Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall JMD:1 Head - plutselig ikke noe lyd fra kabinett?


Anbefalte innlegg

Hey!

Hadde bandøving idag som vanlig og tok med meg ampen inn på bandrommet og plugget inn speaker-kablene til kabinettene og skrudde på ampen og lot den varme seg opp mens jeg koblet til de andre jack'ene. Så når bandet mitt og jeg skulle begynne å spille så gikk det ikke mer en et minutt så plutselig kom det ikke noen lyd ut fra kabinettet sånn helt plutselig. Har sjekket sikringen og den er inntakt har også prøvd med en ny sikring og ingen ting skjer. Det er heller ingen rør som er gått så lurer litt på om det er noe i utgangene til ampen. Har noen vært borti noe lignende før??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Mange ganger.

Her må du starte med å feilsøke. Du har flere ting i kjeden her som kan slutte å virke.

Start med å koble vekk ev. pedaler, og koble gitaren rett i forsterkeren. Her er vi ikke ute etter "godlyd", men "lyd"

Start med gitaren.

- Ta den, og koble den til en annen forsterker med den ledningen du bruker. Koble den til noe annet, som en bassforsterker, miksepult eller noe slikt, og sjekk om det virker. Virker det, så vet du at gitaren og kabelen fungerer. Virker det ikke, så skift ut kabelen med en du vet fungerer, for eksempel bassisten sin. Sjekk igjen. Ingen lyd-> problemer med gitaren.

Neste skritt blir å koble en bass eller en annen gitar til anlegget ditt. Bruk andre kabler du vet virker om du kan.

Får du lyd, er det gitaren eller ledningen eller brettet. Nå sier du ikke noe om pedaler, men dropp de i første rekke når du tester. La brettet være i første omgang.

Hvis du ikke får lyd, så skru av forsterkeren, trekk ut kabelen fra forsterkeren, og ta et nivoltsbatteri ut av en av pedalene dine. Sett polene på jacken slik at den ene har kontakt med den ene metallflaten, og den lange hylsen har kontakt med den andre. Hører du knitre/dunkelyder når du fører de to sammen litt sånn "sjokka, sjokka", ikke så veldig sterkt, så er kabelen og kabinettet i orden.

Virker det ikke, så skift ut høyttalerkabelen, og i dette tilfellet og IKKE vanligvis, er det greit å bruke en gitarkabel du vet funker. Prøv igjen. Virker det, så er det høyttalerkabelen, og da får vi satse på at rørforsterkeren din har overlevd. :)

Virker det ikke, så har det skjedd noe med kabinettet ditt.

Får du laget "sjokkasjokkalyden", er det noe i veien med forsterkeren din.

For å dobbeltsjekke kan du teste med en annen forsterker hvis du har mulighet for det, men det bør ikke være nødvendig strengt tatt.

Håper noe ikke har surret seg til i redigeringen, men dropp alt som ikke trengs for å få til lyd, og skift ut en og en ting med noe du vet virker. Det er den korte versjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hadde et lignende problem med samme modell. I mitt tilfelle hadde jeg blåst 3 rør samt en motsand. Hvis du finner ut at det er toppen som er lydløs, så ta den med til en amp-doktor. Få også vedkommende til å sjekke biasen samtidig. Er ikke helt optimalt innstillt fra fabrikken visstnok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.