Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Låter med mye Powerchords?


Gillosepoy

Anbefalte innlegg

Er det noen spesifik definisjon på det da? Hvis det er det, ville jeg tippe at det er et såkalt 5-grep, dvs. bare tonika og kvinten, ikke noe ters. Ellers har jeg forstått det slik at det er et begrep man bruker om kraftige korder slått ann i litt mer heavey musikk, som f.eks. Basket Case av Greenday

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesifik definisjon på det da? Hvis det er det, ville jeg tippe at det er et såkalt 5-grep, dvs. bare tonika og kvinten, ikke noe ters. Ellers har jeg forstått det slik at det er et begrep man bruker om kraftige korder slått ann i litt mer heavey musikk, som f.eks. Basket Case av Greenday

akkurat det jeg mente litt dypere forklart :mrgreen:

takk gnome

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med powerchords tenker jeg først og fremst på akkorder/klanger med grunntone og kvint, eventuelt med oktaven og/eller kvint i bunn i tillegg. Ellers brukes vel begrepet om kraftige akkorder, som Gnome nevnte.

Band som har mye av dette: Judas Priest, Black Sabbath, Metallica, Iron Maiden, Megadeth + omtrent alt annet av hardrock og metal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyakltig HVA er deres definisjon på powercords da?

-------------                       --------------

-------------                       --------------

-------------          eller      ---------------

-------7-----                      ---------7----

-------5-----                      ---------5----

-------------                      ---------5----

eller noe annet?

Du er nok litt på viddene der, ja... eh...

den første er grei, den andre er ikke vanlig powerchord, det er en powerchord med simulert bass, en okvat under grunntonen. De to vanligste powerchord'ene ser slik ut:

7

7 7

5 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den "simulerte" bassen du snakker om er ikke en oktav under grunntonen...da hadde den jo fremdeles VÆRT grunntone...smarting. Den er en kvart under grunntonen, altså en KVINT :)

Dessuten er jeg vel ikke på viddene når jeg spør om hva folk her mener er powercords, og gir to alternativer, og den ene er RIKTIG? Forsåvidt vil jeg mene at begge er like riktige...det andre alternativet låter litt "grummere" bare... består fortsatt bare av grunntone og kvint...altså en powerchord. Forkjellen er jo bare at den andre er i 2.omstilling for å gi enda mer "power""

hmm...jaja...som sagt..smarting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesifik definisjon på det da? Hvis det er det, ville jeg tippe at det er et såkalt 5-grep, dvs. bare tonika og kvinten, ikke noe ters. Ellers har jeg forstått det slik at det er et begrep man bruker om kraftige korder slått ann i litt mer heavey musikk, som f.eks. Basket Case av Greenday

Føler bare for å flispespikke litt (egentlig er det ikke det heller...) Og NEI det er ikke for å "brife" men hindre at noen lærer vranglære her, skal vel være et seriøst forum dette? :)

Men "tonika" er feil å bruke her. Det er grunntone du må bruke. Tonika brukes når vi snakker om akkordfunksjoner... dvs at når vi har en låt som går i C dur, så er AKKORDEN C dur tonika, mens TONEN C er grunntone

Akkuratt som akkorden F dur blir Subdominant og TONEN F blir kvint

Ellers er alt du sier helt riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.