Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Det lille ekstra"


Jakob

Anbefalte innlegg

Hei. Har drevet en del i det siste med hjemmeopptak av amp'en min, med beskjedent utstyr. Bruker en Shure SM58 inn i en Behringer mixer, inn i PC'en.

Er ute etter å få "det lille ekstra" som jeg hører at profesjonelle band har på live/studio-opptak. Vanskelig å forklare hva det er, men det har noe med hvor "spennende" lyden er. Tenker da i utgangspunktet på riff med vreng. Spiller stort sett rock og metal (Rammstein, Metallica, Audioslave, Turboneger, System of a Down o.l.). Alle disse bandene er jo selvfølgelig stinne av lydteknikere og dyrt utstyr, så jeg forventer ikke å få toner på deres nivå, men er i første omgang ute etter å få litt mer liv ut av gitaren/forsterkeren.

Jeg tror jeg har forstått de grunnleggende prinsippene (ikke sette alt på 10, ikke scoope all mellomtone, ikke sette vrengen høyere enn nødvendig), og følger forsåvidt de.

Pga. at jeg ikke har et lydisolert studio har jeg vanskelig for å prøve amp'en på full guffe (ja, det er en røramp). Er dette det eneste som skiller meg fra "levende lyd"? Jeg har lite erfaring med røramper i det hele tatt, så jeg har aldri virkelig hørt forskjell på en amp på full guffe og en på "hjemmenivå", har bare hørt at det skal være forskjell.

Er også usikker på hvor mye jeg skal tillate meg å EQ'e lyden etter at den er tatt opp av mic'en. Føler at det blir litt juks å rette opp lyden med heavy equalizing på mixer eller PC.

Amp'en låter veldig fett uansett, men det blir jo alltid noe annet når det er mic'en som hører amp'en, ikke øret.

Bruker en gitar med EMG mic'er (som jo skal være godt egnet for vreng), og en Mesa Boogie Nomad 45 amp. Kanskje ikke den råeste vrengampen, men det er jo en Mesa.

Nå skal det også sies at jeg ikke har de beste monitorhøyttalerne, kun et hjemmekino-til-pc anlegg, men hører jo klart forskjell.

Er det noen her som har erfaringer med hvordan å få en god, "levende" (i mangel av andre ord) vrenglyd ut av rørampen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rør-amper må bare skrues OPP. Kan være vanskelig hjemme på rommet, men det er flere som lager "attentuator". Dvs en slags dummy load som går mellomg topp og kabinett (fungerer med kombo også!), den reduserer volumet, uten at det går ut over rør-vrengen. Litt annerledes blir det jo selfølgelig, men det er et godt alternativ.

Marshall Powerbrake og THD Hotplate er vel de vanligste. Vet Dr.Z også lager en. Og Scholz, men den selges ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annen ting du må tenke på er mikrofonplasseringen. om du skal ha den nærme eller lengre unna elementet, om du vil ta opp fra kanten eller mer mot midten, kanskje bruke to mikrofoner der du får en mix av kanten og en lengre unna osv.... prøv ut, så finner du sikkert en lyd som er nærmere det du vil ha. Mye som kan gjøres med små triks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder mikrofonplassering, har jeg ikke prøvd så mye, men synes igrunn lyden blir kjedeligere jo lenger ut fra midten jeg drar mic'en. Dette er kanskje bare innbilning?

Jeg har også lurt litt på om det kan være noe med opptaksutstyret jeg bruker som begrenser hvisse frekvenser.. Bruker:

SM58 (har hørt at den er ganske lik som SM57, er det mye forskjell?)

Behringer mikser

Creative soundblaster audigy lydkort <- lurer på om dette kortet spiser enkelte frekvenser?

Er det noen som kan dele litt hemmeligheter for hvordan å få god tone av en røramp her eller ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SM58 er en vokal mikk og er ikke beregnet for opptak av instrumenter og forsterkere (bortsett fra munnspill), SM57 er en allround mikk som er beregnet for opptak av forsterkere og akustiske instrumenter, men ikke vokal.

Les litt mer på www.shure.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SM58 er vel i hovedsak en vokal mikk og er ikke beregnet for opptak av instrumenter og forsterkere' date=' SM57 er en allround mikk som er beregnet for opptak av forsterkere og akustiske instrumenter.

Les litt mer på www.shure.com[/quote']

57 var vel også opprinnelig ment som vokalmikk..? Og de har ganske like egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er listet opp på shure.com under instrumental mikker' date=' så tviler litt.

58ern er ihvertfall kun beregnet som vokalmikk[/quote']

Ja, men 57 var opprinnelig ment som vokalmikk for å supplere 58, før de fant ut at den var perfekt for mikking av forskjellige kilder med kraftig attack. Sånnsett kan 58 også godt brukes til å mikke en gitaramp, selv om den er beregnet som vokalmikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at 58 er en vokalmic har ikke så mye å si. Det som har gjort 57 så populær er karakteristikken; den fanger lyden i et ganske snevert område og tar derfor ikke opp så mye av lyden rundt seg. 57 tåler ganske så mye mer lydtrøkk.

Foruten høyt volun på ampen, nok diskant og mic-plassering så er det mye som skjer i miksen.

Spill inn litt gitar, sammenlign med andre fete gitarlyder og finn ut hvilke frekvenser som utgjør forskjellen. Prøv å stilli EQ å se om du finner ut hva som mangler. Etterpå nullstiller du EQ-en og justerer frem dette på ampen og gitaren.

Steinberg FreeFilter er genialt til denne typen jobb.

Det skal være fullt mulig å få grei lyd med det lydkortet og mikseren du har.

Eller så har selve miksen myyyye å si. En feit og varm rørkompressor kan være akkurat det du mangler. Samt en bra reverb/klang som gir litt romfeeling og litt kullsyre-diskant.

Hvilket program benytter du til å ta opp med? Husk å benytte asio-driver hvis programmet støtter det!

Asio-driver som er bra til Soundblaster er asio4all. Den er gratis og funker som bare juling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Takk for mange gode tips. Skal bruke disse.

Det jeg ikke helt skjønner er hva som er vitsen med å først eq'e til en god lyd, så nullstille, og så justere frem det på ampen og gitaren? For meg så er tonekontrollene på amp'en noe helt annet en EQ'en man bruker etterpå. Har aldri forstått helt hvilke tonekontroller som virker på hvilke frekvenser. Har Bass, Mellomtone, Diskant og presence på amp'en.

Bruker forresten Sonar 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
...

Har aldri forstått helt hvilke tonekontroller som virker på hvilke frekvenser. Har Bass, Mellomtone, Diskant og presence på amp'en.

Bruker forresten Sonar 4.

Bass justerer bassen/de mørke strengene, og hvis du skrur denne lavt, så kan du fjerne skurring/skjelving i forsterker'n når du har det på høyt volum, og hvis du spiller i band, så bør du skru denne opp pga at den gir litt boost. Mid'n er en slags boost, men skal egentli påvirke midten av frekvensene. High/diskant er den som kan gjøre lyden skarp eller myk. Presence er en kontroll som ligner Diskant. Den justerer kort sagt høy frekvente signaler... Så de blir "finere"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.