Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruke pa høtaler som gitarkabinett?


Adrian1408

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til.
En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).»

Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:

IMG_4703.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg.

Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig.

Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall. 

Og husk et par ting:
- Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig
- Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett
- Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel

Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet. 

Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.