Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hører vi hva vi ser eller hva vi hører?


E7#9

Anbefalte innlegg

etter noen runder, mellom gibson es 330 (eller tilsvarende konstruksjon - les Epiphone Elite) og Gibson ES-175, begge med P90 mikker så sliter jeg må å høre den ELEKTRISKE forskjellen mellom gitarene. Akustisk så er det en helt klar forskjell, men gjennom amp så blir det besnærende likt for meg. Andre med samme eller andre erfaringer?

Når det er sagt, så er begge ovennevnt langt unna "flygelet" for meg, dvs en Gibson L5, et helt annet dyr .. eller var det instrument?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spille gitar er en opplevelse som involverer alle sansene. Ikke bare ørene. Ved rene blindtester der du ikke spiller selv, bare hører, kan de fleste av oss ha store problemer med å skille en Strat fra en Les Paul ved gitte innstillinger på gitar og amp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller ulikt på de forskjellige gitarene, tror jeg. På en vanlig plakegitar har jeg en tendens til å spille mer pop/rock liknende ting, mens jeg med ES175 og L-5 automatisk legger meg på en mer jazza tilnærming. Det føles feil å spille noe annet.  

Gitarene mine responderer veldig forskjellig, så det blir til at jeg benytter meg av det jeg opplever/sanser i øyeblikket og spiller videre på det. F eks er L-5 stor og lang og gir meg fløyelsmyke toner som jeg i stor grad tror påvirke anslag, hvor på halsen jeg spiller, lengde jeg holder tonene, om jeg glir inn eller ut av de, etc. Dette er vel helt marginale forskjeller for en som lytter, men er tydelig i øyeblikket for meg som spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.