Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Plugins i Cubase


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om det er mulig å bruke plugins i Cubase slik at du hører dem mens du spiller, og ikke bare legge det til etterpå. Har en JCM800 plugin som jeg gjerne skulle hørt simultant. Og vet noen om hvordan guitar rig kan brukes som plugin? Kan velge den på Cubase, men skjønner ikke åssen jeg skal få lagt til en lyd fra guitar rig til mitt lydspor...

Og er det noen innebygd compressor i Cubase? Hvor finner jeg i så fall den? Greide ikke å finne noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gitarsporet ditt i Cubase ser du en knapp på venstresiden som det står en "e" på. Trykk på den. Da ser du flere rader mørke rader i det nye vinduet. Trykk på en av de. Da får du opp liste med tilgjengelige plugins.

Compressor finner du på denne delen, under VST Dynamics eller Multiband compressor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du høre plugins i realtime mens du spiller så må ha et lydkort med lav latency og asio-driver. Selv har jeg ingen amp hjemme, men bruker guitarrig eller jcm900 på PC-en. Lag et audio-spor, trykk F3 for å få opp mikseren, til venstre velger du å vise inserts. Nå kan du sette opp flere plugins på sporet. Kan være en fordel med en kompressor før gitar-pluginen.

Cubase er kanskje en av verdens mest brukte musikkprogrammer. Har du litt kjennskap til det å jobbe i et studio så finner du ut at Cubase er laget for dette formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du høre plugins i realtime mens du spiller så må ha et lydkort med lav latency og asio-driver. Selv har jeg ingen amp hjemme, men bruker guitarrig eller jcm900 på PC-en. Lag et audio-spor, trykk F3 for å få opp mikseren, til venstre velger du å vise inserts. Nå kan du sette opp flere plugins på sporet. Kan være en fordel med en kompressor før gitar-pluginen.

Cubase er kanskje en av verdens mest brukte musikkprogrammer. Har du litt kjennskap til det å jobbe i et studio så finner du ut at Cubase er laget for dette formålet.

Hvor laster man ned JCM 900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker den jcm900 pluginen veldig godt. Noen som har prøvd en ekte og kan sammenligne de? Syns jeg får bedre lyd ved å kjøre clean-kanalen inn i lydkortet og bruke pluginen, enn jeg får med vrengen fra forsterkeren inn i pcen...

Denne er regnet for den beste amp-pluginen som noensinner er laget. En bra ting er at den følger dynamikken veldig bra. Har sammenlignet, og ekte saker er bedre, men det betinger at du har en bra mic og en bra preamp.

Best av alt er at den er gratis! Jeg bruker å kombinere den med Tube Screameren til Simulanalog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du høre plugins i realtime mens du spiller så må ha et lydkort med lav latency og asio-driver. Selv har jeg ingen amp hjemme, men bruker guitarrig eller jcm900 på PC-en. Lag et audio-spor, trykk F3 for å få opp mikseren, til venstre velger du å vise inserts. Nå kan du sette opp flere plugins på sporet. Kan være en fordel med en kompressor før gitar-pluginen.

Cubase er kanskje en av verdens mest brukte musikkprogrammer. Har du litt kjennskap til det å jobbe i et studio så finner du ut at Cubase er laget for dette formålet.

Med asio får du vel ikke hørt pluginsa i cubase, iom at det tapper signalet før cubase prosesserer det..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er kun med asio du får direkte streaming av signalet.

Direkte streaming, uten forsinkelse i programmet/plugins. Får ikke til å bruke plugins når jeg bruker asiomonitoring, og mener det sto ganske rett ut i manualen at det heller ikke var mulig. Mulig jeg tar feil, kunne lett det fram hvis jeg var hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er kun med asio du får direkte streaming av signalet.

Direkte streaming, uten forsinkelse i programmet/plugins. Får ikke til å bruke plugins når jeg bruker asiomonitoring, og mener det sto ganske rett ut i manualen at det heller ikke var mulig. Mulig jeg tar feil, kunne lett det fram hvis jeg var hjemme..

Da spørs det om det er lydkortet ditt eller asio-driveren som ikke støtter dette. Det er kvaliteten på lydkort og driver som avgjør hvilken tidsforsinkelse du får, men seriøse lydkort har latency ned mot 1,5 ms.

Jeg kjører realtime plugins i Cubase SX2, og lydkortet mitt gir meg latency på 3 ms. Funker som bare juling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er kun med asio du får direkte streaming av signalet.

Direkte streaming, uten forsinkelse i programmet/plugins. Får ikke til å bruke plugins når jeg bruker asiomonitoring, og mener det sto ganske rett ut i manualen at det heller ikke var mulig. Mulig jeg tar feil, kunne lett det fram hvis jeg var hjemme..

Da spørs det om det er lydkortet ditt eller asio-driveren som ikke støtter dette. Det er kvaliteten på lydkort og driver som avgjør hvilken tidsforsinkelse du får, men seriøse lydkort har latency ned mot 1,5 ms.

Jeg kjører realtime plugins i Cubase SX2, og lydkortet mitt gir meg latency på 3 ms. Funker som bare juling.

Veit ikke om jeg har misforstått noe stort her, eller om vi bare snakker om hverandre. Er ikke asiolytting nettopp det å lytte uten at det går gjennom programmet? Direkte lytting, med deretter latency..?

Får god nok latency ved å kjøre gjennom cubase, men såvidt jeg har forstått er det teknisk umulig å kjøre asiomonitoring med realtime plugins (iom at signalet blir tappet før det kommer til pluginsa). Kjører også sx2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.