Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Behringer MIDI Foot Controller FCB1010


Anbefalte innlegg

Har den selv og er veldig fornøyd med den. Mulig jeg misforstår deg, eller du har misforstått hva den brukes til, men det er iallefall et fotbrett til å styre MIDI enheter med, så den har ingen effekter innebygd som f.eks. Boss GT-6. Den er kun lagd for å styre andre MIDI enheter.

Selv bruker jeg den til å styre en RockTron Xpression multi-fx unit, og da er det greit med to pedaler, så jeg kan styre ting som delaytid, dybde av chorus, pich til pitchshifteren eller hva jeg måtte ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ja

Jeg har en Behringer GMX212 V-Tone fortsterker som har MIDI inngang, og som vistnok passer bra til footbrettet, hvor man kan endre parametere til forskjellige presets som er innebygd i forsterkeren. Så mine antakelser om at fotbrettet IKKE inneholder forskjellige efekter er rett. Den kan da heller lagre presets med forskjellige effekter som allerede er lagt inn i forsterkeren, og endre parameterne til disse effektene....tror jeg det blir ;) Er det slik du bruker den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det funker med effektprosessoren min, er iallefall at jeg lager presets på den. Et preset beskriver hvilke effekter som er av og på, instillinger for hver effekt og hvilke parametre som skal styres med eksterne expression-pedaler, med minsteverdier og maksverdier.

For å gi et eksempel, så har jeg en delay patch, hvor jeg bare bruker delay effekten. Man kan ha 10 controller assignments og hver av de har et tall. Siden jeg kun bruker to expression-pedaler (de på Behringer brettet), bruker jeg to slike controller assignments; den ene har tallet 6 og den andre har tallet 7. Dette er tall som brukes i MIDI meldingene.

Den ene har jeg satt til å styre volumet på delayen, og den andre styrer delay tiden.

Så over til Behringer brettet. Delay patchen er patch nr. 1 på Xpression boksen min, og for å aktivere den trykker jeg enkelt og greit på 1-tallet på Behringer brettet.

Behringer brettet har også presets. I fabrikkinstillingene er det slik at når du stepper på 1, så gir den beskjed om å bytte til patch 1. For å få expressionpedalene til å fungere som de skal, må du passe på at de har samme tall som MIDI enheten du skal styre (i mitt tilfelle blir det 6 og 7). Men siden du har hørt at brettet passer bra sammen med V-Tone ampen, tror jeg alt skal funke etter fabrikkinstillingene. Hvilke parametre du skal styre med expressionpedalene går det sannsynligvis ann å stille inn på ampen, slik som jeg gjør på effektprosessoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt du kan styre parametre med den er opptil ampen. De fleste effekt-enheter lar deg styre enkelte parametre med expression pedaler

Men, om du skal ha en Midi controller har jeg en til salgs. Den er sann cirka like stor som Behringeren ikke saa avlang. Veldig allsidig, mye kraftigere enn Behringeren.

2000,- og da faar du med MIDI kabel og manual. Adapter ved rask avgjorelse...

http://www.musikkweb.no/musikkpraksis/ann/...s.php?aid=63834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør den kraftigere enn Behringeren? Med første øyekast så ser jeg at den mangler de to expressionpedalene. Kult med tekstdisplay.

En ting som (i teorien) er greit med Behringeren, er at du kan bytte kanal på en amp som ikke har MIDI interface, men jackinngang. Det funker ikke helt knirkefritt med min ENGL Screamer, siden lyden fader raskt inn når jeg bytter kanal fra Behringer-brettet. Om dette skyldes ampen eller Behringer-brettet vet jeg ikke.

Hadde vært kjekt og byttet alt med et klikk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har jeg fått foot controlleren, fikk den for 1700,- m/kabel. Så er det bare å begynne å redigere presets. Noen som vet om man kan legge flere presets til samme funksjon ? At f.eks. prog 1 kan inneholde flere presets som er redigerbare ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bytta patch, men kan ikke styre parameterverdier?

FCB'en din har antakeligvis fabrikkinstillinger lastet inn som ikke er skreddersydd ampen din. Det finnes tre ulike fabrikkinstillinger til FCB 1010 i følge manualen: V-amp, Behringer amper og Bass V-Amp.

På kapittel 2.8 i manualen har du prodsedyren for å laste inn fabrikkinstlillingene. Da blir det naturligvis den for Behringer amper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, da har jeg fått inn den riktige konfigureringen til ampen, jeg får kopiert presets til andre men jeg får fortsatt ikke endret parametrene så jeg har noen spørsmål jeg håper du kan hjelpe meg med Alex.

1. Man velger den preset man vil endre, det er greit, man holder inne DOWN for å komme inn i edit modus, den er og grei. Så velger jeg UP, og footswitches 1,6,7,8,9 lyser. Hva gjør hver av disse opplyste footswitches, jeg går ut fra at de står for parametre jeg etter valg kan endre på i preseten, (stemmer det ?), hvordan ser jeg i så fall hvilke parametre jeg endrer på til f.eks. Delay (delay time, drive, delay mix).

Program Changes: Tuneren aktiveres med programchange 122, hvordan kan jeg aktivere/inaktivere denne ?

3. Hva er meningen med at SWITCH 1 og 2 lyser, hva indikerer disse ?

4. Du sa at man kan tilegge flere effekter til en og samme preset, bruker man Merge til dette ?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.