Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Combo - åpen eller lukket ?


Anbefalte innlegg

Jepp.

Jeg har jo nå en Fender Mustang II, lukket combo (12") i hus.
Den har en tendens til å låte litt kantete på høyere volum, noe jeg fikk litt mer kontroll på med det gamle gaffatape-trikset foran høyttaleren. (tape i kryss)
Dette er i og for seg et bittelite problem, da de få gangene jeg spiller såpass høyt kan telles på en finger i måneden. Og den spiller mer enn høyt nok, det er ikke det.

Uansett, denne forsterkeren kostet meg omtrent ingenting, og jeg får vel tilsvarende tilbake om jeg skulle finne på å selge den, så jeg er åpen for å eksperimentere all over the place.
Den er imponerende god på medium volum (jeg bruker stort sett fender-amp modellene), så jeg undres:

Hva, om noe, vil jeg kunne oppnå ved å åpne kabinettet?
Skal jeg lage et hull, type 10cm diameter (bassport-aktig) i et hjørne, eller bør jeg sage av halve/hele plata? .

Jeg kan fikse det aller meste på en elgitar, men dette er litt ukjent territorium.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Audun skrev:

Deler du bakplata i to, har du mulighet for å åpne og lukke med noen ekstra skruer. Kanskje verdt et forsøk?

Jepp, det er hva jeg har tenkt på, og mest sannsynlig kommer til å prøve.
Man er jo ubevisst påvirket av confirmation bias, det å få høre at noen har gjort sånn og slik, og det ble så bra at!
Det hadde uansett vært ok å høre eventuelle erfaringer da. (altså, det er ikke mer vanskelig enn at jeg sager litt - men kanskje kommer det andre tips...?)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Birk skrev:

De fleste combo'ene jeg har hatt har vært åpne bak, det sprer lyden mer, om det gir mening. På en annen side, så har disse vært designet på den måten. Du får prøve og feile 😉

Jepp, takk for det. Jeg kommer antagelig til å sage ut et felt midt i, slik at jeg har en kant nederst for å kunne stappe kabler etc. Må se om jeg har noe tolex liggende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har litt ulike muligheter for å gjøre kabinettet fleksibelt mht å tune karakteristikken.

Jeg ville valgt å dele bakplaten i 3 deler der den midtre delen (til å ta av/på) utgjør 50%.

Samtidig ville jeg valgt å bore ut 2 hull nede på hver side av frontbaffel med Ø50-70mm. Til de hullene lager du av et egnet materiale "plugger" som gjør at de kan blokkeres. Da har du ulike alternativer.

Samtidig kan du evt prøve å dempe kabinettresonanse med bitumen, dersom det er ønskelig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, dettte kan du åpenbart noe om! Jeg tenker jeg begynner med å fjerne litt av bakplaten, og så får det bli som det blir.

Dette er en modelleringsforsterker på usle 40 transistorwatt som kosta meg ca 4 sixpacks Tuborg, så jeg forventer ingen mirakler - men kanskje litt mer luft og litt mindre "kant". Om det blir sånn eller slik spiller egentlig liten rolle, da jeg som sagt bare spiller over "skremme katta"-nivå ca en gang i måneden, og da skremmer jeg til og med meg selv.....

Jeg ser ellers for meg at det blir knotete å demontere fronten og trekket for å bore, selv om jeg har hullsag i nevnte størrelse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gubbe skrev:

Jeg ser ellers for meg at det blir knotete å demontere fronten og trekket for å bore, selv om jeg har hullsag i nevnte størrelse.

 

Jeg vet ikke hvordan frontplaten som trekket er stiftet til er festet på den nevnte kombo. På mange er det jo skrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sage ut en del på midten som du kan ta ut og sette inn, er sikkert den beste løsningen ja, men jeg tror jeg ville tatt av litt mer enn 50% hvis det er mulig, for å få maks. "effekt" av åpent kabinett, men i og med at comboen ikke er designet med åpen bakside, er det vanskelig å si.

Har du prøvd å ta av hele bakplata og testet hvordan det høres ut i forhold til når den er på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, stikket er festet omtrent midt på bakplata, så jeg må finne en grei løsning på det før jeg begynner å herje. Men enig i størst mulig åpning. Skal rapportere etterhvert, men det vil nok gå litt tid. Jeg har andre prosjekter som haster litt mer enn dette.

Uansett: Jeg har skjønt fra tips fra dere (og andre) at åpent kabinett kan bidra til mer "spredning", altså mindre "kant", og mer diffust fokus. Det er det jeg ønsker å få ut av prosjektet, så det blir interessant!

(det blir ikke aktuelt å bytte høyttaler, da kjøper jeg heller en annen amp - denne er simpelthen ikke verdt mer enn litt tommestokkvirksomhet og saging. Og gaffatape funker godt som tolex der bak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Stikket/nettbrønnen burde jo være enkel å flytte til det som blir "øvre" del av bakplaten(e).

Jeg valgte løsningen jeg skisserte tidligere på et 1x12" kabinett jeg bygde på vårparten. Midtfeltet på bakplaten, som nok utgjør drøyt 60% er festet med borelås, så det raskt kan tas av/på. Det samme gjelder for frontplaten trekket er festet til.

De to portene på frontbaffel kan jeg "plugge" med 2 biter av tilskåret og tilpasset "skumplast".  Kabinettet endrer markert karakteristikk ved de ulike kombinasjonene.

Det eneste jeg foreløpig ikke har prøvd effekten av er å feste elementet på baksiden av frontbaffel.

IMG_1357.thumb.JPG.ebefa4714b06a913cab4ae5795af9513.JPG

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.