du får samme effekten av å holde dette riktig som å holde et tradisjonelt plekter "feil". Jazz-plekteret finnes i tre utgaver, Jazz I er ganske butt (men ikke så butt som det gale hjørnet på et standard plekter), Jazz III er veldig spisst.

Er kanskje verdt et forsøk. Da jeg starta å spille brukte jeg Jazz plektrene mye, men har etterhvert skifta krokodilleplektrene til Dunlop. Fantastisk digg å spille med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror problemet ditt ligger i at du holder for mye av plekterspissen ut mot strengen.

Du må bare vise en pitteliten del av plekteret hvis du skal spille ting av raskere grad.

Bare en liten tupp skal være utenfor fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg følte også at eg spilte fortere med mindre plekter før...har en periode spilt mye sånn 1-2-3-4 opp å ner halsen dette hjelpte sinnsykt på plekter kontroll så nå bruker eg standar plekter å spiller mye fortere en før eg begynnte med dette....så det er vel bare en tilvennings sak å spille me vanli plekter fort.....

Endret av SvartaTosten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller med jazz III plekter med den butte siden. Har alltid gjordt det og synes det gir en mye "rundere" tone. Funker bra til å spille fort også! Den eneste negative siden må vel være at det kan være vanskelig å hyle med, men bortsett fra det har jeg ikke hatt noe problem med å spille slik...

Pat Metheny spiller oxo forøverig med plektere "feil vei". Men må selv finne ut hva som er best for deg :)

Endret av Stibanez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for responsen! Har Jazz 2 og 3 plekterene. Synes Jazz 2 blir litt i minste laget for meg (har ganske store fingre) Og synes de litt tynne tourtex plekterene var litt bedre enn Jazz 3 Skal prøve meg litt fram på splitter ny gitar i dag :D Har nettop fått min Ibanez RG370 :wub:

Endret av Opera Buffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.