Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Opptak av trommer med få mikrofoner


Anbefalte innlegg

Først en disclaimer: Et profesjonelt studio med store verktøykasser av mikrofoner og simultanopptak av spor kan gjøre underverker med lyd fra trommer. Dette handler ikke om de perfekte opptakene. Det handler om gode, brukbare opptak med enkle midler.

Jeg er nysgjerrig på slike ting, siden min verktøykasse er billig og begrenset. Det som ofte er forutsetningene for disse teknikkene er at trommesettet låter bra som ett instrument. Det mikkes og tas opp som en helhet, ikke med hver tromme/symbal som separate instrumenter.

Jeg kommer til å poste et par videoer for å åpne ballet, men håper selvsagt at flere bidrar med tips og erfaringer. :-)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trommesett med kun 1 mikrofon - kan det bli bra? Det forutsetter selvsagt bra trommelyd og flink trommis. Det er få muligheter til å justere i miksen.

Her er et eksempel på det som kalles Tchad Blake-metoden:

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er bra med de metodene som ikke er basert på overheads er at de er ganske tett på trommene og gir kraftig direktelyd. Det krever mindre av romakustikken, og selv om rommets lydbidrag aldri kan ignoreres, så muliggjør disse metodene opptak i rom uten den akustiske kontrollen man har i et profesjonelt lydstudio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJEMPEPOST! To tomler opp til sarge!

Har prøvd meg litt fram selv med to mikrofoner (siden det er det jeg har). Jeg har kjørt SM57 på basstromma og en sE condenser som overhead plassert omtrent over venstre skulder, altså pekende i hovedsak mot skarptromma og hihat.

Problemet når det kun blir SM57 på basstromma er at det blir for lite low end.Lyden i overheaden føler jeg blir grei, men skulle gjerne hatt en tredje mikk på skarptromma.

Må forøvrig sies at jeg kun har et sett med to tammer, én crash og ride én ride når jeg har prøvd meg på dette.

Endret av MartheyG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. En av flere ulemper med disse 1-2 mikrofons nærfeltmetodene er selvfølgelig at man ikke får noe meningsfylt stereobilde av trommene. Da trenger man flere kanaler...

Jeg har også sett på en variant av overhead-mikking som er brukt at lydingeniøren Glyn Johns (og som dermed også bærer navnet hans). Men han brukte da også nærfeltsmikking av stortromme og skarptromme i tillegg, slik at man ender med opptil 4 mikrofoner.

Her er noen lenker om den metoden også:

http://therecordingrevolution.com/2011/01/10/the-glyn-johns-drum-recording-method/

Dette er en variant der man ikke bruker nærfeltsmikrofon på skarp/stortromme, men heller en tredje lavt nede foran stortrommen som fanger noe mer av settet:

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, han har tre mikrofoner, men det låter mye bedre enn de to andre opptakene.

Det som er et tankekors er at slik punch og fylde som du hører i stortromma der, det finnes knapt på moderne listepopinnspillinger eller i "moderne" metal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo færre mikker du bruker, jo mer avhengig er du ofte av at du har en god trommis som får bra lyd ut at trommene, samt av romakkustikken. Dessuten er det ganske avhengig av at du treffer med mikkplassering. Bruker du 4 mikker så er det lettere å få ok resultat. Altså kick, snare og to oh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er et tankekors er at slik punch og fylde som du hører i stortromma der, det finnes knapt på moderne listepopinnspillinger eller i "moderne" metal.

Trommer skal jo ikke høres ut som trommer for tida... Det skal helst være så mye bunn i de overdrevent nedstemte gitarene at det ikke blir plass til noe trøkk fra andre instrumenter :P

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo færre mikker du bruker, jo mer avhengig er du ofte av at du har en god trommis som får bra lyd ut at trommene, samt av romakkustikken. Dessuten er det ganske avhengig av at du treffer med mikkplassering. Bruker du 4 mikker så er det lettere å få ok resultat. Altså kick, snare og to oh.

Akkurat det med romakustikken er viktigere desto mer av lyden som kommer fra overheads eller andre mikrofonplasseringer som ikke kan betraktes som nærfelt.

Når det gjelder mikrofonplassering for 4 mikker gjør jo Glyn Johns-metoden det til nærmest en no-brainer. (Skal man tro alle søkeresultatene på nettet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med romakustikken er viktigere desto mer av lyden som kommer fra overheads eller andre mikrofonplasseringer som ikke kan betraktes som nærfelt.

Når det gjelder mikrofonplassering for 4 mikker gjør jo Glyn Johns-metoden det til nærmest en no-brainer. (Skal man tro alle søkeresultatene på nettet).

Jeg har forsøkt GJ metoden flere ganger med varierende resultat. Den metoden setter minst like store krav til utstyr, trommis og akustikk som noen andre metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt GJ metoden flere ganger med varierende resultat. Den metoden setter minst like store krav til utstyr, trommis og akustikk som noen andre metoder.

Men så bruker jo den metoden to mikker som ikke er nærfelt også, da.

Felles for alle disse metodene er at man mikker hele settet som ett instrument, og da må man ha god trommis og et godtlydende sett, siden lite kan fikses i miksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så bruker jo den metoden to mikker som ikke er nærfelt også, da.

Felles for alle disse metodene er at man mikker hele settet som ett instrument, og da må man ha god trommis og et godtlydende sett, siden lite kan fikses i miksen.

Bare nærmikking låter iallefall ikke bra. Alle metoder starter med en god trommis, det er slettes ikke alt som kan fikses i miksen, samme hvilken metoder man bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å plassere en mikk rett over basstromma pekende mot skarpen, flere typer mikker kan funke her, bare å prøve. Poenget er å komme seg helt ned til basstromma og ha fri sikt mot skarpen, altså går det ikke hvis du har to tammer på basstromma. Hvis du er heldig med mikken, så kan du oppleve at du får inn hele settet balansert og fint. Sennheiser E604 funker feks, men sikkert mange andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.