Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Magnetbytte i humbucker, en ørliten test


Anbefalte innlegg

I kveld stod ingenting på tapeten, så da var det på tide å eksperimentere litt med magneter i humbuckere. Hadde bestilt et sett med Alnico III og et med IV fra Philadephia Luthiers, jeg var litt nysjerrig på lyden av disse da de ikke alt for ofte blir brukt i pickuper nå til dags. Seymor Duncan Bonamassa og The Mule har III i neck, samt Klein Pickups i '59 PAF'ene sine. Alnico IV er mye brukt i Lindy Fralin sine pickuper. Det er visstnok også den magneten som sitter i flest Gibson-PAFer fra 50-tallet.

Hvor stor rolle magneten spiller for lyden avhenger av flere faktorer, men i hovedsak er magnetbytte best på hotte pickuper.

Kveldens utvalgte gitar var en Michael Kelly Vibe semihollow, den har omtrent samme tone som en 335, muligens litt mørkere siden den er litt tykkere og har feitere senterblokk. Jeg var ikke fornøyd med pickupene som satt i, de var litt for blasse i toppen og bassete i cleanhøyde, og litt for hotte nær strengene. Fant liksom ikke noe midt i mellom. Tipper de er litt overwound med muligens alnico II, eller mest sannsynlig keramisk. Men de hadde likevel et særpreg jeg ønska å beholde.

I dag tok jeg bridgepickupen, siden jeg var mest misfornøyd med lyden der. Først satte jeg i en alnico III, den var veldig kontrollert både i bunn og topp og nesten strake motsetninga til lyden av originalmagneten. Jeg prøvde et sett med GFS Nashville Retrotron i gitaren, og med alnico III var lyden ganske lik (bortsett fra "honken" retrotronene har i bånn). Jeg savna litt livlighet og twang, og dette er vel ganske naturlig siden alnico III har laveste output av magnetene som brukes. Alnico III passer nok best i livlige og lyse gitarer, muligens fin til Telecastere?

Alnico IV ga meg derimot det jeg var ute etter, de senka temperaturen i toppen og bassen og ga litt mer mellomtone. Den gir medium output, og jeg kunne skru pickupene nærmere strengene og få en mer naturlig og dynamisk lyd, midt mellom en 335 og en Gretsch 5120. Fin balanse og strengeseparasjon også, og en flott, klar overdrivelyd uten mye av gritten som lå i bånn tidligere. Og definitivt ei forbedring!

Mission accomplished. Neckpickupen tar jeg en annen dag.

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt neckpickup også, og også der blei det en klart hørbar forbedring i lyden. Pickupen har beholdt sin karakter, men er mye klarere over hele lydspekteret og mer spongy i anslaget. Bassen har gått fra å være ullen til klar og dyp. Felles for begge pickupene er at gitarens egenlyd høres bedre og dynamikken er forbedra.

Jeg kan absolutt anbefale å eksperimentere med magneter om man har en pickup som ikke er helt til forventningene. Det er jo et mye rimeligere alternativ enn å kjøpe nye pickuper, jeg betalte 35 kroner pr sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre som driver og bytter magneter som vil dele sine erfaringer? Tok fram gitaren i dag tidlig, og jeg må si den har gått fra å være et lite irritasjonsmoment å spille på til et "Yesss!" bare med denne lille modifikasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat gjort mitt første magnetskifte. Har ikke testet resultatet enda, men skal kime inn når jeg har fått testet. Har en Duncan TB-5 som er en hot PAF-type, ceramic. Aldri fått noe fot av den, og når det var den jeg fant først (og som allikevel var en av kandidatene ved siden av original-pickupene i SGen min) så ble det den. Viklingene på pickupen er dekket med kobberfolie, som igjen er dekket av sort tape, så det var liten mulighet for å drite seg ut i det jeg forsiktig løsnet tapen.

Hva vil skje? Enten låter det bra, eller så låter det kjipt. Vi får se. ;) Er ganske sikker på at magneten ble satt i riktig vei, så det ikke blir Peter Green i mellomposisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg skal prøve meg på et magnetbytte i Burstbucker Pro`ene mine er primært at bridgehumbuckeren låter noe harskt og spisst i toppen, og neck låter veldig bassheavy. Håper kanskje også på at magnetbytte (fra A5 til A2) kan føre til litt lavere output.

Blir spennende å teste ut resultatet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått smettet inn duncan tb-5 i bridge på Grecoen etter magnetbyttet, loddet på, stemt opp og testet litt frem og tilbake og mot lignende gitarer (den nyankomne Burnyen og Epi Explorer med burstbuckers). Magnetbytte temmet en hel del av 'pushet' i pickupen. Den låter noe tynnere, men det er en liten stund siden jeg har prøvd pickupen slik den originalt er, så jeg er usikker på om magnetbyttet førte til at den fikk et drop i mellomtone, eller i reell output.

Funker, låter definert og fint. men ser at det kanskje hadde vært greit å teste den med originalmagnet i forkant. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått byttet magnetene i Burstbucker Pro`ene mine, fra al5 til al2.

Første jeg la merke til var betydelig lavere output.

Neck ble mye mindre "bassete" og framstår nå som ren og artikulert i lyden.

Bridge ble bedre, men er enda ikke helt fornøyd her. Den kvasse diskanten som var originalt med al5 ble mye bedre, men det mangler enda litt kjøtt i lyden ifht. hva jeg ønsker. Pickupen ble også kanskje litt for lav i output, litt for nasal og mellomtonepreget. Noen som har tips? :) Mulig jeg bytter tilbake til al5 i denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.