Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skurring/ klipping i Danelectro Nifty Fifty


Ichi

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Danelectro Nifty Fifty (15w solid state forsterker), og når jeg drar på litt gain blir det en klippelyd i diskanten. Kan kjøre fullt volum med litt gain uten at det blir skurring, men når gain kommer over kvart så legger det altså seg en skurrelyd på toppen når jeg gjør harde anslag. Siden skurrelyden kan reguleres til nesten uhørbar når jeg skrur diskanten ned, antar jeg at problemet ligger i elektronikken og ikke i høytaler.

Noen som har en indikasjon på hvilken komponent som kan være synderen? Har null erfaring med ampelektro, men kommer til å gå over printboardet og sjekke etter dårlige loddinger i alle fall. Antar også at synderen ligger i gaindelen av kretsen, men som sagt: har null erfaring med dette.

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk over ampen og skrudde godt til løse deler, og ingenting skrangler. Kjøpt brukt da ampen ikke lages lenger. Det er heller ikke noen dyr amp da, men den har tonnevis av sjarm. :)

Har hørt på lydklipp av ampen på nett, og de klipper ikke på samme måte. Det er bra skarphet i overdriven (a la rørvreng), men dette er nok mer klipping av signalet som ligger i topp. Hadde hørtes bra ut uten klippingen, men den legger på en skurrete skarphet som er ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer så fort jeg drar på gain uansett volum. Har nå sjekka høytaler mot en annen forsterker, og den spiller fint. Har muligens identifisert problemet til to 3mm clipping LED's som sitter i preampkretsen. Mulig disse er litt for hissige og klipper ved for lav gain. Skal prøve å bytte dem ut og se om lyden blir bedre i toppen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, de lyste, og klippet tydelig ved harde anslag. Problemet er ikke klippinga, men at de legger på fizzen på toppen. Noen som har gode forslag til mindre hissige clipping leds eller dioder som gjør samme jobb? Disse skal vel loddes mot hverandre med motsatt polaritet i serie, skal de ikke? Samme hvilken som settes først, bare de er motsatt?

Lurer nå på å legge inn en miniswitch og lage en krets slik at jeg kan veksle mellom clipping leds og diodevreng. Hvordan funker det å kjøre kretsen også utenom, altså en treveis bryter med henholdsvis bypass, clipping leds og dioder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.