Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feilsøking forsterker - Hum


Anbefalte innlegg

Jeg har en Fender Super Twin Reverb som jeg har pusset opp. Den fungerer, men den brummer som bare søren. En pekepinn på volumet på brummen når forsterkeren er koplet til et 1x12 kab med G12T-75 element så er brummen fullt på høyde volumet jeg normalt har TV'en på. Med forsterkeren i stua kan jeg gå ut i entreen og lukke døra bak meg og fremdeles høre brummen tydelig. Jeg hører den til og med om jeg derfra går videre ut på badet og lukker døra bak meg.

De som liker å se koplingsskjema kan finne et her: http://ampwares.com/schematics/super_twin_reverb_180w.pdf

I dag har jeg gjort litt feilsøking:

Brummen er 100Hz. (Jeg gjorde et opptak av brummen og "analyserte" den med "TB strobetuner" software for å finne frekvensen).

Når jeg tar forsterkeren ut av standby før rørene er varme så "fader" brummen inn. Dersom rørene allerede er varme så popper brummen inn sterkt, og volumet faller litt i løpet av det første halve sekundet eller så.

Brummen påvirkes ikke av volum eller tonekontrollene.

Jeg tok ut 12ax7 og 12at7 rørene som vel utgjør fasevender og driver kretsen før utgangsrørene, og brummen var den samme.

Basert på dette konkluderer jeg med at brummen ikke skyldes magnetisk kobling mellom PT og OT siden brummen er 100 Hz (fullbølge likerettet) og at brum-volumet fader inn når rørene varmes opp. Brummen kommer tydeligvis inn sent i kretsen, etter volumkontrol og etter fasevender/driver-rør. Så da er det vel basically kretsen rundt utgangsrør og utgangstrafo som står i fokus.

Glødingen er AC 50Hz. Biasforsyning er halvbølge-likerettet og er vel da også 50Hz. Betyr det at jeg kan se bort fra disse, eller er det noe jeg overser?

Noen som har innspill på sannsynlige kilder til 100Hz brummen?

Endret av entoneskala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Print ut skjemaet ditt.

På alle steder hvor det står en spenning på skjemaet måler du både AC og DC til jord og skriver målte verdier på skjemaet. Eksempel: På sentertapningen av primæren til OT står det "+500V". Du måler 480VDC og 12VAC, og skriver dette på skjemaet, over der hvor det står "+500V".

Mål også spenning på noden mellom de to store glattekondensatorene.

Når du har gjort dette laster du opp skjemaet med notatene dine på.

Fortell gjerne også hva som var tilstanden til ampen før du begynte med den, og detaljert hva du har gjort når den ble pusset opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Printeren er ute av drift for øyeblikket, men skal se om jeg ikke har en utskrift liggende fra tidligere. Forsterkeren kjøpte jeg som et chassis uten rør. Selve kretsen har jeg foreløpig ikke modifisert bortsett fra å bytte filterkondensatorer. Filterkondensatorene på biasforsyningen tok jeg i dag.

Har spillt litt på den tidligere på et iso-kabinett, og da var brummen forsåvidt plagsom, men ikke fullt så plagsom. Antakeligvis fordi jeg kunne skru opp volumet på forsterkeren slik at gitarsignalet dermed relativt sett ble mer fremtredende, og bare dempe alt i mikser/headphones.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yohoo!

Startet målingen ved likeretter / filterkondensatorene. Resultatene var definitivt ikke det jeg ventet ut fra skjema. På likeretterbroen viste den ene input-siden 0 volt i stedet for 190VAC. Fulgte ledningen fra likeretteren tilbake til PT og vips - en sikring som var gåen. :blush: Sikringen vises ikke på koplingsskjemaet, og det er kun den ene 190v viklingen som går via en sikring til likeretterbroen, den andre går direkte.

Inspirert av den ene sikringen som var gåen målte jeg anodespenningen på 6L6'ene og ganske riktig, den ene siden (tre rør) viste tilnærmet null volt. Det sitter en sikring mellom anode og OT på hver "side", og en av disse var også gåen. Dette reduserte brummen dramatisk og virker nå akseptabelt.

...årsaken til at disse sikringene har røket lar jeg ligge for i kveld. Mulig at den bare er litt kilen mht for kjapp standby tid eller noe slikt. En liten måling og rekalkulering av bias er sikkert også fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.