Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Det lille ekstra"


Jakob

Anbefalte innlegg

Det jeg ikke helt skjønner er hva som er vitsen med å først eq'e til en god lyd, så nullstille, og så justere frem det på ampen og gitaren? For meg så er tonekontrollene på amp'en noe helt annet en EQ'en man bruker etterpå. Har aldri forstått helt hvilke tonekontroller som virker på hvilke frekvenser. Har Bass, Mellomtone, Diskant og presence på amp'en.

Greia er å få fet lyd av selve gitaren og ampen. EQ er egentlig en form for forvrenging av lyden, så hvis du har fet lyd uten bruk av EQ i etterkant så har du mye større spillerom i miksen. Det heter "Shit in = Shit out", så det gjelder å ikke få "shit in".

Lykke til.

koble amp'en til pcen, da får du ren lyd, (mikrofoner tar opp for mye støy og dritt)

Ikke for å være frekk, men du vet desverre ikke hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bass justerer bassen/de mørke strengene, og hvis du skrur denne lavt, så kan du fjerne skurring/skjelving i forsterker'n når du har det på høyt volum, og hvis du spiller i band, så bør du skru denne opp pga at den gir litt boost.

jeg ville nok heller sagt at denne bør du skru NED hvis du spiller i band. Iallfall ikk opp, med mindre du har ekstremt lite bunn i utgangspunktet. Grunnen til dette er at i bassfrekvensene så har du allerede masse info i bandet, bassgitar og basstromme. Og hvis du har mye bass i gitaren din så forsvinner du bare bak de andre uansett.

Derimot ville jeg heller anbefale deg å sørge for å ha nok mellomtone, da dette er mer i tråd med gitarens naturlige frekvensgang og sørger for at gitaren kommer mer i sin retteplass i bandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil anbefale å doble spora dine. Såkalt "doubletracking" Mange som gjør det, gir en sinnsykt feet lyd syns jeg. Det fungerer skikkelig godt til rytme gitar hvertfall.

Tror dette er et godt tips. Har eksperimentert litt med dette selv. Har totalt necorutstyr, men merker stor forskjell bare der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koble amp'en til pcen' date=' da får du ren lyd, (mikrofoner tar opp for mye støy og dritt)[/quote']

Ikke for å være frekk, men du vet desverre ikke hva du snakker om.

Kan godt hende, men kobler mikseren rett in på lydkortet, synes selv at lyden blir renere slik.

jeg har aldri brukt bra mikrofon da (har bare dritt mikrofoner som tar opp for mye dritt) så jah O.o så jeg vet ikke helt hva jeg snakker om nei,

man lærer jo for vær dag som går =3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koble amp'en til pcen' date=' da får du ren lyd' date=' (mikrofoner tar opp for mye støy og dritt)[/quote'']

Ikke for å være frekk, men du vet desverre ikke hva du snakker om.

Kan godt hende, men kobler mikseren rett in på lydkortet, synes selv at lyden blir renere slik.

jeg har aldri brukt bra mikrofon da (har bare dritt mikrofoner som tar opp for mye dritt) så jah O.o så jeg vet ikke helt hva jeg snakker om nei,

man lærer jo for vær dag som går =3

Man kan filtrere bort støy såvidt jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det kan man jo men liksom, jeg hakje helt fått teken på mixing enda så, er ikke så flink til filtring så jeg kobler den rett på pcen så det blir ivertfall mindre støy, men blir litt sånn sprake lyder pga alle tingene som påvirker pickupene (en pc en monitor en tv og en antenne og en radio..på et lite rom) =3, men skal se litt mer på filtring å slikt så, kan jeg sikkert heller bruke mikrofon også <.<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt bruker jeg en SM58 + en mikser. Støy er ikke noe problem, problemet er (var) lyden fra amp'en inn i mic'en.

Har fått bedre og bedre resultater i det siste ettersom jeg har eksperimentert med mikrofonplassering, volum, innstillinger, doubletracking etc. Jeg skal prøve å putte en equalizer i effektsløyfa for å få et enda bedre resultat. Da tror jeg at jeg blir fornøyd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.