Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket tre er kroppen vanligvis laget av


Leonard

Anbefalte innlegg

Jeg har i en stund tenkt på å lag en bass selv. Det vil si, design kroppen selv. Og bruk hals og mic'er fra andre basser.

Så spørsmålet er, hvilket tre er kroppen laget av, og hvor kan jeg kjøpe det.

Det er et ganske vanskelig spørsmål å besvare, fordi det brukes veldig mange forskjellige treslag!

Fender har brukt mye or (alder) og sump-ask (swamp ash) i sine basser opp igjennom årene, og de to er nok sikre "vinnere" i dag, også. Noen bruker lønn, men det er ikke så populært. Både or og sump-ask har ganske fint treverk og kan behandles med "transparent" finish (som f.eks. tung oil eller klarlakk), mens lønn ofte er litt brunaktig og ikke har så livlig mønster, og derfor egner seg best til helfarget finish.

Mahogny er også mye brukt. Tror bl.a. Gibson har brukt mye mahogny i sine gitarer og basser. Får en litt annen lyd, men det låter ganske bra. Så vidt jeg vet er mahogny et treverk som ikke trenger samme grad av overflatebehandling som de andre, det vil likevel ikke sprekke.

Guitar Workshop i Oslo bygde basser av furu, og det er litt uvanlig. Er ikke så veldig mange som bruker det til elektriske instrumenter. Problemet er i første rekke at de blir ganske lette og at det lett blir riper og hakk i de, da furu er veldig mykt. Må nok overflatebehandles for ikke å tørke helt ut og sprekke. Den eneste andre leverandøren jeg kjenner til som bruker furu i basser er Parker, som lager kropper som er laminert i flere lag med furu, og med et flammelønns-lag ytterst på hver side. Det er ikke noe galt i å bruke furu i instrumenter, det er det som blir brukt i veldig mange akustiske instrumenter (kontrabasser, akustiske gitarer, osv).

Bjørk vil jeg ikke anbefale, det sprekker for lett.

Har selv en bass som er bygget i nøttetre (valnøtt). Den låter fint og treverket er veldig fint å se på. Kan nok anbefale det, også. Om det er lurt å bygge den utelukkende i dette materialet er jeg mer usikker på, men antar at du ikke har mulighet til å laminere flere lag med forskjellige treverk?

Du får sikkert fatt i treverk hos vanlige trelastforhandlere. Bare pass på at det du velger er brukbart tørket og at det ikke er porøst og sprukket eller at det har slått seg. Hvis du forteller dem hva du skal ha det til hjelper de deg sikkert å finne noe brukbart. :)

Du kan sikkert også ta kontakt pr. e-mail til folk som har mer peiling enn meg (jeg har aldri bygget noe selv) og høre hvordan de gjør det og hvor de får tak i materialene. Vet at Listerud på Østlandet bygger basser, han svarer sikkert om du spør. :)

Lykke til! (Og husk å vise oss resultatet om du en gang får gjennomført det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leonard dette er nok et ambisiøst prosjekt om du ikke har bygget noen gitarer fra før.. hvis du er fersk i gitarbygging, så bør du først lære deg lit om gitarkonstruksjonen, skala, treverk elektronikk osv. før du begynner å sage til et emne..

Ville anbefalt deg en kit gitar til å begynne med f.eks Warmoth

Jeg har også fantasert lit om å bygge selv, men føler egentlig jeg ikke har nok kompetanse.. dessuten er det jo så mange gitarbyggere som er gode..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leonard dette er nok et ambisiøst prosjekt om du ikke har bygget noen gitarer fra før.. hvis du er fersk i gitarbygging, så bør du først lære deg lit om gitarkonstruksjonen, skala, treverk elektronikk osv. før du begynner å sage til et emne..

Ville anbefalt deg en kit gitar til å begynne med f.eks Warmoth

Jeg har også fantasert lit om å bygge selv, men føler egentlig jeg ikke har nok kompetanse.. dessuten er det jo så mange gitarbyggere som er gode..

Ja, er enig med deg i dette. Det virker enkelt (du tar en planke, sager ut en passelig form, spikker ut noen groper til litt elektronikk og skrur det hele sammen), men det er en ganske møysommelig prosess. Dersom du tar utgangspunkt i en bass du har (eller har sett) og bruker nøyaktige mål fra den, så burde det likevel gå bra. :) Ihvertfall hvis du har litt peiling på trearbeider eller har noen som kan hjelpe deg litt.

Jeg har selv alltid hatt lyst til å "bygge" en bass selv (les: skru sammen av deler fra f.eks. Warmoth eller Mighty Mite), men har aldri kommet så langt at jeg har fått realisert det. Har nok sammenheng med at når jeg har hatt penger til å gjøre det, har jeg alltid funnet ut at det er bedre å kjøpe noe man vet funker heller enn å kjøpe deler til en potensiell fiasko som blir dyrere enn man trodde... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9.jpg

Min Listerud bass har kropp av or, hals laminert i ni lag av lønn, rosentre og wenge.

Det er nok or og ask som er de vanligste tresortene brukt i bass-kropper, tradisjonelt sett. Et greit kompromiss mellom vekt, lyd, pris og praktiske produksjons aspekter.

Kanskje Listerud kan gi deg noen tips om hvor man kan få tak i treverk til bass bygging.

Her er web siden til Listerud.

Kanskje det ville være en idé å sjekke innom Warmoth og se hva de har å tilby. Masse interessant der. Blant annet uformet tre-emne til bass kropp, med bare hals festet frest ut (den delen som muligens krever mest presisjon) eller eventuelt med pickup hull etc. ferdig frest, men ellers uformet. Der kan du også kjøpe hals, elektronikk, stemme skruer etc.

Jeg tror det er en eller annen (kanskje flere?) her på forumet som har laget instrument med Warmoth deler. Husker ikke hvem.

Jeg er forferdelig fristet til å kjøpe en kropp og en hals derfra selv, og smelle sammen en fjøl.... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warmoth er ganske dyrt... :)

Finnes nok billigere varianter, som f.eks. Mighty Mite. Kan nok få deler til 1/3 av prisen. :)

Men da er de nok ferdige. Finnes forresten ubehandlete kropper av Mighty Mite å få fatt i (trenger altså å lakkeres), men det er ikke det jeg ønsker. Jeg kunne egentlig godt tenke meg å skrudd sammen en Mighty Mite selv, har hørt at kvaliteten er ganske god (fullt på høyde med MIM Fender).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, prosjektet jeg har lyst å prøve på er ekstremt ambisiøst.

Det jeg tenkte på var å lag en dobbel-halset bass.

En 5 strenger fretless og en 4 strenger fret.

Jeg har aldri sett det før. Det kan godt hende der er en grunn til at de ikke eksisterer.

Det er nu foreløpig kun en ide som jeg funderer mye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, prosjektet jeg har lyst å prøve på er ekstremt ambisiøst.

Det jeg tenkte på var å lag en dobbel-halset bass.

En 5 strenger fretless og en 4 strenger fret.

Jeg har aldri sett det før. Det kan godt hende der er en grunn til at de ikke eksisterer.

Det er nu foreløpig kun en ide som jeg funderer mye på.

Det finnes manger forskjellige dobbelt-halsede basser. Mange. :) Det mest ekstreme er faktisk en dobbelt-halset 7-strenger (en 7-strengs fretless og en 7-strengs med bånd). Den er laget av Conklin Guitars for John Turner. Har også sett en litt morsom bass (fra Ritter eller Bass Labs?) som har en fretless og en båndbass på samme kroppen, men det morsomme er at man kan dele den i to og bruke hver bass separat. Artig konsept.

Det finnes noen rimelige asiatiske basser med to halser (bl.a. Galveston), men disse er ikke verdt bryet, tror jeg.

Uansett, lykke til om du kjører på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.