Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage rør sluttrinn?


Anbefalte innlegg

For 200 watt?

Hmm, for helt grei kvalitet:

Transformatorer: minst 80-100 dollar per stykk (du trenger to)

Rør: For stereo trenger du 8 El34 eller 6L6 rør, noe som koster penger

Øvrig: En god del, et par tusen kanskje...

For å være kjapp: Lag en stereo 50watts amp, det gir deg alt du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 200 watt?

Hmm, for helt grei kvalitet:

Transformatorer: minst 80-100 dollar per stykk (du trenger to)

Rør: For stereo trenger du 8 El34 eller 6L6 rør, noe som koster penger

Øvrig: En god del, et par tusen kanskje...

For å være kjapp: Lag en stereo 50watts amp, det gir deg alt du trenger.

Hva er det som er fordelen med stereo det blir jo ikke 100 watt? og husk at dette skal brukes på bass :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 100(120) watts monoblock skulle jo vært nok det for bass. Det er vel egentlig ikke noen stor forskjell mellom gitar og bass sluttrinn som jeg vet om. Kan kanskje være greit å ta med en dybdekontroll (noe endel gitarsluttrinn har fra før, og er heller ikke en stor mod).

Billig er det nok heller ikke, som gnome har sagt. Og om du gjør litt feil, eller er utålmodig, vil det fort gå endel timer i feilsøking. Nå vet jeg ikke hvor bassforsterkere (sluttrinn) ligger i kostnadsland, men det kan fort hende at det å bygge ikke blir noe spesielt billigere. Tingen er da: hvis du skal bygge, så må du gjøre det for erfaringens og morsomhetens skyld. Kan jo hende at du ender opp med noie du ikke vil bruke.

Annen ting. Du bør lese litt om star-grounding, plassering av de forskjellige tingene etc.

litt lese stoff finner du her:

ax84.com

18watt.com

aiken amps (husker ikke adressa i hodet, men har gode artikkler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ække så lett å få til, man trenger ikke å koble det feil for få et dårlig resultat, men det er jævlig gøy!

To ledninger som ligger for nære hverandre kan for eksempel lage en masse støy og brum.

Og før du begynner på noe sånt så må du vite åssen du skal håndtere høye spenninger, gjør du bare en bitteliten feil der så blir det sannsynligvis aller siste feilen du gjør :blink:

Tusenlappene kan fly ganske fort når du skal bygge noe såppass stort som 200W, egentlig ikke å anbefale

som et første prosjekt heller.

Om du går for EL34 rør så er de litt billigere enn 6550 og KT88, men du får også litt mindre effekt. Du må ha 8 EL34 for å få 200W, eller 6 stk 6550 for ca samme effekt, men de billigste 6550 koster det dobbelte av billigste EL34.

Når det gjelder utgangstrafo så har hammond en diger 280watter til ca 175 dollar, eller en 120 watter til 90$.

Du trenger også en trafo til strømforsyningen, og en choke til filtrering+noen kondensatorer osv...

Ellers så er det ikke forskjell på sluttrinn til bass og sluttrinn til gitar, forresten så var den første Marshallen så godt som identisk med Fender bassmann.

Sjekk ut disse, der har de delene du trenger:

www.tubesandmore.com

www.demostenes.no

Andre gode linker:

www.diyguitaramp.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner at dette ikke er for meg :( hadde vært gøy å få laget en, men det er snakk om mye penger og mye som kan gå feil, jeg kommer helt sikkert til å klomse det til og brenne ned hele huset osv.

prøver meg heller på pedal modifikasjoner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare-bare å lage et rør slutt-trinn med høy effekt fra bunnen av, nei.

Men det fins bygge sett, vet jeg, se for eksempel Velleman.

Jeg har liggende et sted en bok med lassevis av skjema forslag til rør forsterkere, inkludert noen monstre opp til tusen watt - men disse bruker vanvittige transformatorer og rør jeg ikke har hørt om før.

Jeg mener at et slikt prosjekt er vanskelig, dyrt, og, om du får det til, tungt og upraktisk. B) Men jeg har aldri prøvd selv, så lykke til om du allikevel vil gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye å spare der nei. Start med noen mindre prosjekter, og etterhvert så kan du lage noe som er bedre enn det som er å få kjøpt :)

ADVARSEL!

Om du først begynner å bygge så kommer du ikke til å klare å slutte :wacko: Dette kan bli en helt forferdelig kronisk sykdom :blink::P Det er helt grusomt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.