Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Midi-pedal


Beia

Anbefalte innlegg

Etter at jeg bytta til et helt annet røroppsett på 5150`n en det som er orginalt, så fikk jeg fram lyden jeg har leita etter.

Men som alle vet, så er clean-channel på denne bortimot bortkasta. Jeg har derfor bestemt meg for å få tak TC Electronic G-Major for å gjøre no med det. Dog aner jeg ikke hvilken midi-pedal jeg bør velge her. Det jeg er redd for er at de "farger" lyden fra ampen som jeg er så jævlig fornøyd med, og jeg nekter å lage noe kompromiss mellom clean og vrengkanalen. Jeg har liten tro på effektbrett her, type Vox Tonelab og slik, men er det bare jeg som er forutinntatt? Anbefalinger på dette er svært velkomne... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh, midipedaler farger ikke lyden, de sender bare signaler til f.eks G-Majoeren om skifting av kanal og whatever annet du programmeren den til, den er ikke i lydkjeden på noen måte. Så det trenger du ikke bekymre deg om.

Det finnes et utall av midipedaler så du må nesten hinte om budsjett.

Du kan også stappe en clean boost i effektloopen som du kan aktivere samtidig med cleankanalen for å oppheve volumforskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da stoler jeg på deg Amund.. :)

Ang budsjett, så kan jeg spøtte inn så mye at jeg blir flau, men la oss for eksempelets skyld si ca.2000,- grovt sett da. Og da tenker jeg brukt, så kanskje si opptil 4000 sånn ca da...

Jeg aner ikke igrunn hva jeg vil bruke, det viktigste er at det er skuddsikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigste du kan finne omtrent er Behringer FCB-1010. Tross navnet er ikke denne dum og mye brukt. En annen gammel traver er Rocktron MidiMate, enkel og solid.

Peak har også brett som er bra for prisen, ta en kikk her: http://www.peak2005.com/j/5-midi-foot-controllers

Når det gjelder farging av lyd, er dessverre TC's rackenheter ofter verstinger i den klassen og låter best kjørt parallelt.

En annen mulighet er f.eks denne: http://www.disasterareaamps.com/shop/dpc-4ez

Da kan du f.eks ha denne i loopen på forstereren, si med en boost for cleankanalen, delay og en reverb, samtidig som den kan skifte kanal på ampen via midi og at du har 4 presets du kan sette opp med dette.

De har større varianter også om behovet for looper og presets er større. Da kan du eventuelt få samlet alt på et pedalbrett uten å styre med rack.

Mange muligheter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm. En G-Major vil på ingen måte gjøre clean-kanalen bedre. Dette er en effektprosessor.

Han sikter nok til at på 5150 III 50w er det en del volumforskjell mellom kanal 1 og 2, som deler volum og eq. Så man er i grunn avhengig at man har noe å booste med når man bruker cleankanalen, en programmerbar prosessor er ypperlig til det.

Endret av Amund Blix Aaeng
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.