Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Latency pc/USB


skela

Anbefalte innlegg

Jeg nekter å konvertere til Apple/Thunderbolt. Hvordan få akseptabel round trip delay (helst under 2ms) på en pc med i7 prosessor? Har USB 3.0 porter (dette gir muligens ikke raskere overføring på enkeltsporopptak... men er noe mer stabilt samt gir mer bus power som betyr mer headroom i preamp og headphone amp når man ikke bruker ekstern strøm... men det er ikke det sentrale her...).

Men til saken; hvordan få raskest signalgang uten å bruke en formue? RME kort er vel en mulighet (spes pga gode drivere) men hvilke andre alternativ bør vurderes?

For live bruk (via laptop) vil sannsynligvis en Zoom Uac-2 holde lenge. Men tenker løsninger for hjemmestudio på stasjonær PC. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du nå da? Klarer å dra det ned på 1 ms med wms-driver på min Dell med 4. generasjons i7 med et Line 6 UX2 lydkort om jeg ikke kjører avanserte VST- moduler, men i praksis er nok ASIO med en RT på 3-5 ms det lydmessig beste da ASIO har sikrere digitalkonvertering. Noe særlig kjappere tror jeg neppe det går an å få det med ASIO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk faktisk brukbare resultater med mitt temmelig utdaterte Fast Track Pro (litt svake preamper og noe tendenser til elektronisk støy men ellers var det et ok kort for sin tid...).

Grunnet oppgradering til Windows 10 (langt bedre enn 8.1) tror jeg tiden er moden for å fornye hardware. Jeg bruker kun litt reverb og lett amp sim fra VST plugin, resten av effekter kommer før lydkort.

Det jeg trenger er stabile drivere og kort latency. Bruker stort sett ikke mer enn 1-2 input ad gangen og midi/spdif etc har jeg knapt rørt.

Å bruke dirkete monitoring er egentlig litt poengløst da jeg like gjerne kan route om gitarsignal til en amp eller direkteopptak for null latency. Hele poenget er å få til

kort nok roundtrip tid til at det er verdt bryet med å bruke DAW+VST til opptak og øving.

Det kan se ut som om det rimeligste kort som gir problemfri bruk er Zoom Uac-2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Oppdatering;

Det ser ut som om de nye USB 3.0 kort gir gde resultat for en lavere pris en Thunderbolt kort (skjønt utvalget er noe mindre og man ikke får tilgang til toppmodeller).

Man kan selvfølgelig sette inn Firewire kort i en PC og derav få litt bedre ytelse til noe lavere pris enn ved å bruke USB 2.0 (man kan også fine litt eldre proffkort brukt for en rimelig penge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har forstått det slik at man heller bør beholde en eldre PC (i stedet for å selge den), la den gå på eldre operativsystem, droppe internettkobling og så la et velbrukt lydkort rulle og gå.

Man kan så trimme systemet mest mulig for lavere latency og få gode resultat (vil tro at ti år gamle Firewire kort fortsatt fungerer fint).

Nytt OS er vel neppe lurt slik sett (plutselig virker ingen ting slik det gjorde...).

Problemet mitt er nå at ny PC og Windows 10 fremtvinger endringer (jeg forøvrig ikke budsjett ti Mac...).

Skal oppdatere posten om jeg kommer frem til noen gode løsninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.