Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ts808\ts9


PEdZ

Anbefalte innlegg

TS 808 er det originale Tubescreamern som nå har kommet tilbake i reissue. TS 9 er en nyere versjon som i utgangspunktet skulle være en slags reissue.

Mange som leter etter Stevie Ray Vaughan lyden velger å kjøpe 808 og modifisere den. Reissuen de produserer nå blir nemlig ikke laget med samme chipen som i gamle dager.

Så vidt jeg vet har 808 en mer vintage feel enn TS9. Det beste er vel å gå i butikken å prøve ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei jeg lurer på hva som er forskjellen på 808 og 9. er det stor forskjell på lyd osv?

Eller så kan du sjekke ut MAXON OD 808.

De lagde også den orginale ibanez TS 808 på 70 tallet og den låter eter min mening litt bedre enn reissuen av tubescreamer´n vi finner i dag.

www.godlyd.no <<<---- ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står samme chip i begge. Det er enkelte komponenter som har litt forskjellig verdi, men det er omtrent samme pedal med mindre tonale forskjeller. Du finner schematics til begge om du leter litt, sammenlign så får du se. Er ikke mye som skal til for å modde den ene til den andre.

Angående chipen så finnes det noen sider på nett som tester ut forskjellige, siden det er en 10 forskjellige produsenter ute på markedet, pluss at du har ihvertfall en erstatningschip. De har testet ut de forskjellige produsentene og sett på hvordan de farger lyden. Husker ikke hva siden hette akkurat nå, så du får bare lete litt. Det er heller ikke noe problem å skifte chip (de koster fra 2-30 kr pr stk om jeg ikke tar feil).

Videre så kan en se på hva slags kondensatorer og motstander som står i den. De nye har sikker metallfilm og polyester el noe, mens den gamle hadde sikkert keramiske kondensatorer. Men jeg skal ikke si det for sikkert siden jeg aldri har rotet rundt i en ts.

Et billig alternativ er å modde en Boss SD-1. Det er ikke mye som skal til før du har en TS808 med litt mer gain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRV brukte ts 808. 9 0g 10

Om reissue808:

In early 2004 Ibanez finally reissued the TS-808 pedal due to popular demand. This pedal uses the new 2002+ TS9 reissue board, made by Ibanez, not the older, slightly better quality MAXON board like the original TS808 and pre-2002 TS9. It does have the correct JRC4558D op amp and output resistors

www.analogman.com. Sjekk også Robertkeeley.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRV brukte ts 808. 9 0g 10

Jepp, det er så jævlig bra å følge SRV/TS9 diskusjoner på nett. Har lest mange som foretrekker MJM Blues Devil for SRV lyd å når folk mener det låter mer SRV en de pedalene han faktisk brukte då henger ikke jeg helt med lenger. Som det står på www.custom-sounds.com så står er det relativt klart at SRV spelte på alt av TS pedaler som var å få tak i.

Gjorde en test av AM TS9/808 brown mod'en min opp mot en helt standard TS9, og vel de låter begge som en TS. Skal være litt forsiktig med å bli for anal på de her greiene. Men det er jo jævlig sexy med custom krusseduller på pedalene da. I det store bildet har alle varianter av TS stort sett samme karakteristikk, så det er nyanser som skiller og det er helt opp til personlig preferanser hvilken du liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis poenget er å få SRV-lyd så skal det vel mer til enn bare en tubescreamer?

Jeg prøvde relicen av hans "nr.1 strat" i USA i sommer og det var som å ta i en padleåre med strenger.

Jeg fikk vite at han kjørte 0.13-strenger med brutalt høy action og byttet ut de orginale båndene med båndene fra en gibsonbass for at de skulle tåle spillestilen hans.

Det at han etterhvert fikk en modifisert Fender VibroVerb med en 15" hjalp sikkert også til på det enorme soundet hans. haha!

Tonen hans lå i de enorme bjørnelabbene hans, men tubescreameren pushet vel det hele litt lenger når han trengte det.

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få SRV-tone må du nok være sterk i henderne for å takle de tykke strengene.

Du må også være halvdøv, eller ha gode ørepropper, for å kunne takle rørforsterkeren som du må ha stående på fullt.

Lydforskjellen mellom 808 og 9, er vel at 808 låter litt feitere og rundere.

En smart ting du kan gjøre, er å bruke 808 som basisvreng, så bruker du 9 når du trenger ekstra boost på soloer. Det er vel dette SRV bruker på El Mocambo-konserten.

Ellers vil jeg anbefale (hvis du får tak i en, de har gått ut av produksjon) Reverend Drivetrain Overdrive, det er i praksis en TS808 på steroider. Når jeg spiller blues og bluesrock, bruker jeg, på samme måten som SRV, TS9 som en boost over TS808 (bortsett fra at jeg bruker reverend istedenfor ts808).

SRV brukte mye forskjellig opp gjennom åra, sjekk ut Austin-konserten like før han døde. Der brukte han veldig mye renlyd, og hadde en ganske snodig og skurrete vrenglyd. SRV-lyd for meg er uansett El Mocambo-lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.