Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Cool'n'Quiet


Anbefalte innlegg

Etter at jeg har fikset jordingstøy fikk jeg oppleve neste støykilde: >>CPU vifte

Kjøpte ny CPU-kjøler merke Noctua NH-U12S og monteringen på AM3 socket skulle være meget enkelt.

MEN!

Å fjerne originalkjøler gikk ikke akkurat etter planen!

Den satt så fast at jeg begynte lure om det er noen skjult skrue som jeg ikke har sett. Nei! Det var kjølepasta som rett og slett ble til sement.

Jeg varmet opp ytterligere med hårføner. Forgjeves.

Mistet tålmodighet og begynte å bruke mer makt mens jeg vridde samtidig. Og den kom endelig ut med CPU sittende fast på kjøleren.

UH, tenkte jeg. Dette lover ikke godt. Måtte banke med hammer for å løsne CPU fra kjøleren. Det løsnet til slutt.

Titett på de nesten tusen bein og så at det ene var bøyd noe.

Hentet en synål og rettet det forsiktig. Monterte CPU tilbake på plass og skrudde på min ny kjøler.

Alt bra. Jeg tror at jeg var meget heldig.

Jeg er veldig fornøyd med NH-U12S. Den er nærmest lydløs mens CPU-temeratur holder seg veldig lavt.

Hører mest vifter til grafikkortet. Disse er veldig lett å skru ned til 20% manuelt hvis en ikke skal bruke grafikkort ekstremt.

Andre to vifter (sirkulasjonsvifte og PSU-vifte) går også veldig stille.

Det er deilig å jobbe på en slik maskin. Har ikke testet det enda mot et større midi prosjekt men mange VSTi og plugins men tviler ikke at denne skal greie hvilken som helst jobb.

Jeg jobber stort sett med audiofiler og når jeg trneger piano, strykere osv, jeg lager dem i cubase og eksporterer til WAV. På denne måten mikser jeg kun WAV filer.

Min plan er å spille inn i 96000 Hz og kanskje enda høyere frekvens. Jeg spilte alltid i 44100 Hz før. Kvalitet var ikke veldig viktig for meg. Skulle bare lage en hørbar demo.

Er veldig nysgjerrig om jeg får bedre resultat.

Se bilder av original kjøler og den nye!

post-8611-0-49261700-1430508896_thumb.jp

post-8611-0-44031700-1430508920_thumb.jp

post-8611-0-95059800-1430508973_thumb.jp

post-8611-0-87234000-1430508985_thumb.jp

Endret av sikter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du spille inn og mikse i 96kHz/24bit (eller 32 eller 48bit) vil du merke godt at maskinen jobber fælt, og du vil evnt ikke kunne dra på med så mange plugins med mindre du har en veldig sprek maskin. Bare sånn til info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du spille inn og mikse i 96kHz/24bit (eller 32 eller 48bit) vil du merke godt at maskinen jobber fælt, og du vil evnt ikke kunne dra på med så mange plugins med mindre du har en veldig sprek maskin. Bare sånn til info :)

Takk for info!

Jeg prøver å ha det enkelt. Hovedsakelig det blir 15 til 20 wav-filer (24 bit) som skal mikses. Bruker effekter som er innebygdt i Adobe Audition.

På min gamle PCen pleide jeg å fryse effekter til enkelte spor (som oftest 8 stk trommespor) får å avlaste PC. Det fungerte.

I tillegg, økte jeg latency til maksimum ved miksing. Fungerte det også men ikke akkurat optimalt måte å mikse på (når jeg må vente litt for å høre endringer i EQ for eksempel)

Jeg har testet et par mine gamle prosjekter i går og det gikk veldig fint å mikse uten å øke latency ( 64 samples buffer / 41100 Hz)

96 kHz skal uten tvil merkes. Hvis det gir problemer, går jeg tilbake til 41,1 kHz.

Det er bare en ting som plager meg. Jeg bruker Zoom R16 for å spille inn trommer. Ganske billig maskin som bruker kun 41,1 kHz.

Jeg blir nødt å konvertere filene får å kunne bruke dem i 96 kHz prosjekt.

Har du noen mening om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.