Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Coiled kabel, motstand og merke?


EirikA

Anbefalte innlegg

Hei godt folk.

Har en «coiled» kabel som jeg er kjempe fornøyd med, eneste jeg har å utsette på den er at jeg kunne tenkt meg en til, litt lengre kabel. Ble kjøpt hos en forhandler som har flyttet nå, og er på jakt etter 1 til.

Søkte litt rundt på forumet og på nettet, og ramlet over en kommentar om at det er høyere motstand i en krøllet kabel, enn en vanlig. Det er jo selvsagt at mostanden øker.

Men det ble også hevdet at, “Coiled cables have more capacitance so some of the highs will not get through.” Dette syns jeg høres litt rart ut så lenge man ikke snakker om kabel på flere hundre meter.

Men har ikke regnet på noe, og vet ikke hvilke tall vi snakker om generelt mtp signalets styre.

Har noen en formening rundt dette?

Noen som kan anbefale et kabel merke fremfor noen andre i denne krøllete kategorien?

Var et Amerikansk vintage forum jeg fant denne påstanden på, og der virket det som de vanligste kabelprodusentene var Fender, Vox , Lava , bullet. Regner med at alle disse er ganske bankers, men alltid kjekt å høre om andre har preferanser.

Tenkte jeg skulle kjøpe ifra ebay, den lokale forhandleren har ikke noe.

Forslag tas i mot med stor takknemlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mer diskanttap pga en krøllekabel er mye lengre enn en rett kablel. Du hører fort forskjell mellom en kabel på 3 og 10 meter. Er vel Lava som jeg ser mest brukt av krøller.

Unntaket er om du kjører aktive pickups, da er gitarsignalet lavimpedans og inget merkbart diskanttap å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere krøllekabler skal vel ikke ha så mye singaltap som 'originalene'? Ingen merkbar forskjell mellom Bullet 'coil' og Evidence-kablene mine i hvert fall.

Det er ingen forskjell så lenge kablene er av god kvalitet, men det er i krøllekabelens natur. En 3m krølle vil jo fort være bortimot det dobbelte når den strekkes ut, så om man vil ha en lang krølle må man påregne litt mer diskanttap enn med rett kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er til vanlig skeptisk til påstander om "store forskjeller på kabel", men når det gjelder gitarkabel, så er det hørbart forskjell i diskanttap mellom forskjellige kabler, selv om de er av samme lengde. Dessuten, lengden spiller rolle. Lang kabel er lik større diskanttap.

Sender man linjesignal gjennom de samme kablene, hører man ikke forskjell.
Jeg kan ikke komme med noen "oppskrift" på hvilke kabler så har stort og lite tap, men kan bekrefte at man enkelt kan høre forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.