Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til å beskrive lyd på gitar


gitarleik

Anbefalte innlegg

I min reise på å beskrive gitarlyd har eg berre funnet ut at eg synes det er ekstremt vanskelig å beskrive lyd. Eg har eigd sikkert rundt 30 gitarer og lest sikkert eit årsverk om gitarer, men hater forsatt spørsmålet om å beskrive lyd osv. Nå har det seg slik at eg på sikt vil ha ein ny akustisk gitar og har allerede satt inn ei bestilling på eit custombygg(ca 1 år fram i tid før det påbegynnes grunnet venteliste), og eg må jo her prøve å beskrive mine tanker uten at eg er den einaste som forstår det. Fordelen med at dette er lenge til er jo at har lang tid å gruble og tenka. Det mange av oss allikevel har er ein form for evne til å føle kva som fungerer og ikkje fungerer. Eg har idag ein Martin 000 15 og liker den grunnet det eg oppfatter som woodines, crisphet(strengeseperasjon?) og varme. Samtidig savner eg volum overtoner og at eg kan spele litt hardere når eg strummer

Siden det er ganske viktig at eit custombygg blir ganske riktig trenger eg her litt innspel. Eg fekk eit innspel om at kanskje få lagd ein variant av MArtin omjm(byggemåten hans er basert på martin). Eg digger utifrå dette klippet

at gitaren har meir overtoner og føles rikere enn min, men samtidig synes eg at når han slår ein akkord at eg savner meir woodines og at det blir for mykje brighte toner.

Eg føler at kanskje desse gitarene har meir woodines, men samtidig virker rikere og meir volumsterke enn min all mahagony gitar.https://www.youtube.com/watch?v=27s1P4Oy2W4 https://www.youtube.com/watch?v=udXr1R8N6hI

Er eg heilt på jordet, har nokon ein bedre forklaring på korleis eg kan beskrive dette(om det kan forstås i det heile tatt)

Før nokon skriver at det er bedre å berre prøve ein gitar i butikken og kjøpe den, må eg nesten sei at grunnene for at eg bestiller ein custom er fordi eg ønsker ein personlig unik gitar, ta del i denne prosessen om å lage dette instrumentet, mulighet til å velge og vrake i treverk, halsprofil, inlays som ikkje eg ville funnet i butikkgitarer, eg kjenner til gitarbyggeren personlig og ikkje minst så ville det ikkje vert noko billigare å kjøpt seg ein high end gitar frå de kjente ( okei da kanskje brukt om eg hadde funnet den rette modellen)

Helsing

Halvt forvirret fyr som sikkert ikkje burde bestilt seg eit custombygg, men som samtidig gleder seg halvt i hjel til "showet" starter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før nokon skriver at det er bedre å berre prøve ein gitar i butikken og kjøpe den, må eg nesten sei at grunnene for at eg bestiller ein custom er fordi eg ønsker ein personlig unik gitar, ta del i denne prosessen om å lage dette instrumentet, mulighet til å velge og vrake i treverk, halsprofil, inlays som ikkje eg ville funnet i butikkgitarer, eg kjenner til gitarbyggeren personlig og ikkje minst så ville det ikkje vert noko billigare å kjøpt seg ein high end gitar frå de kjente ( okei da kanskje brukt om eg hadde funnet den rette modellen)

Bare for å klargjøre en ting: Jeg kan ikke svare godt på hovedspørsmålet ditt. Men jeg vet ikke hvor mulig dette er:

Jeg tenker at man, når man kjøper en custombygget akustisk gitar, "sjanser" litt på lyden. Utover den karakteristiske lyden som personen som bygger eventuelt står bak, og spesifikasjonene (som f.eks. treverk og bracing), utgjør dette nødvendigvis ulempen -- man får ikke spilt gitaren først. Fordelene med å få en gitar custombygget, nevner du selv i sitatet over. Jeg tror derfor dette blir en slags trade-off.

Dessuten erfarer mange at selv to masseproduserte gitarer av samme modell (med samme treslag, bracing, sadel, oversadel, strenger, mm.) fremdeles kan høres forskjellige ut. Dermed er det sannsynligvis minst like vanskelig for en person som custombygger akustiske gitarer å få akkurat den lyden vedkommende er ute etter.

Det byggeren har kontroll over, er altså spesifikasjonene til gitaren. Hva angår treslag, vet jeg om mange (jeg er en av dem) som liker å beskrive den typiske lyden i to dimensjoner: Bass- og diskantrespons, samt hvor mye "trelyd" (woodiness, som du nevner) man får av treslaget. Setter vi disse langs henholdsvis første- og andreaksen, får vi følgende oversikt (stjålet fra Breedlove) over treslag i bunn og sarg, med eksempelvis palisander som typisk "bassresponsiv", og lønn som typisk "diskantresponsiv". Lønn "farger" også lyden lite, i motsetning til f.eks. koa. På akkurat dette bildet, er toppen tydeligvis kun ansvarlig for grunntoner vs. overtoner. Her er jeg uenig (som viser hvor subjektivt dette er) -- min erfaring er at toppen også bidrar veldig mye til det jeg vil kalle bass- og diskant. Ellers er jeg for eksempel enig i at eksempelvis sedertre, som typisk brukes på klassiske gitarer, gjerne er rik på overtoner. Jeg har imidlertid aldri klart å høre en karakteristisk "bearclaw" sitkagranlyd (mot lyden til vanlig sitkagran).

Taylor bruker for øvrig denne, som jeg også synes er fin som tillegg til Breedloves oversikt. Den viser at "bass- og diskantresposiv" ikke er "enten-eller", men at tresortene kan være mer eller mindre begge deler samtidig. Spørsmålet blir dermed "hvor mye bass, hvor mye mellomtone, hvor mye diskant"?

Konklusjonen min blir derfor: Jeg tror det er begrenset hvor enig man kan være om lydbeskrivelser av akustiske gitarer, og at det er begrenset hvor mye man kan få akkurat "den" lyden man er ute etter ved en custombygget akustisk gitar. Men i den grad man kan påvirke byggeren, kan man for eksempel bruke ord som "bass- vs diskantresponsiv", "ren vs treaktig (woodiness)" og "overtonesterk vs -svak"? Jeg er også personlig enig i de få beskrivelsene av lyd du har gitt i posten din.

Endret av Astrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mykje for eit veldig nyttig og utfyllende svar. Du har eit veldig godt poeng i det du seier i forhold til at ein ikkje kan veta akkurat kva ein får. Poenget mitt med å prøve å beskrive lyden er her heller ikkje at eg skal få ein gitar som låter akkurat som den i klippet og dette er heller ikkje målet. Formålet blir jo i hovudsak å få dannet eit mest mogleg bilde av i kva "gate" eg ønsker gitaren. No har ikkje eg prøvd eit sånt type bygg før, men eg både håper og trur at ein gitarmakker vil ha ein viss evne til å ha kontroll over sluttresultatet. . Har jo også fått beskjed i iforhold til treverk å i hovudsak fokuser på treverket lokket på gitaren, og vil eg vertfall prøva å finna eit treverk som kan passe meg(sjølv om det er vanskelig å spå utfallet) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.