Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pentode/triode?


LTBR

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en Marshall 30th anniversary combo. Den har forskjellig effektvalg, den har 4 utgangsrør som kan kjøres på 100watt i pentode og triode, og så kan den kjøres på to rør 50watt i pentode og triode. Noen som har litt kjennskap til dette og kan utdype litt hva det betyr? Sånn som jeg har forstått det så er 100watt i pentode 100watt og 50watt i triode. Og 50watt i pentode er 50watt og 25watt i triode. Men hva betyr det egentlig? Har jeg oppfattet det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt meg en Marshall 30th anniversary combo. Den har forskjellig effektvalg, den har 4 utgangsrør som kan kjøres på 100watt i pentode og triode, og så kan den kjøres på to rør 50watt i pentode og triode. Noen som har litt kjennskap til dette og kan utdype litt hva det betyr? Sånn som jeg har forstått det så er 100watt i pentode 100watt og 50watt i triode. Og 50watt i pentode er 50watt og 25watt i triode. Men hva betyr det egentlig? Har jeg oppfattet det riktig?

En triode har 3 elementer, en pentode har 5.

Endret av jcberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt meg en Marshall 30th anniversary combo. Den har forskjellig effektvalg, den har 4 utgangsrør som kan kjøres på 100watt i pentode og triode, og så kan den kjøres på to rør 50watt i pentode og triode. Noen som har litt kjennskap til dette og kan utdype litt hva det betyr? Sånn som jeg har forstått det så er 100watt i pentode 100watt og 50watt i triode. Og 50watt i pentode er 50watt og 25watt i triode. Men hva betyr det egentlig? Har jeg oppfattet det riktig?

Morro! Jeg har nemlig akkurat fått meg samme ampen i topp+kabinett-format! :) (Mer info kommer når jeg får tid)

Joda, du har vel oppfattet det ganske riktig.

Du kan velge mellom Pentode/Triode. Det velger du mellom om utgangsrøret skal jobbe i pentode eller triode. røfft sett så får du halvert utgangseffekten i triodestilling.

I tilleg kan du velge mellom high og low power (quartet eller ett par med rør, 100/50w)

I tillegg kan du velge mellom high og low damping.

Skal du ha stort "headroom" til clean og mye attack så lønner det seg å velge de høyere innstillingene, og hvis du skal ha mykere/varmer/røffere lyd som vrenger fortere så kan du prøve deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft at du også har kjøpt denne! Har ikke fått testet skikkelig enda, men det virker som one hell of a combo!! Veldig bra omtale på Harmonycentral, men det som bekymrer meg er at noen har problemer med at de blir så varme at loddingene smelter. Får håpe at dette ikke blir noe problem med min. Har du funnet noen annen håndbok enn den som står på hjemmesiden til marshall? Synes den er litt dårlig jeg, og så må det være en side som mangler, den som viser front og bakpanelet med dets knapper og muligheter:((

Her er noen andre linker som jeg har funnet om disse jubileumsmodellene:

http://yveslopez.com/_wsn/page12.html

http://www.blamepro.com/mar30th.htm

http://www.drtube.com/marshall.htm#AN30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.