Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY pedalbrett


Anbefalte innlegg

Etter at antall pedaler har økt og etter å ha blitt inspirert av flere YT videoer, skal jeg prøve meg på et selvbygg.

Jeg lagde en kjapp arbeidsskisse tidligere i dag. Den ble brukt som grunnlag for en liten handleliste.Jeg tok godt i, så det ser ut til at jeg har nok til 2 stk.

Pedalbrettene skal lages i bøk og eik, med hylleplate fra Biltema og terskellist fra Byggmax. I tillegg har jeg handlet inn borrelås fra Biltema.

Av verktøy som jeg regner med å bruke på dette, er kappsag, båndsag, overhåndfres, drill, blyant, linjal og vinkel sentrale. I tillegg vurderer jeg å benytte treplugger i sammenføyninger.

IMG_0877.JPG

IMG_0876.JPG

IMG_0875.JPG

IMG_0874.JPG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rammene er nå skrudd sammen (ikke treplugger), tverrliggerene er felt inn og påklistret velcro.

Speks på det minste:

vekt: 1750 gr

størrelse: 39 cm x 40 cm, høyde 3 cm til 9,5 cm

Speks på det største:

Vekt: 2020 gr

Størrelse 39,5 cm x 48 cm, høyde 3 cm til 9,5 cm.

Materialpris for begge er ca kr 1000,-.

 

IMG_0882.JPG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har kommet litt videre med dette prosjektet, men det er dessverre lite bilder. Kalde dager i uisolert garasje får ta noe av skylden:-)

Det ser ut til at jeg kommer til å gå videre med det største av brettene. Jeg har prøvd å plassere pedalen på forskjellige steder av brettet, og foreløpig kommet frem til den på bildet.

IMG_0912.JPG

Strømforsyningen (en Strymon Ojai) er festet med borrelås på undersiden av den øverste tverrliggeren, og jeg er i ferd med å se nærmere på hvordan jeg skal legge kablene (midi-, audio-, 9V-). Jeg ser for meg to alternativer. Det er mulig å la de gå korteste vei mellom pedalene/strømforsyningen eller jeg kan føre alle langs rammen av brettet.

Jeg har anskaffet One Control sine midikabler med vinklede plugger. Disse tar liten plass og passer bra i dette oppsettet. Med strømforsyningen følger det også kabler med vinklede plugger, og jeg ser for meg å bruke Lava TigthRope Kit, som ogås har det. Det sparer mye plass og er etter min oppfatning mer ryddig på et slikt lite brett. 

Nå har jeg kommet til et punkt der jeg ser etter en løsning som gjør at jeg kan hengsle tverrliggerne (de er ikke festet), slik at jeg får lett tilgang til undersiden av brettet. Her trenger jeg noen tips. Det er lite å gå på for å feste henslene (det er frest et spor på 5 mm. som tverrliggerne ligger oppi)  og jeg har foreløpig ikke klart å finne noe som kan passe. Det er mulig at stålrammer (inkludert hengslene) på briller kan fungere, men jeg ønsker å slippe å lage en helt ny løsning dersom det kan unngås.

IMG_0916.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, nikotro skrev:

Jeg har kommet litt videre med dette prosjektet, men det er dessverre lite bilder. Kalde dager i uisolert garasje får ta noe av skylden:-)

Det ser ut til at jeg kommer til å gå videre med det største av brettene. Jeg har prøvd å plassere pedalen på forskjellige steder av brettet, og foreløpig kommet frem til den på bildet.

IMG_0912.JPG

Strømforsyningen (en Strymon Ojai) er festet med borrelås på undersiden av den øverste tverrliggeren, og jeg er i ferd med å se nærmere på hvordan jeg skal legge kablene (midi-, audio-, 9V-). Jeg ser for meg to alternativer. Det er mulig å la de gå korteste vei mellom pedalene/strømforsyningen eller jeg kan føre alle langs rammen av brettet.

Jeg har anskaffet One Control sine midikabler med vinklede plugger. Disse tar liten plass og passer bra i dette oppsettet. Med strømforsyningen følger det også kabler med vinklede plugger, og jeg ser for meg å bruke Lava TigthRope Kit, som ogås har det. Det sparer mye plass og er etter min oppfatning mer ryddig på et slikt lite brett. 

Nå har jeg kommet til et punkt der jeg ser etter en løsning som gjør at jeg kan hengsle tverrliggerne (de er ikke festet), slik at jeg får lett tilgang til undersiden av brettet. Her trenger jeg noen tips. Det er lite å gå på for å feste henslene (det er frest et spor på 5 mm. som tverrliggerne ligger oppi)  og jeg har foreløpig ikke klart å finne noe som kan passe. Det er mulig at stålrammer (inkludert hengslene) på briller kan fungere, men jeg ønsker å slippe å lage en helt ny løsning dersom det kan unngås.

IMG_0916.JPG

Vurderer liknende løsning selv. Amplifire, delay, volume, wah og tuner. Enten standard versjon med en midi switch.. eller den nye kompakte Firebox pluss noen overdrive/fuzz pedaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg å bruke (en eller to) Soul Press som expression for volum, wah og delaymix. Det er en grei tuner på AmpliFire som fungerer greit til vanlig stemming av gitar. Diodene under forbryterne fungerer som indikatorer på stemmingen.

Den kommende Firebox ser lovende ut, og må jo absolutt prøves ut når den kommer. Vet du når den forventes å være klar for markedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, nikotro skrev:

Jeg ser for meg å bruke (en eller to) Soul Press som expression for volum, wah og delaymix. Det er en grei tuner på AmpliFire som fungerer greit til vanlig stemming av gitar. Diodene under forbryterne fungerer som indikatorer på stemmingen.

Den kommende Firebox ser lovende ut, og må jo absolutt prøves ut når den kommer. Vet du når den forventes å være klar for markedet?

Våren 2017 er oppgitt. Ikke FX loop. Mono. Man kan laste inn alle amp modeller via USB og man har da ni varianter pluss reverb. 299$. Man kan visstnok også kun laste inn power og/eller cab sim om ønsket.

Et dilemma blir da plassering av delay. Normalt kan man plassere en analog delay før amp, en digital delay bør dog helst stå etter amp men før reverb. 

Med Firebox ser jeg for meg to typer bruk: enten som erstatter av forsterker etter pedalbrett (så rett i PA) eller man skrur av innebygget reverb og sender signalet videre til ekstern delay/reverb/chorus.

 

Kan man i tillegg bruke både XLR og Jack ut samtidig kan man lage wet/dry oppsett med XLR signal rett i PA tørt og effektene på egne striper (ala Larry Carlton). 

 

Nøyaktige spesifikasjoner er ennå ikke sluppet. 

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@nikotro Hva er din erfaring med oppsettet så langt? Fungerer kombinasjonsløsningene greit? 

 

Jeg er også litt avhengig av exp pedal for delay mix (i tillegg til volume og wah). 

Ser forøvrig at den nye Boss Ev-30 har to expression utganger fra samme pedal. Men generelt sett er det litt knotete å lage kompakte oppsett når man helst vil ha minst tre funksjoner for de bevegelige fotplater. 

 

https://www.boss.info/global/products/ev-30/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, skela skrev:

@nikotro Hva er din erfaring med oppsettet så langt? Fungerer kombinasjonsløsningene greit? 

 

Jeg er også litt avhengig av exp pedal for delay mix (i tillegg til volume og wah). 

Ser forøvrig at den nye Boss Ev-30 har to expression utganger fra samme pedal. Men generelt sett er det litt knotete å lage kompakte oppsett når man helst vil ha minst tre funksjoner for de bevegelige fotplater. 

 

https://www.boss.info/global/products/ev-30/

Jeg er i ferd med å sette meg inn i programmering av expressionpedalen, og har ingen erfaring fra denne konkrete løsningen. Fra tidligere oppsett hadde jeg tre expressionpedaler koblet til MFC 101 og Axe FX II, hvor hver av pedalene var dedikerte til volum, wah og delaymix (mener jeg å huske). Det fungerte veldig bra.

Nå har jeg tenkt å sette den ene Soul Presspedalen opp til å ha flere funksjoner, dvs en funksjon om gangen, men hvor funksjonen programmeres for hver preset. Jeg får se om det er en praktisk løsning, og får evt vurdere å skaffe en eller to til dersom det blir en for stor jobb å sette opp/programmere (jeg skal jo spille og trenger egentlig ikke å "kaste bort" tiden til det). 

Morningstar MC6 har mulighet for to expressionpedaler. I tillegg kan Strymon Time Line ta én, så det er mulig å ha dedikerte i dette oppsettet også. Ulempen er pedalbrettet blir tungt og trangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robart-hengslene har kommet, men det ser ut til at de er for store til sporet de skal senkes ned i. Jeg får prøve meg på noe skrapved før jeg går løs på pedalbrettet? Det er tøft om jeg klarer å få det til å fungere.

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
    • Prøver å finne igjen en gitar jeg solgte i oslo for ca 5 år siden! Noen med tips til hvordan jeg kan få den tilbake?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.