Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge opp en oversadel....


Anbefalte innlegg

Jeg trengte å bygge opp en oversadel, den tynne E-strengen var nesten helt gjennom. Husket at dette hadde vært diskutert noen ganger før på forumet, men det var litt frem og tilbake om man skal bruke bakepulver eller natron!

Noen hadde oversatt baking-soda til bakepulver....

Vel, for slå det fast: Baking-soda = Natron

(I følge min språkkyndige amerikanske kone..)

Altså slik:

DSC03826-800.jpg

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt off-topic, men det er vel jeg som er synderen bak dette.

Jeg har nok ikke oversatt selv, jeg er klar over at baking soda er natron, men leste på et sånn radiobilforum at man skulle bruke bakepulver.

Bare for å ha nevnt det, bakepulver funker det også, men ikke like bra.

Regner med at vi får vite hvordan det gikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fyllt opp sporet med superlim og strødd natron på nå. Det ser ut som at det herdet til steinhardt øyeblikkelig.
Tar resten i morgen tenker jeg!

Edit: Klarte ikke å vente til i morgen nei...

Det ble helt ok dette, hardt og greit å file i. Kunne se merker etter det gamle sporet, så det gikk greit å file nytt. Brukte en av filene fra et Biltema-sett, tror jeg..

Har ikke kamera som klarer noe fint nærbilde hvor man kan se noe, så det ble heller dette bildet! En 70-talls Ibanez LP som jeg har byttet bånd på, og måtte ta oversadelen i samme slengen.

Vanskelig gitar å bytte bånd på forresten.. Binding, og bånda går ikke helt ut til kanten. Ble en del filing på disse, men det ble jammen bra til slutt!

DSC03827-800.jpg

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dette endte opp med en ny nut i bein fra StewMac.. Pre-slotted, men måtte file den ned endel på høyden.

Og sporene for de to tykkeste strengene måtte også files litt dypere.

Men nå ble det veldig bra!

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tør ikke jeg svare på Aph, det ble jo helt mislykket for meg! Men tror at jeg bygde opp for mye for fort, og at det derfor ikke herdet skikkelig gjennom hele før jeg hadde på strengene. Det avhenger nok av hvor mye du bygger opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natronen fungerer som aksellerator for superlimet. Det blir hardt med en gang. Som Askret nevner, er det smart å bygge "lagvis" for at natronen skal bli mettet. Tynt lim er også lurt. Jeg har gjort dette et par ganger, og da har jeg ventet til dagen etterpå. Det er sikkert mer enn lenge nok, jeg tipper man kan sette i gang nesten umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynne lag? Det er jo ikke mulig. Én dråpe fylte hele sporet, og vel så det :P Nå har jeg fått kjøpt natron og ordna noe som i beste fall ser ut som skikkelig fjøsmekk, men jeg satser på at det funker inntil videre :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den natronen der er dårlig, sannsynligvis for grove partikler, har heller brukt den i pose med den fantastiske sveleoppskrifta på. :D

Først filer jeg opp sporet slik at limet får feste. Jeg legger i en liten dråpe superlim, så strør jeg natron i og presser kjapt sammen med en tannpirker. Så en dråpe superlim på tannpirkeren og press igjen. Lar det størkne i ca en røyk og en kaffikopp før jeg filer bort overskuddet og lager nytt spor.

Grunnen til at natron + superlim funker er at superlimet inneholder syre for at det ikke skal størkne umiddelbart. Natron er en base som nøytraliserer syra og limet størkner med en gang, i tillegg er partiklene såpass små og binder limet. Man kunne sjølsagt brukt bare superlim, men det tar en stund å bygge såpass mange lag.

Det er dessverre ikke alle plastmaterialer som er venn med denne blandinga, men til beinsadler funker det greit. Har også måtte repetere operasjonen da det ser ut som om det av og til blir små hull som stjeler lyd fra strengen og den høres dempa ut.

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt mer info- selv om man kjøper "ferdig" aksellerator, blir jo superlimet grått og ruglete. Regner med at det er akkurat det samme som skjer, bare at man betaler x10 for basen når det står "super glue accellerator" på boksen.

Har dummet meg ut på det der en gang der jeg skulle fikse en lakkfeil, og brukte min nye supre sprayboks for å få fart på sakene. Det var ikke mye vellykket, for å si det slik.

Edit- her var det mye nyttig info.

http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=41&M=News&PID=34&NewsID=293

Endret av CastorFiber
Lagt til lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.