Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En ny bass type tele.


Anbefalte innlegg

Driver å tegner å måler litt. Skal i gang med en bass til, og denne gang med en hjemmelaget Tele-fasong kropp. Har sett på en del halser rundt omkring. Hva ville dere ha valgt, scort-scale eller full scale? Kroppen blir omtrent i samme str som en Telecaster. Skal bruke en tegning av en slik og modifisere litt. Oppi hodet mitt så ser det kanskje best ut med en scort-scale hals. Vil kanskje harmonere mest med telekropp, og kanskje få samme proposjoner som en Telecaster. Blir uansett maple gripebrett og gul kropp.
Prisforskjellen på fullscale og scortscale,  er 1000,- mer for scortscale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skulle trodd en ville fått litt problemer med et neck heavy instrument.

Squier har en serie nå med tele-basser og disse er 32".

 

Samtidig lagde Fernandes noen full scale telebasser på nittitallet men det kan se ut som om kroppen der er noe forstørret. 

 

 

01_NEW_VINTAGE_MODIFIED_BASS.jpg

DSC_0035.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er litt redd en fullscale vil virke litt topptung. Jeg har en P-bass og en Jazz, og de har ikke kropp som er lengre enn den Telekroppen jeg har printet ut foreløpig. Er litt mer masse i form av lengre horn , men ellers ganske lik str. Men tele vil jo virke mindre, da det ikke er horn på den slik som på feks p_bassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, CastorFiber skrev:

Jeg tror jeg har en fullscale basshals og en telekropp liggende. Halsen passer nok ikke i halslommen, men jeg kan "pare" de og ta et bilde, så får du se hvordan det ser ut?

Det hadde vært veldig til hjelp. Når jeg tenker spillbarhet og lyd , så heller jeg mot fullscale, men utseende teller litt det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ser ikke rart ut, men jeg lurer litt på om den blir neck heavy. Tror ikke jeg trenger å ta bilde, da det du viser her egentlig fungerer veldig fint.

Reimfestet på pbassen er jo omtrent ved 12. bånd, og det blir mye mer "vektstang" på telen, ved 17. bånd, omtrent. Du kan jo gjøre som Øystein Sunde, bruke selvklebende vekter beregnet på balansering av alufelger som kontravekt.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, CastorFiber skrev:

Nei, det ser ikke rart ut, men jeg lurer litt på om den blir neck heavy. Tror ikke jeg trenger å ta bilde, da det du viser her egentlig fungerer veldig fint.

Reimfestet på pbassen er jo omtrent ved 12. bånd, og det blir mye mer "vektstang" på telen, ved 17. bånd, omtrent. Du kan jo gjøre som Øystein Sunde, bruke selvklebende vekter beregnet på balansering av alufelger som kontravekt.:)

Du er inne på de tankene jeg har hatt. En Tele, er jo en annen balanse enn feks en strat, nettop pga reimfestet. Men der er det jo litt annen lengde på halsen også i forhold til bass.
Når det gjelder sånne vekter, så er det ikke sikkert at det er så mye som skal til. Kanskje vekten av stemmeskruer + litt til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for shortscale for å unngå neckdive + det er gøy å ha i arsenalet om man har flere basser .

Det er ofte mere ergonomisk med shortscale , om man sliter med nakke/skulder kan det lette en gig betraktelig .

For et par år siden kjøpte jeg en shorty fra thomann bare for å plyndre den for hals&hardware , ble billigere enn å kjøpe kun hals

8bc17b7f-f160-475d-ae35-0ad4db9f0eaf.jpg

satte på et sett flatwound strenger for skikkelig oldschool thud

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, The Dude skrev:

Ville gått for shortscale for å unngå neckdive + det er gøy å ha i arsenalet om man har flere basser .

Det er ofte mere ergonomisk med shortscale , om man sliter med nakke/skulder kan det lette en gig betraktelig .

For et par år siden kjøpte jeg en shorty fra thomann bare for å plyndre den for hals&hardware , ble billigere enn å kjøpe kun hals

8bc17b7f-f160-475d-ae35-0ad4db9f0eaf.jpg

satte på et sett flatwound strenger for skikkelig oldschool thud

 

 

Tror det blir som du sier Dude. Målte på den shortscale saken jeg har, og da vil det 12 båndet havne sånn ca der hvor reimfestet blir. 
Selv om det blir en tusenlapp mer for en slik hals, så vil jeg nok bli mer fornøyd. Værste jeg vet er ting som ikke virker 100%. Skal med tid og stunder en Dimarzio DP 120 Model one pup inn i den. Og da får jeg litt mer luft i mellom hals og stol også.

Thomann var et kjempetips. Fant en til ca 700,- der som kan bli hals-donor. :)

https://www.thomann.de/gb/harley_benton_pb_shorty_bk_standardb_stock.htm

 

Endret av bjosted
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
    • Prøver å finne igjen en gitar jeg solgte i oslo for ca 5 år siden! Noen med tips til hvordan jeg kan få den tilbake?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.