Web Analytics
Jump to content

Forskjell i gløding på rør?

Recommended Posts

Var litt uheldig da jeg skulle ta ut ett av power-røra i Roadsteren min... Skulle sette på metallhetta ove er et av preamp-rørene, den lå og slang inni ampen. Klarte å sette 6L6 røret feil i sokkelen, og da knakk enden av røret, og det sitter noen rester igjen i sokkelen. Dermed får jeg ikke satt nytt rør 100% nedi sokkelen....

Men det er helt ok lyd likevel, og jeg bruker de to gamle originale Mesa-rørene som stod i tidligere.

Men de gløder så rart, begge de midterste, de gløder både i toppen og i bunnen. De to ytterste er JJ fra Eurotubes, og de gløder bare i toppen, muligens en veldig svak gløding i bunnen.

Er dette normalt? Eller er det noe galt? Som sagt er låten i ampen helt som den skal være.

Har et par bilder her..

DSC04292-800.jpg

DSC04296-800.jpg

Hei Askret

Det er kun katoden som skal varmes opp av gløding for å få frigjort elektroner, slik at det kan gå strøm i røret. Om det er litt forskjellig oppbygging av rørene slik at glødingen vil synes forskjellig på to forskjellige fabrikat vet jeg ikke. Om du måler hvilestrømmen i røra (måler bias) vil du med en gang se om noen rør skiller seg ut.

Om røret ikke får gitterspenning vil det gå alt for mye strøm.

EspenP