Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken gitar er best egnet for å oppnå denne tonen?


Gudimen

Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av min første el-gitar og er i tenkeboksen om hvilken gitar jeg skal kjøpe. Kommer nok til å spille litt forskjellig, så går for en som er relativt versatil. Står mellom jaguar, strat og telecaster. Noen som vet hvilken gitar jeg burde bruke for å oppnå denne tonen? Starter på 2:50. På forhånd takk.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er budsjett?

Alle alternativer vil nok gi deg et godt grunnlag. Jeg ville gått for humbucker for å oppnå tilsvarende lyd, men helt ærlig tror jeg du kan løse dette med alle gitartypene. Viktigeste aspektet her er å ha en klassisk fuzzpedal mellom gitar og forsterker, så kommer du "nærmt nok". Er du ikke kresen, klarer du deg med en Boss DS1. Men markedet kryr av brukte fuzzpedaler, så her kan du velge og vrake. 

Endret av Troll
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Fuzzpedal skal jeg gå til innkjøp av. Setter et pristak på 15  ettersom jeg trenger amp mm. Har sett litt på denne her, så da tenker jeg kanskje å gå får den. Har siklet etter en gibson es-335, men det blir litt i dyreste laget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gudimen skrev:

Tusen takk for svar! Fuzzpedal skal jeg gå til innkjøp av. Setter et pristak på 15  ettersom jeg trenger amp mm. Har sett litt på denne her, så da tenker jeg kanskje å gå får den. Har siklet etter en gibson es-335, men det blir litt i dyreste laget.

Du kommer jo veldig langt med en ES 335 type gitar også, men som du ser er de veldig dyr. 

Støtter forslaget om en god amp. Det gir en helt spesiell følelse å sitte i et rom med en skikkelig rørforsterker i rommet. Kjøper du brukt og sikter deg inn på 5-6000 for forsterker, og resten på gitar og pedal - så får du et meget bra oppsett som varer. 

Mulig du klarer å komme i mål med en brukt Les Paul Classic eller Traditional. De ligger mellom 12-15k brukt avhengig av finish. Veldig allsidig gitarer, som løser det meste! 

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok stemme. Fra hva jeg har lest om Marc Ribot, benyttet han seg ofte av gitarer som var i studioet og brukte ikke alltid sine egne. Mule Variations ble visst spilt inn på et improvisert studio i ingenmannsland, så vil anta at han tok med eget utstyr. Han er mest kjent for å bruke en jaguar, men tele og andre gitarer med humbucker er også listet på utstyret han har brukt, så litt usikker i dette tilfellet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.