Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradering av utgangstrafo


Godin

Anbefalte innlegg

Nå begynner det å bli lenge siden fenderklonen min (...Marta), har fått noen oppgradering. Forrige oppgradering var vel litt ufrivillig, da jeg måtte skifte hovedtrafo'n etter et havari (Webertrafo, som trolig ikke tålte 50Hz over tid...).

Nå står utgangstrafoen for tur. Trafoen som er i, er en litt overdimensjonert Webertrafo, da den er beregnet for 4x6V6 evt. 2x6L6, mens jeg kun bruker 2x6V6. Hovedtrafoen ble også skalert ned til standard Deluxe Reverb (Mercury Magnetics).

Jeg ser på hjemmesiden til MM, at de har 2 forskjellige OT til DR. En "standard" og en som er en del større, og gir litt mer bunn.

Er det noen som har erfaring med disse trafoene fra MM?

Jeg regner med at mer jern, samtidig gir noe mindre "sag"...?

Prisforskjellen spiller egentlig ikke noen rolle, nær jeg først bestiller.

Kanskje noen som har enn MM-OT liggende å slenge..

Dersom jeg bestiller fra MM selv, lurer jeg på om Choke og Reverb trafo skulle tas med det samme.... Har det noe for seg?

Det er jo mange meninger der ute i den store verden, mens jeg bare er en enkel kar som ønsker best mulig lyd..... sa jeg enkel..?

Her er det bare å mene, selv om jeg ønsker noen konstruktive råd for min egen del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig for gamle å følge tråden din når du hele tiden bruker forskjellige forkortelser, som MM, DV, XXX osv. ;)

Men hvofor bytte hvis det fortsatt virker. Orginaltrafoene er satt der for å gi den bestemte lyden.

Derson du endrer utgangstravoen for mer bass, så gjør du det vi kaller en modifikasjon.

Spørsmålet er da: vil du det? Låter den ikke bra nok? Eller er det som jeg kan få intrykk av bare for å safe?

Mitt forslag er: Kjør til det smeller, og bytt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig for gamle å følge tråden din når du hele tiden bruker forskjellige forkortelser, som MM, DV, XXX osv. ;)

Men hvofor bytte hvis det fortsatt virker. Orginaltrafoene er satt der for å gi den bestemte lyden.

Derson du endrer utgangstravoen for mer bass, så gjør du det vi kaller en modifikasjon.

Spørsmålet er da: vil du det? Låter den ikke bra nok? Eller er det som jeg kan få intrykk av bare for å safe?

Mitt forslag er: Kjør til det smeller, og bytt da!

Jeg beklager hvis det blir litt krøkkete å lese. Jeg hører selv til blant de "etablerte" hva alder angår (har rundet 43 år). Forkortelsene var av allerede brukte benevnelser (MM = Mercury Magnetics DR = Deluxe Reverb OT = Output transformer). Akkurat disse 3 er ganske vanlige å bruke... men jeg ser poenget og skal ta det til etterretning.

Når det gjelder grunnen til at jeg ønsker å oppgradere utgangstrafoen, er det fordi jeg vet at den kan ha ganske mye å si for lyden i ampen, totalt sett.

Vi er vel noen stykker som er på evig jakt etter den ultimate tonen... uten at det nødvendigvis begrunnes med rasjonelle argumenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at mer jern, samtidig gir noe mindre "sag"...?

Jeg vet ikke hva slags amp din er en kopi av, men hvis jeg tolker hintene i teksten din rett så er det en DR av noe slag.

Det er svært begrenset hvor stor rolle utgangstrafoen i en DR har for "sag". Dessuten er det veldig liten forskjell mellom lignende utgangstrafoer, siden utgangstrafoen sitt bidrag til "sag" først og fremst skapes av motstanden i primærspolen på utgangstrafoen. Motstanden i ulike, men sammenlignbare utgangstrafoer er svært lik, og er definert ut fra kobberkvaliteten som er brukt, og av lengden kabel, altså antall viklinger.

To utgangstrafoer som er ment å kunne byttes om hverandre vil altså ha svært lik motstand i primærspolen, selv om den ene har massivt mye mer jern og er tyngre, har bedre frekvensgang/båndbredde, og gir lavere bidrag til forvrengning.

Hvis du vil eksperimentere med "sag" i ampen kan du øke impedans i strømforsyningen. For å vurdere kun utgangstrafoens bidrag til "sag" kan du gjøre strømforsyningen forøvrig "strammere", sette inn motstand i primærviklingen, og samtidig justere arbeidspunktet, sånn at det du lytter til faktisk er lydendring pga. mer "sag", og ikke endring pga. forskjøvet arbeidspunkt. Du kan også kjøre utgangen i triodemodus, sånn at utgangstransformatorens bidrag til "sag" får større effekt.

Valget mellom en av to Mercury Magnetics utgangstrafoer bør altså ikke være drevet av jakten på mer "sag", men heller dine preferanser innen de tingene jeg nevnte tidligere: frekvensgang/båndbredde og utgangstrafo sitt egenbidrag til forvrengning.

Mitt forslag er: Kjøp begge to, test en og en, lytt til resultatet. Test igjen.

Å gi et mer spesifikt råd om at "X er bedre enn Y" er meningsløst for min del, siden jeg ikke kjenner ampen, hvordan du bruker den, eller hva du liker. Men selv liker jeg overdimensjonerte utgangstrafoer.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva slags amp din er en kopi av, men hvis jeg tolker hintene i teksten din rett så er det en DR av noe slag.

Det er svært begrenset hvor stor rolle utgangstrafoen i en DR har for "sag". Dessuten er det veldig liten forskjell mellom lignende utgangstrafoer, siden utgangstrafoen sitt bidrag til "sag" først og fremst skapes av motstanden i primærspolen på utgangstrafoen. Motstanden i ulike, men sammenlignbare utgangstrafoer er svært lik, og er definert ut fra kobberkvaliteten som er brukt, og av lengden kabel, altså antall viklinger.

To utgangstrafoer som er ment å kunne byttes om hverandre vil altså ha svært lik motstand i primærspolen, selv om den ene har massivt mye mer jern og er tyngre, har bedre frekvensgang/båndbredde, og gir lavere bidrag til forvrengning.

Hvis du vil eksperimentere med "sag" i ampen kan du øke impedans i strømforsyningen. For å vurdere kun utgangstrafoens bidrag til "sag" kan du gjøre strømforsyningen forøvrig "strammere", sette inn motstand i primærviklingen, og samtidig justere arbeidspunktet, sånn at det du lytter til faktisk er lydendring pga. mer "sag", og ikke endring pga. forskjøvet arbeidspunkt. Du kan også kjøre utgangen i triodemodus, sånn at utgangstransformatorens bidrag til "sag" får større effekt.

Valget mellom en av to Mercury Magnetics utgangstrafoer bør altså ikke være drevet av jakten på mer "sag", men heller dine preferanser innen de tingene jeg nevnte tidligere: frekvensgang/båndbredde og utgangstrafo sitt egenbidrag til forvrengning.

Mitt forslag er: Kjøp begge to, test en og en, lytt til resultatet. Test igjen.

Å gi et mer spesifikt råd om at "X er bedre enn Y" er meningsløst for min del, siden jeg ikke kjenner ampen, hvordan du bruker den, eller hva du liker. Men selv liker jeg overdimensjonerte utgangstrafoer.....

Jeg takker for utfyllende svar. Ja, det er en modifisert utgave av Deluxe Reverb som har utgangspunkt i et kit fra Weber.

jeg tok kontakt med MM i dag og fikk bekreftet det jeg fryktet... Det er ingen sjans i havet å få plass til "den store" med den høyttaleren jeg har i (Weber 12F150).

Da heller det nok mot en "standard" utgangstrafo fra Mercury Magnetics.

Da får jeg forhandle med fruen om en "litt" tidlig julegave til meg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Da var ny utgangstrafo skiftet, sammen med Reverbtrafo og choke ...når jeg først bestilte fra statene.

Totalt med frakt moms, toll, kom det på ca. kr. 2.000,-.

Var det verdt pengene?

I mine ører var det definitivt verdt det. Dette er ampen jeg bruker og kommer til å bruke i uoverskuelig fremtid...

Dette kan ikke sammenlignes med å skifte høyttaler, da det påvirker hele lydkarakteren.

Det var ikke noen dramatisk endring av lyden, det ble bare generelt bedre og mer dynamisk...renere...

Det var det som var meningen for meg. Lyden var jeg egentlig fornøyd med, men hadde lyst til å teste om det var mer å hente...og det var det...enda mer av det som allerede var bra... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.