Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarstativ for seks gitarer


Anbefalte innlegg

Hei, 

Etter å ha kjøpt stikksag og litt andre håndverktøy samtidig med behov for et stativ så fant jeg ut at jeg ville prøve å lage ett stativ og søkte på diy guitar stand på google. 

Gikk for dette.

Verktøy: 

Drill, stikksag, vinkeljern, tvinger, kontaktlim, målebånd, linjal vater, skrujern med rett passende hode til skruene. Sandpapir, pussemaskin, fil, rasp. 

Guitar-Stand-Plans-600x354.jpg.8ef2101e8bba19b751484765bfd7b2b7.jpg

Jeg kjøpte hobbyplater fra Coop OBS Bygg. Til topp delte jeg den ene i to. Festet en plate med tvinger som rettholdt og saget over med med stikksag. INnstikk  til hals målte jeg opp og saget til med stikksag. Viss jeg skal gjøre en gang til så tror jeg at jeg bruker en hullborr på ca 28 mm innerst og sager mot hullet . Var litt vanskelig å få det helt nøyaktig med bare stikksag. 

Topp.thumb.jpg.c477aca0f2ac6845b4562a49b0bc89e4.jpg

Til Sidene la jeg en kassegitar oppe på hobbyplaten og tegnet omriss av kroppen. øverste delen målte jeg samme bredde som topp. deretter la jeg to hobyplater dobbelt og saget de samtidig. Brukte tape.,tivnger og skrudde de fast i toppen for å holde de sammen. ETter første skrua så kom jeg på at man jo skal borre hull før man skrur... Sidene.thumb.jpg.571b60cc3791e723ad6e8a1cff1861d0.jpg

Side bunn sagde jeg ut på samme måte, målte ca lengde ut i fra hva jeg såg på web, og lagde litt annen form enn originalen. Borret så hull i begge platene mens de var festet sammen slik at det skulle bli likt på begge sider, og laget merker i sideveggene for oppborring av de også. 

 

Tverrstengene som gitaren står på laget jeg av avkapp fra vegglekter. Saget i samme lengde som topp minus 36mm ( tykkelsen av 2 x hobbplater ) Montering av disse var det som var mest knot. Målte opp på ene siden først med hjelp av gitar og deretter målte jeg opp så nøyaktig jeg klarte på den andre. Borret hull til skruer i enden av tverstengene og i sidene. Samme på toppenMontering.thumb.jpg.35f72337ec2ce84f97475e05951974cf.jpgStativFerdig.thumb.jpg.7f1d1f990c39232a3681e1d3f82d7455.jpgT

Tverrstengene har padding som er stiftet på. Kjøpte antisklimatte fra Biltema til dette. 

Tok litt tid fra start til mål, delene blei liggende ferdig kappa før sammensetting. Ok førnøyd siden jeg  er ingensnekker også. :-)

To strøk med lakk og så sa jeg meg ferdig. 

59d26f02e1646_Limprve-Tybnd.thumb.jpg.6a398a825ad18f7e56944f55da9f108b.jpgLimprøve. Kjøpte tøybånd på sybutikk for å ha som beskyttelse for hals. Limpte på med Pattex lim kjøpt på clas. 

Vurdere å ta på knotter til gitarremmer, og ha rem som sikrer halsen fra å gli ut på toppen om treåringen går bananas, men prøver uten inntil videre. 

Takk for meg :-)

Endret av Ingengitarist
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.