Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trioler, hvordan spiller dere?


jonta

Anbefalte innlegg

Ja, hvordan spilles trioler der ute,  folkens?

Variant en: Ned-opp-ned->ned-opp-ned osv.

Eller mer som trommisene gjør:

Variant to: Ned-opp-ned->Opp-ned-opp->Ned-opp-ned osv.

Selv bruker jeg konsekvent den første varianten. Men i dag ble jeg litt i tvil om jeg noen ganger burde gå for variant to.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • jonta changed the title to Trioler, hvordan spiller dere?

Hvis det er snakk om en lang rekke med trioler (altså ikke bare tre noter og så skifte over til andre divisjoner) så gjør jeg det samme på trommer, gitar og bass: Alternerer

Så med plekter: Ned-opp-ned - opp-ned-opp - ned-opp-ned etc

Med fingre (på bass): Pekefinger-langfinger-pekefinger - langfinger-pekefinger-langfinger etc

Med stikker (trommer): Høyre-venstre-høyre - venstre-høyre-venstre etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på partier med flere trioler etterhverandre.

Kjappe trioler som spilles som "fire noter på rad" (vet ikke hva det heter) men hvor den siste fjerde noten droppes/pauses. Da vil vel varianten som alltid starter med Ned, fugere best.

Trioler som bare er en lang rekke noter, men med trykk på hver tredje, da kan kanskje, tromme varianten fungere.

Skal man få til en galloperende rytme, blir det vel, ned-ned-opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, jonta said:

Kjappe trioler som spilles som "fire noter på rad" (vet ikke hva det heter) men hvor den siste fjerde noten droppes/pauses. Da vil vel varianten som alltid starter med Ned, fugere best.

Det er ikke trioler, det er 16-deler, men der den siste noten droppes som du sier. Trioler er når tre noter spilles i løpet av to slag. Da spiller jeg stort sett ned-opp-ned  -  ned-opp-ned

Generelt spiller man det slik man er mest komfortabel med; det er ikke noe som er "best". Alle har lært seg sine egne vaner og teknikkvariasjoner over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre på rad er vel en triole, uansett pause eller ikke, før eller etter...?

Ellers som du skriver så er det ikke noen absolutt regel. men det kan være greit å vite om alternativer, når ting blir vanskelig.

Når det er sagt, skulle jeg gjerne sett f.eks. Mark Knopfler spille hurtige og heftige metall trioler med tommelen🙂

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, jonta said:

Tre på rad er vel en triole, uansett pause eller ikke, før eller etter...?

Triol har ingenting med hvor mange noter som spilles på rad, det har med hvor de plasseres i forhold til slagene i takten.

Åttendelstrioler er tre noter spilt over to åttendedels-slag (altså ett fjerdedels-slag slag i en vanlig 4/4 takt).

Den klassiske sving-rytmen som jazztrommiser spiller på ridecymbalen sin (ding-a-ling ding-a-ling) er triolbasert, men de spiller bare to av notene i hver triol. Rytmen består av en fjerdedelsnote fulgt av en triol, men de spiller ikke den andre noten i triolen.

image.thumb.png.d292c579cfce3dbedc00a3f33c479351.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Triol har ingenting med hvor mange noter som spilles på rad, det har med hvor de plasseres i forhold til slagene i takten.

Ja,det er beskrevet ganske bra både teoretisk og med lydklipp,her:                                                                                                 https://appliedguitartheory.com/lessons/triplets-on-guitar/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, jonta said:

Ok, så det har rett og slett med noteverdien å gjøre. En åttendels triol er hverken 8' del eller 4' del. ?

Jepp. En åttendedelstriol er en tredjedels fjerdedel, altså litt kortere enn en åttendedel men lengre enn en sekstendedel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.