Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Engl Screamer 50, hva er i veien med min?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Engl Screamer combo som oppfører seg rart. Ampen funker som normalt en liten stund, si 10min, før den begynner å støye voldsomt i form av summing/buzz. Antakelig når den er blitt varm.

Det merkelige er at nivået på støyen varierer alt etter posisjon på master volum. Rundt kl 11-12 på bryteren er det minst støy, mens mot min å max eskalerer det. Har lagt ved video: https://www.youtube.com/watch?v=OFRLbeEJ7dE

Noen som vet hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig det er noe mekanisk. Kaldlodding, strippa bane, utight sokkel, vakl eller løs interconnect mellom korta, eller lignende.

Enkelt å feilsøke på benk, nær umulig over internett.

Har det skjedd noe med den før du oppdaget problemet? Har den fått rørskifte, juling, biltur eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser seg at det bare er noe så enkelt som et ødelagt sluttrinnrør (unnskylder meg med at jeg har så å si null peiling på rørforsterkere :)). Det ene røret mister gløden etter en liten stund eller gløder ikke opp i det hele tatt.

Har byttet om rørene og samme røret forblir dødt, så da er ikke sokkelen synderen.

Forsterkeren har stått ubrukt i 4 år, men har trolig fått seg et lite slag (liten flenge i læret) under oppbevaring i kjeller hvor andre har oppbevart store ting.

Har planer om å selge denne da den ikke benyttes. Er det lurt å sette inn et nytt par matchede rør før salg, eller selge den as is? Den må vel bias-justeres uansett om man setter inn nye rør, og det er vel noe folk som har peiling gjør selv etter å satt inn rør etter sine egne preferanser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du å selge forsterkeren uten at du er 100% sikker på hva som er feil?

Jeg ville nok byttet rørene og testet forsterkeren før du selger den. Hvis ikke må du være ærlig og beskrive annonsen med alle detaljer, så ikke kjøper føler seg lurt. Det må også gjenspeiles i prisen at forsterkeren trenger nye rør og bias-justering. Kan du være du treffer på noen som har gjort dette før og syns det er en enkel fiks.

4år ubrukt er strengt tatt ikke mye, med mindre den har stått i enten støvete eller fuktige omgivelser. Et lite støtt kan som du sier forårsake defekt rør, som regel er det ikke verre. Men syns absolutt det er greit å få alt på stell før salg. Kan føre til mye frustrasjon og kommunikasjon hvis kjøperen ikke får dette til i ettertid.

I utgangspunktet ser jeg ikke behov for å bias-justere hvis du skifter til akkurat samme sluttrinnsrør som ligger der.

Selv ville jeg plukket frem multimeteret og målt for sikkerhets skyld, men som regel skal det gå bra med mindre noen har tullet med denne før.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er nok sikkert lurest å sette i nye rør for å være sikker. Ærlig skal man jo være uansett i en annonse, og da det ikke er store kostnaden med nye rør, så er det sikkert mer å hente prismessig om forsterkeren er i god stand. Har ingen planer om å sende den ved salg, så en potensiell kjøper vil dermed komme innom og sikkert teste den før kjøp, ergo den bør kunne spilles på :).

Angående bias, så leser jeg stort sett overalt at de fleste mener at det burde gjøres uansett når man bytter sluttrinnrør.

Ser det står grade 16 på de originale Engl 5881, så da burde gå greit å kjøpe nye 5881/6L6 i grade 16 uten bias-justering? Alt annet enn grade 16 vil ha behov for justering?

Endret av killermeister
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du fant problemet!

Du må uansett sjekke bias. Du har ingen garanti for at det er riktig justert som den står, samme hvilke rør du skifter til.

Å bytte til samme "grade" burde gjøre den lik som nå, men du vet ikke om dette er riktig eller galt før en biassjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.