Web Analytics
Jump to content

65' Fender Twin custom


svenni
 Share

Recommended Posts

Hei har en slik fender twin custom http://support.fender.com/manuals/guitar_amplifiers/65_Twin_Custom_15_manual.pdf fra 90 tallet med orginal 15' høytaler lurer på om det går an å koble til et eksternt kabinet med 2x12' i, har et marshall cab med greenback elementer i som hadde vært spennende å prøvd.

15' er fire ohm og det er tilkobling på forsterkeren for ekstra cabinet.

Link to comment
Share on other sites

Har googlet litt, på kabinettet er det input for 16 ohm(stereo) 8ohm(mono) i manualen til fenderen står det:

EXTERNAL SPEAKER - Connection for an external

speaker. Only plug an 8-ohm speaker into this jack

when there is another 8-ohm speaker connected to

the main SPEAKER jack.

Så da burde det jo gå fint å koble til 8ohm inputen på kabinettet.

Det jeg stusser på er det som står i manualen at det kun skal kobles til en 8 ohm høyttaler når det er koblet til en 8 ohms høyttaler i hoved høyttaler inngangen, og høyttaleren som står i originalt er 4ohm?

Er ikke så bevandret i el. verden :blush: så hadde vært kjempe om noen kunne hjulpet meg her.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Tror IKKE du bør koble til en extra 8 ohm høyttaler dersom hoved-høyttaleren allerede er 4 ohm. Kan være at minste brukbare impedans er 4 ohm, (dvs kun den innbygde originale), og derfor finnes den 'advarsel'-texten i manualen.

Dersom du kobler 8 ohm i parallell med 4 ohm, kommer du ned i 2,67 ohm totalt, og det kan være ødeleggende lavt.

To 8 ohms høyttalere i parallell, derimot, gir 4 ohm totalt, og det er greit nok.

____

GAu

Link to comment
Share on other sites

Du regner ut total impedans for en parallellkobling slik:

R=motstand (eller impedans) i ohm.

R_total=R1xR2 / (R1+R2)

Når begge høyttalerne har samme impedans (R1 = R2) blir totalen det halve av hver enkelt.

Parallellkobler du en på 8 ohm og en på 16 ohm blir det slik:

R_total = 16*8 / 24 = 5,33 ohm, og det kan du greit koble til en 4 ohm utgang....

Edited by askret
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

Askret, (ovenfor), har allerede gitt deg en formel for 2 impedanser i parallell.

Har du fler, eller generelt, gjelder: 1/Rtot = 1/R1 + 1/R2 + .... +1/Rn

For exempel (8 ohm || 4 ohm): 1/Rtot = 1/8 ohm + 1/4 ohm; 1/Rtot = 0,125 ohm + 0,25 ohm; 1/Rtot = 0,375 ohm; Rtot = 2,67 ohm

____

GAu

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

Hvis det er slik jeg tror, at minste brukbare last er 4 ohm, så gjør du ikke noe skummelt ved å bruke 8 ohm i stedet.

Du vil naturligvis få lavere effekt ut, og derfor muligens litt lavere lydnivå (men det er avhengig av høyttalerens virkningsgrad) ved å kjøre med høyere last, men skadelig for forsterkerens utgangstrinn vil det ikke være.

Som du siterer (fra manualen) i starten av tråden, kan du bruke inntil 2 høyttalere med 8 ohm (hver) uten risiko.

____

GAu

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

TL;DR:

svenni: Ja, kjør på, koble i vei.

GAu: Nei, motsatt.. du beskriver transistorforsterkere. Rørforsterkere fungerer omvendt av disse.

Dersom du kobler 8 ohm i parallell med 4 ohm, kommer du ned i 2,67 ohm totalt, og det kan være ødeleggende lavt.

To 8 ohms høyttalere i parallell, derimot, gir 4 ohm totalt, og det er greit nok.

Det er snakk om en rørforsterker, så det er bedre å gå lavere enn høyere på impedans. 2,67Ω er helt ok.

4Ω er ikke bare "greit nok", dette er samme nominelle impedans som det originale elementet, så det er helt optimalt.

Hvis det er slik jeg tror, at minste brukbare last er 4 ohm, så gjør du ikke noe skummelt ved å bruke 8 ohm i stedet.

Du vil naturligvis få lavere effekt ut, og derfor muligens litt lavere lydnivå (men det er avhengig av høyttalerens virkningsgrad) ved å kjøre med høyere last, men skadelig for forsterkerens utgangstrinn vil det ikke være.

Dette ville vært korrekt for en transistorforsterker, hvor maksimalt designet effektuttak er begrenset av kanalmotstanden i utgangstransistorene, og høyere lastimpedanse gjør at man kjører utgangstrinnet roligere.

På en rørforsterker ser rørene derimot en transformert impedanse på primærsiden av utgangstrafoen, og de vil finne seg et arbeidspunkt på en lastlinje der hvor røret finner en ny likevekt. "Minste last" på en 65 Twin blir dermed 0Ω, mens "minste brukbare last" blir begrenset av det aktuelle høyttalerelementets evne til å flytte luft.

Derfor får du heller ikke "naturligvis" noe særlig lavere effekt ut, ei heller noe lavere lydnivå inn i 8Ω i stedet for 4Ω, men du kan få en noe endret frekvensgang inn i mismatchet lastimpedans på grunn av rørenes og utgangstrafoens karakteristikk.

Hvis du overdriver og kjører inn i en last med høy impedans (for eksempel uendelig Ω, sånn som hvis du ikke har noe element tilkoblet utgangen) kan du få store problemer med en rørforsterker (refleksjoner, transienter, lysbuer og fyrverkeri), mens en transistorforsterker ikke bryr seg i det hele.

Med en last med lav impedanse (0Ω / kortslutning) vil rørforsterkeren pushe så mye strøm den kan, regulert oppad av bias, og dette gjør den uten å mukke. Å kortslutte utgangstrinnet på rørforsterkere er faktisk en helt ordinær ting å gjøre på servicebenken hvis man biaser etter "transformer shunt method".

En transistorforsterker, derimot, vil levere all effekten sin inne i utgangstransistorene ved kortslutning (særlig i kanalmotstanden, og da særlig i RDSon), og transistorene vil forsvinne i en sky av blå røyk.

Når det er sagt så går det vanligvis fint å gå opp et trinn på impedansen på de fleste amper, og særlig en konservativt spekket amp som 65 Twin. Med enkelte moderne amper (som Diezel, Marshall AFD, EVH5150) kan man gå flere trinn oppover også, uten å fremkalle røyk og mistrivsel. Å gå nedover i trinnene (som 2,67Ω eller 2Ω) er uproblematisk.

Det kan være greit å justere bias hvis impedansmismatch er noe man skal gjøre over tid og man er opptatt av lang levetid på utgangsrørene.

For mer infos er det bare å se på trådene http://forum.gitarnorge.no/topic/49013-forandre-ohm-p-kabinett/ og http://forum.gitarnorge.no/topic/38887-koble-av-hoeytaler-paa-ac30/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
    • Hvordan drives potmeteret? Kan jo være noe mekanisk der som har hoppet av.  Alt er jo fiksbart. Spørsmålet er hva du ev. kan gjøre selv. Må du ta den til en proff, skal det jo ikke mye til før det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, men jeg vil si at det i høyeste grad er smart å sjekke.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.