Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

gitarhals


Anbefalte innlegg

Hei, dette er min første post her på forumet! Håper dette er riktig sted å poste. :)

Etter å ha spillt på min Gibson SG Special Faded i ett par år nå, har eg måtte innse at halsen er en smule tykk for mine vakre, små hender. Faktisk er det mange låter eg ikkje klarer å spille rett og slett på grunn av halsen (barregrep og denslags). Eg var på en lokal musikkbutikk her om dagen og fikk prøve en Gibson SG Junior med en såkalt "60 hals/profil". Etter å ha klimpret og riffet på den en stund fant eg ut at halsen passet hendene mine ganske godt, og den var utrolig behagelig å spille på.

Eg ser nå etter alternativer for min gamle gitar og lurer på hvilken andre Gibson gitarer som har en slik hals også? Ikkje at eg må begrense meg til kun Gibson!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fendertype halser pleier å passe bedre til folk med mimdre hender (moderne). Men jeg har tømmerstokkfingre og stekepannehåndflater. Jeg bruker en 59-ish strathals.

Det tar lang tid å finne det som er best for deg. Det andre som er kjipt, er at det ikke finnes fasitsvar.

Funker G-style 60's for deg - kjør på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fendertype halser pleier å passe bedre til folk med mimdre hender (moderne).

Jeg har selv små hender, men er ikke enig. Med korte fingre synes jeg halslengden betyr enda mer enn tykkelsen. Nettopp derfor har jeg gått til anskaffelse av kortere varianter av både T og S-type gitarer de siste årene. Blant de gitarene jeg bruker mest for tiden finner man både en tykkhalset '89 Gibson LPC og en JTV59 (James Tyler Variax). Jeg synes det er vanskelig å gjøre seg opp en mening uten å prøve den aktuelle gitaren. Profilen (D/U/V/asym) spiller også en stor rolle for grepet rundt halsen og produktbeskrivelsene er ofte upresise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at jeg har litt samme halspreferanser som trådstarter... Hvis du liker 60's profilen til Gibson, så er nok "modern C" profilen til Fender også innenfor dine preferanser vil jeg tro. Sjekk også ut Hagstrøm sine gitarer hvis du vil ha en gitar med Gibson-ish design og slank hals som ikke koster skjorta, men likevel er en kurant gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.