Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Songwriter Deluxe Studio?


SuperNova

Anbefalte innlegg

Hei...

Går i stadige tanker om å kjøpe meg en gitar til rundt 15-20K (maks 20 000,-) og har sett på følgende to; (Gibson Songwriter Deluxe Studio og Taylor 416CE Limited Edition fall 2011)

Men akkurat nå vil jeg gjerne høre hva folket mener om denne: http://www2.gibson.com/Products/Acoustic-Instruments/Square-Shoulder/Gibson-Acoustic/Songwriter-Deluxe-Studio-EC.aspx

---

Har dere noe å si om denne gitaren?

-Hva er bra?

-Hva er dårlig?

-Hvilket alternativ?

...

Kriterier til min gitar:
1: Må ha cutaway

2: Må selvsagt ha innebygd elektronikk/mikk(er)

3: Makspris 20K

Mvh SuperNova

1fad1ee3-a7d0-4a60-bafd-8b2822cf0596.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei SuperNova.

Denne modellen er bra. Absolutt! Skal prøve å være nøytral ettersom vi er forhandler av begge merker og si hva de forskjellige duger best til. Hvor i verden holder du forresten til? Det finnes en del andre modeller du burde prøvd, så hvis du sier hvor du bor kan jeg kanskje anbefale et sted å prøve dem?

Først og fremst ville jeg heller sammenlignet Gibson Songwriter Deluxe EC med Taylor 410ce (evt 410ce FLTD 2012) fordi disse har samme kroppsform, men kan gjerne skrive en sammenligning med 416ce også hvis du ønsker det? Det står mer informasjon om Taylor-gitarene, rett og slett fordi det er mer å si, men det er ikke det samme som at jeg mener de er bedre. Hvilken du foretrekker kan jeg ikke si for mye om før jeg har hørt mer av hva du er ute etter.

Gibson Songwriter Deluxe EC (17.199,-):

har heltre av ekte indian rosewood (dalbergia latifolia) i sarg og bunn. Indian Rosewood er oljete treverk sørger for en god, kraftig og kompakt bassresons samtidig som det lette og kraftige sitkagranlokket gir mye klarhet og åpenhet i tonen.

Dreadnaught-formen gjør at du får høyt volum når du spiller, og det er brukt standard-bracing som gjør at du får en balansert lyd med god projektering fremover. Lavprofilhals, bensadel, glossy kropp og satinert finish på halsen gjør at denne gitaren er både et fantastisk instrument og et vakkert møbel.

Bra: Mye volum, tradisjonell ”vintage”-lyd. Ser fantastisk ut og har ”stil”.

Dårlig: Mye volum, Tradisjonell ”vintage”-lyd (det kan jo være både bra og dårlig, avhengig av hva du ser etter). Mikrofonsystemet er OK, men ikke supert.

Taylor 410ce (vanlig versjon) (14.941,-):

Heltre sitkagran i lokket, heltre ovangkol i sarg og bunn. Et trevirke som har mange av de samme egenskapene som indian rosewood, men med en litt mer utpreget midttone. Den noe kraftigere midttonen minner noe om mahogany, men med en dypere bassrespons og noe bredere frekvennsspekter. Ovangkol er en veldig spennende kombinasjon med dreadnought-formen, og sørger for at dette blir en rendyrket strumming-gitar.

Taylor 410ce FLTD 2012 (15.995,-):
asmanian blackwood brukes kun på limited edition-gitarer og BTO-modeller fra Taylor, så oddsene er gode for at du aldri har hørt dette treverket før. Dermed er det viktigste tipset vi kan komme med når det gjelder lyden: Prøv den!

Blackwood tilhører acacia-arten, (akkurat som Koa), men låter større og har en helt annen struktur, både utseendemessig og klangmessig. Man har en bassgjengivelse og fylde som tilsvarer indian rosewood (som f.eks i Taylor 714ce og 814ce), men ikke like definert diskantområdet, noe som gir en varm og avrundet tone. Når man kombinerer det med en ceder-topp får man frem den klarheten og åpenheten i diskanten som kan mangle dersom man hadde kombinert den med sitkagran. Resultatet er en gitar med åpen lyd som ikke er like bright som man ellers finner i tilsvarende karakteristikker (DN7 med cedar-topp er et eksempel på en brightere modell med lignende karakteristikk). Cedar gir også en naturlig kompresjonseffekt ved hardere anslag som gjør at man kan jobbe mye med dynamikken i spillingen og få veldig forskjellig resultat.

En av de viktige grunnene til at Koa og Blackwood har blitt vanligere i gitarbygging i dag er at treslagene i acacia-arten har en veldig velartikulert bassgjengivelse. Selv om den er kraftig blir den ikke "grøtete". Dermed egner de seg veldig godt til alternative og drop-tuninger.

Viktige forskjeller på 400- fall limited-serien kontra en vanlig 400-serie er:
1. CV bracing (dvs at skjellettet i gitaren er det samme som på modellene fra 800-serien og opp til toppmodellene fra BTO (Build to order)-prosjektet deres.

2. Tasmaninan Blackwood sarg og bunn (Større lyd, mer "mellow" i diskanten)

3. Cedar topp (Åpner opp diskanten og gjør gitaren klarere og mer balansert)

4. Dekor og kosmetisk. (Her må man nesten avgjøre selv hva man liker. Gitarene er fantastisk vakre med en liten mini wedge og binding i rock maple.

http://www.backstagemusikk.no/butikk/strengeinstrumenter/stalstrengs-gitar/taylor-410ce-fall-ltd-2012-details

Forskjellen på en Gibson og en Taylor generelt ligger i 3 aspekter hovedsakelig:

  1. Spillbarheten: Taylor bruker en NT-neck som er noe mer lettspilt (men begge er gode) – Se vedlegg: Det finnes 2 skims (dvs treplater) som har verier fra -20 til +20 (dvs 40 størrelser) og hver størrelse er 2/1000" (dvs skikkelig lite) så du har justerbarhet mtp høyde på gripebrettet, plassering av gripebrettet og vinkelen på halsen som du ikke finner fra noen andre produsenter.

  1. Mikrofonsystemet: Gibson bruker piezobaserte systemer (noen ganger med ekstra svanehalsmikrofon fra Fishman eller L.R. Baggs som er relativt enkle systemer på disse modellene. Taylor Expression system består av to "mikrofoner". Den ene er en magnetisk pickup som sitter bygd inn i halsen og har en sensor på hver streng (denne delen systemet kalles string sensor, se bildet nedenfor). Der er den ene av de 6 pickupene flyttet lengre inn i halsen fordi B-strengen inneholder mer stål og derfor blir ofte "hottere" og saboterer balansen i andre mikrfonsystemer. Del 2 av pickupsystemet er "Dynamic body sensor". Den sitter på innsiden av lokket og fanger opp karakteristikken i treverket. Det er denne delen som gjør at uansett om alle modellene fra 300-serien og opp har identisk mikrofonsystem låter de forskjellig. Body sensoren fanger opp karakteristikken i treverket, og det er her du får den spesielle Taylor-karakteristikken, og den sørger for at gitarene låter helt dønn identisk på PA-anlegg som akustisk. Utover det har også mikrofonsystemet en del andre funksjoner. Dersom du bruker en balansert kabel (stereo-kabel) switcher systemet automatisk om og sender et balansert signal og fungerer som en DI-boks. Dette gjør at du kan ha et kabelstrekke på flere titalls meter uten tap lydmessig og med minimal støy (kan gjerne forklare mer om dette senere hvis du ønsker).
  1. Voicing/lyd: Her er det ingen objektive kvalitetsforskjeller. Hovedsaklig later Gibson stort og vintage, mens Taylor låter balansert og moderne. Hvilken voicing man foretrekker er helt individuelt, og her er det også store forskjeller når det kommer til hvilken modellserie man velger (pga forskjellig bracing, treverk etc)

Flere spørsmål da? Svarer gjerne mer detaljert. :-)

post-6824-0-89597100-1360233063_thumb.jp

post-6824-0-48885200-1360233074_thumb.jp

post-6824-0-40185600-1360233117_thumb.jp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais Morten og takk for et serdeles utfyllende og informativt svar her... : )

Ja, jeg kan jo si at jeg bor i Sandnessjøen og har ikke tilgang til eget transportmiddel (desverre), og vi har ikke musikk-/instrument butikk her,

så da sier det seg selv at det blir så-som-så med prøving for å finne ut hva man liker.

Når det gjelder hva musikkstil jeg spiller, så er det vel mest basert på classic rock, folk-rock, country (country-rock) og visesang. Er også mest

i rytme-land og ikke fullt så mye i klimpre-land hva akusitsk gitarspill angår. -Men når det er nå sagt så er det jo det jeg skal bli bedre på. Ergo

tenkte jeg på et "bedre" instrument innenfor prissjiktet antydet over her.

Har også hørt at Cole Clark, Maton og Martin gitarer kan være noe å sjekke ut. Men når jeg somsagt bor som jeg bor (uten noe umiddelbar tilgang til

instrumenter), så får man gå for det man har hørt mest om. -Har faktisk testet Gibson akustisk før (J-200), og den var kjempegod å spille på. Eneste jeg

ikke likte (men dette er meg, da) er at det ikke var cutaway på den. -Ellers et fint instrument.

Mvh SuperNova (Aka: Arnt Petter Andersen)

NB: Jeg er litt avhengig av at pickup-systemet er over gjennomsnittet bra, så da er kanskje ikke Songwriter'n noe for meg?? -Undres?!

Endret av SuperNova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt at Cole Clark, Maton og Martin gitarer kan være noe å sjekke ut. Men når jeg somsagt bor som jeg bor (uten noe umiddelbar tilgang til

instrumenter), så får man gå for det man har hørt mest om. -Har faktisk testet Gibson akustisk før (J-200), og den var kjempegod å spille på. Eneste jeg

ikke likte (men dette er meg, da) er at det ikke var cutaway på den. -Ellers et fint instrument.

Mvh SuperNova (Aka: Arnt Petter Andersen)

NB: Jeg er litt avhengig av at pickup-systemet er over gjennomsnittet bra, så da er kanskje ikke Songwriter'n noe for meg?? -Undres?!

Ang miksystem, se svar nedenfor.

Mtp Cole Clark og Maton har vi det inne akkurat nå i butikken vår i Sandvika på gratis prøving fra produsentene. Vi har bestemt at voicingene i disse gitarene ikke fyller noe tomrom vi ikke har dekket med de akustiske merkene vi allerede fører (Martin, Gibson, Taylor, Takamine, Guild, Furch, Yamaha, Fender, Gretch etc) men kvaliteten er absolutt bra. Jeg synes det er andre modeller som er litt mer for pengene, men har ingen grunner til å fraråde noen å kjøpe verken Cole Clark (selges forøvrig hos Vintageguitar i Norge) eller Maton (Gitarhuset og Myhrbraaten). Der må man følge hjertet.

Martin har modeller som er aktuelle for deg, men cutaway og mik er ikke deres domene. 95% av alle Martin-gitarer vi selger er uten mikrofonsystem og cutaway, og det er det en grunn til. Fantastiske gitarer i studio-sammenheng og i sofaen, men cutaway-modellene sliter med å konkurrere med GIbson, Taylor og Takamine.

Satchel i Steel Panther bruker modellen uten cutaway, så den er uten tvil bra! Hehe :D

"Bra" fra min side var nok å være litt for kategorisk, ja. I forsøk på å korte ned litt på svaret. :-)

Her ser du en sammneligningsvideo av lyden i forskjellige mikrofonsystemer. Fordelen med Piezobaserte systemer er at de er veldig raske i bassresponsen, tåler høyt lydtrykk før feedback og kommer fint gjennom i en mix. De er litt nasale (som man hører i videoen), og den lyden minner mer om lyden fra en elektrisk gitar. Derfor foretrekker mange pubgitarister, elgitarister og andre et piezobasert system.

https://www.youtube.com/watch?v=dW0EYtIzRzE

Et annet alternativ er innebygde skjulte kondensatormikrofonbaserte systemer. Jeg har aldri skjønt hva folk ser i dem, for de feeder med en gang og låter hult (litt som å synge med en mikrofon inni munnen). Det finnes de som er uenige med meg, men det er jo min mening.

Forskjellen da til Taylor-systemet er at det låter mer som gitaren gjør akustisk. Du vil ikke klare å få feedback med det heller pga måten systemet er bygget om. Viktigste to grunnene til at Taylor er den største high end gitarprodusenten i verden (45% av markedet i USA siste kvartal) er at A) Miksystemet låter som det gjør og B) NT-halsen er en halskonstruksjon mange musikere foretrekker.

Mikrsystemet er forøvrig utviklet av Rupert Neve og David Hostler.

Her er en video med forklaringer av hva det er:

Her er en video av ca hvordan det låter:

Hva tenker du så langt Arnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min subjektive mening, uten å påberope meg å være i nærheten av "spesialist"....

Jeg var på Backstage, og AB testet flere modeller fra Martin, Gibson, og Taylor, i prisklassen 13 til 22 k.

Lyden i Tayloren ble en klar favoritt for min del. De andre var ikke i nærheten, i mine ører. Syntes også den låt bedre akustisk enn de andre. I tillegg syntes jeg halsbredda på 1 3/4" var kjempefin i labben min.

Så nå har jeg en 414 CE, og er superfornøyd.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komplisere valget ditt enda mer, så må jeg bare skyte inn at jeg kjøpte en Songwriter Studio (dog uten cutaway, jeg er ikke så flamboyant at jeg spiller solo over 12te fret på akustisk:)) av nevnte Backstage. Kort fortalt så var egentlig ikke dette gitaren jeg så etter, men etter 5 minutter visste jeg at denne var langt over gjennomsnittet. Vil jo si at valg av akustisk er veldig individuelt, og det beste er for all del å teste. Skjønner at dette er vanskelig for deg, og da kan du med trygghet vite at herr Larsen er meget dyktig på oppsett og at du i så fall uansett valg får en optimalt justert øks. For min egen del er jeg veeeldig svak for Gibson akustiske - syntes de har langt mer sjel og indiduell karakter (både i lyd, spillbarhet og utseende) enn det mest, men dette blir jo synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komplisere valget ditt enda mer, så må jeg bare skyte inn at jeg kjøpte en Songwriter Studio (dog uten cutaway, jeg er ikke så flamboyant at jeg spiller solo over 12te fret på akustisk:)) av nevnte Backstage. Kort fortalt så var egentlig ikke dette gitaren jeg så etter, men etter 5 minutter visste jeg at denne var langt over gjennomsnittet. Vil jo si at valg av akustisk er veldig individuelt, og det beste er for all del å teste. Skjønner at dette er vanskelig for deg, og da kan du med trygghet vite at herr Larsen er meget dyktig på oppsett og at du i så fall uansett valg får en optimalt justert øks. For min egen del er jeg veeeldig svak for Gibson akustiske - syntes de har langt mer sjel og indiduell karakter (både i lyd, spillbarhet og utseende) enn det mest, men dette blir jo synsing.

Husker du var innom oss og prøvde den. Lyden derfra var jo midt i blinken til den lyden du skulle ha, og den oppkoblede lyden med piezo var også perfekt til ditt bruksområde. Innmari hyggelig å høre at du også er fornøyd. :-D

Siden du nevner både dette med oppsett og med at det er vanskelig å vite før man har instrumentet i hendene. Vi har gratis oppsett på alle gitarer så mange ganger man ønsker hele livet, og ved kjøp på nettet har man selvfølgelig 14 dagers angrefrist hvis det skulle være feil valg man lander på. :-) Alltid spennende å se om en gitar lever opp til forventningene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv meget svak for Gibson akustiske, men når jeg skulle kjøpe meg en litt dyrere akustisk falt jeg pladask for en parlour gitar av typen Furch 00M32-SM.

ble ingen Gibson på meg da denne gitaren hadde en spillbarhet og et lydbilde som var så perfekt for meg at jeg ikke kunne forsvare å bruke 10000 mer for en Gibson. Håper du finner det du leter etter. Jeg har forresten prøvd den Gibson gitaren du kikker på hos 4sound og jeg likte den veldig godt, syntes den hadde en god hals og veldig kul lyd. prøvde dog ikke pickupsystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei, jeg er tilbake, og her er ståa siden sist:

Tja, det ble ikke til at jeg handlet noe "high end" stålstreng akustisk gitar fordi jeg måtte ha noe annet (se nedenfor).

Men jeg fikk en fin "demo" deal på en Taylor 214ce-G med hardshell kasse. Gav vel rundt 6K for den med frakt fra Sound1.com.

Hva annet har det så blitt?

Jo i første omgang handlet jeg meg en Gibson Les Paul Supreme 2004 modell Heritage Sunburst (fra broder'n) + at det også ble en
Takamine EC132SC Nylonstreng gitar. -Er den dyreste gitarinvesteringen jeg noen gang har gjort, men angrer jeg? NIKS!!! Ikke når

jeg alikevel har den Taylor 214ce-G'en som jeg handlet, fordi den er HÆRLIG! :)

Ville bare informere litt.

Mvh SuperNova!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.