Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til å koble til ekstern klang i Cubase Elements 6


Anbefalte innlegg

Hei!

Innkjøp av nytt lydkort (MOTU Ultralite) tvang frem innkjøp av ny innspillingsprogram. Prøvde først Sonar,

men likte ikke helt programmet. Så derfor tenkte jeg meg inn i Cubase-verden, og kjøpte derfor Elements 6

som jo er et rimelig alternativ - men dog ikke uten begrensninger...

Og ganske riktig har jeg støtt på en utfordring.. Planen er å ta opp en akustisk gitar på ca 4 spor (noen spor med lyd

fra eksterne mikrofoner og noen med lyden fra interne mikrofoner), og senere mikse og legge på en passende klang.

Og nå har jeg en stereo klang fra Fishman som jeg ønsker å bruke.. Men når jeg går til Devices > VST Connections,

så er det ikke noe tab for External FX slik det er i andre versjoner av Cubase (ser jeg på YouTube)..

Er det likevel noen mulighet for å løse dette problemet i Elements? Skulle helst hatt klangen på en egen buss slik at

jeg kunne lagt den til på de ulike sporene etter ønske.

Takk for all mulig hjelp!!

Endret av Z0S0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett om den ligger under Inserts på sporet? Den er installert ikke sant?

Jeg har cubase elements 6 selv, og bruker eksterne klanger, riktignok fra en annen produsent (waves). Men jeg når disse fra Inserts.

Jeg bruker også vanligvis å lage dedikerte effektspor hvor jeg ruter vanlige spor gjennom.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Ableton, men har en gammel versjon av Cubase Limited 4. Om du går til Devices > Plug-In Information kan du legge til nye Vst-instrumenter ved å trykke Vst Plug-In Paths og deretter Update.

Du legger klang på de forskjellige sporene under Inserts. Du kan også legge til effekter på masterbussen om du åpner mixeren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips!

Burde nevnt at klangen er hardware. Det er en stereo pedal (to jack ut og to jack inn) som jeg ønsker å bruke på prosjektet. Så etter at jeg har tatt opp en låt (med ca fire spor), så ønsker jeg å legge på klang ved å koble pedalen til lydkortets in- og output..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil, så må du lage denne bussen. Jeg har aldri brukt den versjonen du har, men har brukt eldre versjoner, og der må man opprette bussen i prosjektet.

Når det er sagt, så tviler jeg vel egentlig at en gitarpedal har bedre klang enn VST- plugins, men du har sikkert grunner du ikke har nevnt som gjør at du vil bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, trenger desverre litt "hands on" hjelp for å komme i mål her... Jeg (tror jeg) har skjønt hvordan jeg lager en bus med en intern effekt. Jeg oppretter en FX Channel, legger på en effekt, aktiverer og setter innstillingene på effekten, og så går jeg til selve sporet og henter opp denne FX kanalen under SENDS og voila.. så kan jeg velge hvor mye av denne effekten som blir lagt på sporet...

Men når jeg skal lage en bus for den eksterne hardware-klangen... Hvis jeg lager en FX Channel og velger at den skal sende til hardware-klangen (dvs. sende lyden til den output-porten på lydkortet som er koblet til input på klangen)... Hvor skal jeg da hente inn igjen klangen fra den input-porten på lydkortet som som er koblet til utgangen på klangen? Under INSERTS delen på FX Channel så får jeg bare opp de pre-innstallerte medfølgende Plug-ins.. ingen mulighet for å motta lyd fra noen av portene på lydkortet... Det eneste stedet jeg kan sette opp hvor jeg skal motta lyd fra en bestemt port er på selve sporet... Men da må jeg jo overlate alle muligheter for styring av signalet til selve den eksterne pedalen, og således forsvinner alle fordelene med å organisere klangen i en bus.. hvis det var mulig å forstå...??

PS: Pedalen jeg har tenkt å bruke er denne: http://www.fishman.com/product/afx-reverb-acoustic-effects-pedal Må jo selvsagt teste den opp mot de interne klangene, men har likt denne klangen svært godt til nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt hardware-effekter, men trodde jeg skjønte hvordan man satt opp rutinga. Men nå ser jeg problemet ditt. For du vil rute dette signalet tilbake til effektsporet ikkesant?

Det nærmeste jeg har gjort er å reampe en gitar, men da tar jeg jo opp et nytt spor med gitaramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror vi er ved problemets kjerne her.. I større versjoner av Cubase så finnes det under VST Connections en External FX tab hvor man legger inn send/return på en ekstern effekt. Men denne tab'en fins ikke i Elements 6.

Jeg kan selvsagt gjøre et opptak av en låt og bruke klang i lydkortet eller i Cubase som "hjelp" under innspilling, men så når jeg vil mikse sporene og heller legge på den eksterne klangen, så må jeg rute sporene ut via lydkortet og så ta dem opp på nye spor fra inngangene på lydkortet som er koblet til klangens utganger.. Dette er jo tungvindt, og jeg må stille inn level på selve Fishman AXF Reverb-pedalen, og mister muligheten for å ha ulik mengde klang på hvert spor...

Men ser foreløpig ingen annen utvei... Får håpe at det fins en softwareklang som kan matche Fishman-pedalen da.. så blir verden litt enklere..

Igjen... takk for all hjelp!

Endret av Z0S0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takk for tips! Det er en jungel av klang der ute.. Gjort noen nye erfaringer.. F.eks. at algoritme reverb passer min smak best, og at ytterst få gratis reverb holder mål.. Gikk til slutt for 112db Redline Reverb. Kosta ca 100-150 dollar, men den låter kule!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.