Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strat pickups og effekter


KimT

Anbefalte innlegg

Har en fin ny MiM strat nylig kjøpt, som jeg er veldig fornøyd med foreløpig(og en Roland Cube15x med litt lite effekter, savner spesielt en slags reverb...), hadde ingen anelse om at "metal stack" effecten (en slags boss pedal effekt, tror jeg?), skulle fungere så fint med en Stock single coil pickup. Or på "clean", er lyden veldig grei. :)

Hva begrenser muligheten for mest mulig utbytte av vreng og overdrive på en slik strat, om man går for en røramp? Støy fra single coils?

Et annen ide jeg tenkte på, er om jeg om en tenker på å finne en røramp, og deretter oppgradere pickups, vet jeg pickups som "lace sensor" ser allsidige ut, vil noen av dem bevare "Strat" lyden i bro posisjonen, og gi mer allsidig lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er fornøyd er det vel bare å spille på?

Har selv en MIM Strat med single coils'ene den kom med, og kan ikke si jeg har hatt noe problemer med å bruke den med hverken vreng eller røramp.

Det er viktigere med kul lyd enn allsidig lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva begrenser muligheten for mest mulig utbytte av vreng og overdrive på en slik strat, om man går for en røramp? Støy fra single coils?

Single-coil støy er en ting, en annen ting er at strat single-coils får en ganske "skranglete" topp når du kjører på med vreng - som kan bli temmelig skingrende hvis man gainer for mye. "Vrengt strat" er en kul lyd med riktig mengde overstyring, men hvis du vil ha single-coils som "høres Strat ut" er det nok noe begrensninger på hva slags vreng-lyder du kan få ut av dem.

Hvis du leker litt med tonekontrollen kan du nok få litt mer kontroll, men du vil nok ikke få Hetfield-lyd med en single-coil strat.

Et annen ide jeg tenkte på, er om jeg om en tenker på å finne en røramp, og deretter oppgradere pickups, vet jeg pickups som "lace sensor" ser allsidige ut, vil noen av dem bevare "Strat" lyden i bro posisjonen, og gi mer allsidig lyd?

Har ikke erfaring med Lace Sensor spesifikt, men det fins jo mengder av single coil-oppgraderinger med ulike lydbilder.

Jeg hadde sjekka ut Wilde Bill's Noisefree Singles (Bill Lawrence) - er litt forskjellige varianter der. Har vært imponert over de jeg har hørt derfra. http://wildepickups.com/Wilde_Bill_s_NF_Singles.html

Et annet spørsmål er hva som menes med "allsidig".

Strat-lyden er som sagt temmelig særegen, så hvis meningen er å få tilgang til mer "anonym" og/eller kraftig lyd er jo et alternativ å putte en sc-size humbucker/hotrails i brua med mulighet for coilsplitt, f.eks. via push-pull på tone-kontrollen slik at du kan bytte mellom humbucker og single-coil.

Endret av Kaputnik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.