Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av lydkort/forsterker og headsett til el-gitar


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal bo i en studentbolig i en periode framover hvor lydisoleringen mellom hyblene er omtrent ikke-eksisterende. Dermed kan jeg ikke bruke Marshall'en min og trenger noe jeg kan plugge et godt headsett inn i for å spille gitar. Jeg har da to spørsmål:

Hvilket lydkort/forsterker bør jeg velge? Den skal så å si bare brukes til el-gitar og det viktigste er da såklart at gitarlyden er god med den innebygde per-ampen, amp-modellene osv. osv. Jeg spiller ting med en del gain og slikt, som Yngwie Malmsteen, Gary Moore, Ozzy Osbourne osv. Jeg liker altså mye trøkk, men samtidig skal lyden være klar og tonene skal være godt hørbare (godt definert eller hva det nå heter). Jeg har middels til dårlige erfaringer med mitt Line 6 UX2 (som sviktet nylig). Ikke med brukervennligheten, men med lyden på gitaren. Lyden synes jeg var tørr og lite spennende. Lite dynamikk og de fleste av disse begrepene som jeg ikke har så godt begrep om. Kort sagt så var det lite trøkk i lyden og den var kjedelig. Passer sikkert til ikke-kresne folk som liker støy, men ikke til det jeg liker å spille.

Jeg så først på Focusrite Saffire PRO 24, Native Instruments Komplete Audio 6 og et par til lydkort i omtrent samme prisklasse som UX2, men jeg er usikker på om jeg egentlig vil få det store løftet i lydkvalitet som jeg er ute etter her? Jeg har sett litt på Line 6 POD HD Pro, som koster godt over dobbelt så mye som de andre. Den høres jo forsåvidt bra ut i de opptakene som ligger på hjemmesiden til Line 6, selv om jeg fortsatt kan høre at lyden kommer fra et lydkort. Jeg har også sett bittelitt på Line 6 POD HD, som er omtrent i samme prisklasse som de første kortene jeg nevnte igjen. Noen som har prøvd noen av disse? Finnes det gode alternativer som jeg ikke har nevnt? Jeg forventer ikke at jeg skal få like god lyd som fra Marshall'en, men jeg håper det finnes noe som er bedre enn UX2'en i hvert fall, og som en student kan ta seg råd til.

Jeg trenger også et skikkelig headsett. Jeg skal bruke det til alt fra gitarspilling til gaming, men jeg er primært ute etter et headsett som gir bra lyd til gitarspilling og innspilling av instrumenter. Jeg har blitt anbefalt et headsett. Jeg er ikke hjemme nå hvor jeg har linken til det, men jeg tror det var Beyerdynamic DT770 PRO. Her ser jeg at det er versjoner med ulik Ohm-verdi (80, 32 og 250 Ohm). Hva betyr dette rent praktisk og hvilken versjon bør jeg velge?

På forhånd takk for alle svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale forsterkersimulering i ett miljø hvor man er avhengig av å kunne øve uten å forstyrre andre. Utstyret har gjerne USB-audio-grensesnitt innebygget så man trenger ikke noe annet lydkort med mindre man skal ta opp vokal eller andre instrumenter. Under øving kobler man hodesett direkte til gitarprosessoren (hardware monitoring) og spiller av backing-tracks og annen audio fra PC via USB. Kobles hodesettet til PC'en slik at gitarlyd og backing-track mikses sammen der (software monitoring) kan man få problemer med tids-forsinkelse (latency). Et USB-lydkort av den typen du nevner gir også mulighet for hardware monitoring.

Skal man ha en lett og kompakt løsning er POD HD eller Digitech's mindre enheter gode alternativer. Du må selv finne ut hvilken enhet som gir best lyd i forhold til hva du ønsker. Personlig ville jeg nok foretrekke en litt større enhet med flere fotbrytere og expression-pedal innebygget. Om man ser bort fra de aller mest avanserte (Fractal/Kemper), er min erfaring med amp-sim at man kan få brukbare resultater med det meste bare man innser at de ulike forsterkermodellene ikke er så nøyaktige sammenliknet med originalen. Isteden for å velge modellen for forsterker X ut fra hva man forventer må man prøve seg frem og lære hva man kan få ut av de ulike modellene med ulike gain-innstillinger kombinert med den eller de gitarene man har. Selv har jeg lenge brukt en Digitech RP1000, enten alene eller i kombinasjon med ett 2-kanals USB-lydkort fra Roland (Cakewalk), med bra resultat. Nå bruker jeg en Kemper i kombinasjon med nevnte lydkort siden Kemper-boksen ikke tilbyr USB-audio. Lyden kjører jeg enten gjennom et gammelt, men godt, headset fra Sony, eller ett sett aktive studio-monitorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Beyerdynamic DT770 Pro. Dette er et standard studioheadset for proffe produsenter. Jeg vil selv anbefale på det varmeste. Det er veldig behagelig, og lyden er krystallklar. Helt eq nøytral vil jeg også legge til. Ohm-verdien er hvor strøm headsettet trenger. Så hvis du skal vil bruke et 250 Ohm headset med en Ipod eller noe en mobiltelefon, vil du sannsynelig ikke få det volum du ellers ville hatt - det blir veldig lavt. Jeg har 80 Ohm settet, og det fungerer utmerket vil alt :) Og det er bygd godt så det blir ikke ødelagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerH: Godt tips, det å bruke ampmodellene som det de er og ikke nødvendigvis det de "skal" etterligne. Har slitt litt med mye latency noen ganger da jeg måtte kjøre software monitoring. Hvilke komponenter i PC'en er det som bestemmer hvor lav latency man kan få (uten å få forstyrrelser i lyden)? Tenker om det f.eks. er en fordel me høy klokkefrekvens på prosessoren, stort minne i RAM-brikkene osv.

simenandreas: Ah, takk for forklaringen :-)

sarge: Vet du hva, nå har jeg googlet litt i kveld og THR10 og THR10X ser faktisk ganske interessante ut. Jeg så faktisk litt på THR10 for et års tid siden, prøvde den i gitarsjappa osv., men jeg fant aldri gode opptak av den gjort rett i PC'en (uten mikrofon) så jeg glemte av hele forsterkeren. Men jeg leser mye skryt på nettet og i de opptakene jeg hører på Youtube nå, så har THR-serien akkurat den ekstra "snerten" i lyden som jeg savnet med UX2-kortet mitt.

Jeg er vel egentlig ganske nært å slå til på enten THR10 eller THR10X nå. Tror ikke det er noen vits for meg å gå for noe dyrt som Line 6 POD HD Pro, spesielt siden jeg hører at selve ampsimuleringen i den ikke er noe bedre enn i de billigere produktene i POD-serien. POD HD Pro har jo en del fancye funksjoner, men jeg synes kvaliteten på lyden er klart viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerH: Godt tips, det å bruke ampmodellene som det de er og ikke nødvendigvis det de "skal" etterligne. Har slitt litt med mye latency noen ganger da jeg måtte kjøre software monitoring. Hvilke komponenter i PC'en er det som bestemmer hvor lav latency man kan få (uten å få forstyrrelser i lyden)? Tenker om det f.eks. er en fordel me høy klokkefrekvens på prosessoren, stort minne i RAM-brikkene osv.

Desto raskere en datamaskin har desto bedre forutsetninger har den for å kunne reagere raskt på signaler. I praksis har nok likevel programvaren mye større betydning. Operativsystem, drivere til komponenter i signalkjeden og audio-applikasjonene som benyttes kan alle gi forsinkelser i signalet. Best resultat får man med et sanntids-operativsystem hvor både drivere og brukerapplikasjoner har hooks i OS-kjernen som sikrer korte responstider. Min AW basert rundt en standard PC med realtime-linux og Ardour greier ca 2ms. Mht RAM bør man sørge for at OS og alle de audio-applikasjonene man benytter samtidig får plass i primærminnet.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Digitech RP1000 ... rimelig gode amp-modelleringer på denne... i alle fall atskillig bedre enn Boss GT-8 eller GT-10 (som jeg hadde i flere år). Muligens bedre enn GT-100 også - på crunch/hi-gain, i følge enkelte andre som har hatt begge deler.

Men, jeg ville faktisk forsøkt den nye Zoom G5 (eller lillebroren G3). Disse to har fått svært god kritikk mht. amp-simuleringer og effekter ... og er antageligvis minst like god som Line-6 HD-modellene (på lydkvaliteten til ampmodeller). Har selv veldig lyst til å prøve en av disse Zooom-modellene..... OG til prisen disse koster, er det neppe noen andre bedre alternativer i samme prisklasse.

Her er et par eksempler på hvordan Zoom G3/G5 KAN låte med direkte-opptak:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Beklager at jeg ikke har svart her før nå!

Takk for alle forslagene og forklaringene. Det ble til slutt Yamaha THR10X og Beyerdynamic DT770 PRO (80 Ohm). DT770 var et ganske klart valg for min del. THR10X valgte jeg hovedsakelig pga. det enkle grensesnittet med alle skruknottene rett på boksen samtidig som den er fleksibel (innebygde stereo-høyttalere, batteri, aux...), i tillegg til at det er mange gode ord å finne om den på diverse nettsider. Lydopptak som jeg fant var også overbevisende.

Venter spent på posten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
    • Prøver å finne igjen en gitar jeg solgte i oslo for ca 5 år siden! Noen med tips til hvordan jeg kan få den tilbake?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.